نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
کاتتر ورید مرکزی (CVC)

کاتتر ورید مرکزی که خط مرکزی نیز نامیده می‌شود، وسیله ای است که درمان بیماری های مختلف بیمار را تسهیل می کند. این کاتتر از یک لوله بلند، نازک و انعطاف پذیر ساخته شده است که از طریق یک ورید وارد بدن می شود. لوله از طریق یک یا چند ورید حرکت می کند تا اینکه نوک آن به سیاهرگ بزرگی (ورید اجوف) که به قلب شما وارد می شود، برسد.

بنابراین، نوک کاتتر ورید مرکزی در ورید اجوف قرار دارد. انتهای دیگر آن درست در بالا یا زیر پوست در جایی روی سینه، معمولا در سمت راست بدن قرار دارد. اگر انتهای دیگر آن روی سطح بیرونی پوست باشد، به آن هاب می گویند. هاب را می توانید ببینید و لمس کنید، چرا که خارج از بدن قرار دارد. اگر انتهای دیگر آن زیر پوست باشد، به آن پورتال یا مخزن می گویند. در این صورت می توانید (به اندازه یک چهارم) یک برآمدگی کوچک را در زیر پوست خود ببینید و حس کنید، اما این برآمدگی چندان قابل توجه نیست. هاب یا مخزن نقطه دسترسی برای درمان است.

یک کاتتر ورید مرکزی به پزشک امکان دسترسی راحت به جریان خون را می دهد و الزام نیاز به تعداد زیادی سوزن در رگ را کاهش می دهد. بنابراین، کاتتر ورید مرکزی برای افرادی که به داروهای طولانی مدت، مایعات، خونگیری یا انتقال خون نیاز دارند، ایده آل است. افرادی که نیاز به مراقبت های اورژانسی یا درمان های کوتاه مدت دارند، نیز از کاتتر ورید مرکزی بهره می گیرند.

کاتتر ورید مرکزی در مقابل کاتتر ورید محیطی (IVs محیطی)

کاتترهای ورید مرکزی و کاتترهای ورید محیطی (که به آنها IV محیطی نیز گفته می شود) هر دو برای ارائه درمان هستند و هر دو دستگاه از طریق ورید وارد بدن می شوند، اما آنها سه تفاوت عمده دارند:

  • از ناحیه ای که وارد بدن می شوند.
  • چقدر بزرگ هستند.
  • چه مدت می توانند در بدن بمانند.

کاتترهای ورید مرکزی و کاتترهای ورید محیطی از طریق وریدهای مختلف وارد بدن می شوند. کاتتر ورید مرکزی وارد یک سیاهرگ بزرگ در قفسه سینه، گردن، بازو یا کشاله ران می شوند. معمولا سیاهرگ عمیق است که به سطح پوست نزدیک نیست. از این رو، کاتترهای ورید محیطی وارد ورید نزدیک به سطح پوست در دست یا بازو می شوند.

وقتی صحبت از اندازه کاتترها به میان می آید، کاتترهای ورید مرکزی بلندتر هستند، لوله بزرگتری دارند و دلیل آن این دلیل است که آنها برای رسیدن به نقطه مورد نظر باید مسافت بیشتری را طی کنند. برخی از کاتترهای ورید مرکزی بیش از یک لوله دارند. به این کاتترهای لومن دو یا سه گانه می گویند و می توانند انواع مختلف دارو را در موقعیت های پیچیده در خود جای دهند.

وقتی صحبت از مدت زمان می شود، کاتترهای ورید مرکزی می توانند بیشتر از کاتترهای ورید محیطی در بدن باقی بمانند. کاتترهای ورید محیطی معمولا هر چند روز یکبار باید تعویض شوند. اما برخی از انواع کاتترهای ورید مرکزی می توانند هفته ها یا چندین ماه در بدن بمانند.

چه افرادی به کاتترهای ورید مرکزی نیاز دارند؟

کاتترهای ورید مرکزی به افراد در بسیاری از موقعیت های پزشکی مختلف کمک می‌کند، از جمله به افرادی که به موارد زیر نیاز دارند:

  • انتقال خون یا پلاکت.
  • شیمی درمانی.
  • مایعات یا خون در شرایط اضطراری (مانند شوک هیپوولمیک).
  • خون گیری های مکرر.
  • همودیالیز.
  • استعمال آنتی بیوتیک به مدت های طولانی.
  • مواد مغذی مستقیما وارد خون آنها می شود (اگر سیستم گوارشی آنها به درستی کار نمی کند).
  • امکان دریافت دارو در منزل.
  • محل قرارگیری فیلتر ورید اجوف.

پزشکان همچنین از کاتترهای ورید مرکزی در طول برخی آزمایشات پزشکی استفاده می کنند.

انواع کاتتر ورید مرکزی کدامند؟

کاتتر ورید مرکزی (CVC)

کاتترهای ورید مرکزی اشکال مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • کاتتر ورید مرکزی بدون تونل: این نوع کاتتر ورید مرکزی برای دسترسی کوتاه مدت (کمتر از دو هفته) به ورید مناسب است. پزشک از سوراخ سوزن برای دسترسی به ورید در گردن، کشاله ران یا بالای سینه استفاده می کند. او نوک کاتتر را به داخل ورید اجوف فوقانی هدایت می کند.
  • کاتتر مرکزی- محیطی: یک خط کاتتر مرکزی-محیطی مشابه یک کاتتر ورید مرکزی بدون تونل است. اما پزشک به جای گردن یا قفسه سینه از سوراخ سوزن برای دسترسی به ورید بالای بازو استفاده می کند. او کاتتر را از طریق وریدهای دیگر عبور می دهد تا اینکه نوک آن به ورید اجوف فوقانی برسد.
  • کاتتر ورید مرکزی تونلی: این نوع کاتتر برای دسترسی بیش از دو هفته مناسب است. پزشک با جراحی کاتتر را در رگ گردن یا قفسه سینه وارد می کند. کاتتر به مدت 8 تا 10 سانتی متر زیر پوست راه می یابد و سپس از طریق پوست در ناحیه دیگری از قفسه سینه خارج می شود. شاید نام های تجاری کاتتر ورید مرکزی تونل شده را از پزشک تان بشنوید. این نام های رایج Broviac®، Hickman® و Groshong® هستند.
  • پورت زیر جلدی (کاشته شده): یک پورت برای دسترسی طولانی مدت (حداقل سه ماه) مناسب است. این نوع کاتتر به هیچ وجه از پوست خارج نمی شود. پزشک آن را با جراحی کاشت می کند تا کاملا در بدن قرار گیرد. هاب (نقطه دسترسی کاتتر) بسیار نزدیک به سطح پوست است. بنابراین، پزشک می تواند پوست را با یک سوزن سوراخ کند تا برای درمان به هاب دسترسی داشته باشد. پزشک ممکن است این نوع کاتتر را پورت وریدی کاشت شده یا Port-a-Cath بنامد.

پزشک به شما می گوید که به چه نوع کاتتر ورید مرکزی نیاز دارید. نوع کاتتر به نیازهای پزشکی خاص بدن شما و مدت زمانی که به کاتتر نیاز دارید، بستگی خواهد داشت.

کاتتر ورید مرکزی را چه کسی در بدن قرار می دهد؟

پزشک کاتتر –که در روال کارهای پزشکی خاصی تخصص دارد و بر روش کار کاتتر اشراف دارد- کاتترهای خطوط مرکزی را در بدن تعبیه می کند.

کاتترهای ورید مرکزی چقدر رایج هستند؟

قرار دادن کاتتر ورید مرکزی روشی معمولی است. سالانه در میلیون ها نفر کاتتر ورید مرکزی کار گذاشته می شود.

جزئیات روش قرار دادن کاتتر ورید مرکزی

نواحی رایج برای کار گذاشتن کاتتر ورید مرکزی کدامند؟

سه نقطه دسترسی رایج برای قرار دادن کاتترهای ورید مرکزی عبارتند از:

  • ورید ژوگولار (سیاهرگ داخلی گردن): در گردن قرار دارد.
  • ورید ساب کلاوین (سیاهرگ زیرچنبری): در قسمت بالای سینه قرار دارد.
  • ورید عادی فمورال: در کشاله ران شما قرار دارد.

نقاط دسترسی خط کاتتر مرکزی-محیطی شامل ورید بازیلیک (سیاهرگ برجسته) و ورید سفالیک (سیاهرگ دماغی) است که هر دو در بازو قرار دارند.

هر ناحیه برای کار گذاشتن کاتتر مزایا و معایبی دارد. پزشک بهترین ناحیه را برای کار گذاشتن کاتتر در بدن شما بر اساس شرایط و نیازهای شما انتخاب خواهد کرد.

قبل از قرار دادن کاتتر ورید مرکزی چه اتفاقی می افتد؟

پزشک درباره این روش و نیز مزایا و خطرات آن برای شما توضیح خواهد داد. هر سوالی راجع به آن دارید، از او  بپرسید. پس از آن، پزشک رضایت شما را برای انجام این روش می خواهد. در برخی شرایط اضطراری، امکان گفتگو با پزشک وجود ندارد.

پزشک به شما کمک می کند تا در موقعیت مناسب قرار بگیرید. قرار گیری در موقعیت مناسب بستگی به رگی دارد که پزشک باید به آن دسترسی داشته باشد. شما به پشت دراز خواهید کشید: کاملا صاف یا با زاویه اندک، به طوری که پاها و ساق پاهایتان در سطحی بالاتر از قفسه سینه تان قرار گیرد. پزشک بدن شما را به مانیتورهایی متصل می کند که علائم حیاتی تان را بررسی کنند.

هنگام قرار دادن کاتتر چه اتفاقی می افتد؟

این روش بسته به نوع کاتتر ورید مرکزی که شما نیاز دارید، متفاوت است. اگر کاتتر ورید مرکزی یا کاتتر ورید محیطی بدون تونل باید کار گذاشته شود، روش کار، تعبیه کاتتر از راه پوست خواهد بود. این بدان معناست که پزشک پوست تان را با یک سوزن سوراخ می کند تا به وریدتان دسترسی پیدا کند و کاتتر را وارد کند. پزشک مراحل زیر را انجام خواهد داد:

  • ناحیه ای از پوست تان را که قرار است در آن سوزن وارد شود، تمیز می کند.
  • دارویی برای بی حس کردن به شما می دهد تا دردی احساس نکنید و دارویی آرام بخش برای کمک به حفظ آرامش تان به شما می دهد.
  • سوزن را در پوست تان فرو می برد. بسته به رگی که پزشک برای استفاده انتخاب می کند، ناحیه متفاوت خواهد بود. ناحیه های احتمالی بازو، گردن، بالای سینه و کشاله ران هستند.
  • سیمی را از سوزن رد می کند و با احتیاط آن را در رگ تان به جلو می برد.
  • از چاقوی جراحی استفاده می کند تا محل سوراخ سوزن را کمی بازتر کند.
  • دستگاهی به نام متسع کننده را به ناحیه باز پوست تان می کشد. این دستگاه به ایجاد فضایی برای ورود کاتتر و حرکت آن در رگ تان کمک می کند.
  • به آرامی متسع کننده را به داخل بافت نرم تان بیشتر فشار می دهد.
  • متسع کننده را برمی دارد و کاتتر را بر روی سیم هدایتگر می کشد.
  • کاتتر را در یک یا چند ورید حرکت می دهد تا نوک کاتتر در محل صحیح قرار گیرد. نوک آن در ورید اجوف، در قسمت بالا یا پایین قلب خواهد بود.
  • انتهای بیرونی کاتتر را روی پوست تان بخیه می زند و از بانداژ برای پوشاندن آن ناحیه استفاده می کند. بانداژ ناحیه مورد نظر را تمیز نگه می دارد.

در تمامی مراحل، پزشک از فناوری سونوگرافی برای پیش بردن این روش استفاده می کند.

پزشک برای قرار دادن کاتتر ورید مرکزی تونلی و قرار دادن پورت، از روش های مشابهی برای دسترسی به رگ تان استفاده می کند، اما باید منتظر تفاوت هایی نیز باشید.

کاتتر ورید مرکزی تونل دار

قرار دادن کاتتر ورید مرکزی تونل دار نیاز به سوراخ سوزنی و جراحی دارد. شما به صورت موضعی یا عمومی بی هوش می شوید تا درد را احساس نکنید.

تفاوت اصلی دیگر این است که نقاط ورودی و خروجی کاتتر شما متفاوت خواهد بود. با یک کاتتر ورید مرکزی یا کاتتر ورید محیطی بدون تونل، کاتتر از بدن تان در نقطه دسترسی ورید اصلی خارج می شود. پزشک با یک کاتتر ورید مرکزی تونلی، نقطه متفاوتی را انتخاب می کند که کاتتر از قفسه سینه خارج شود.

کاتتر مانند یک متروی زیرزمینی زیر پوست تان بین نقطه دسترسی ورید و نقطه ای که از بدن خارج می شود، حرکت می کند.

پورت زیر جلدی

پورت ها نیز کاتترهای تونلی هستند، اما تفاوت ها آن این است که هیچ پورتی از کاتتر از بدن خارج نمی شود و کاملا زیر پوست قرار دارد. شما به سوراخ سوزن و جراحی نیاز دارید و تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت.

پزشک برش کوچکی در قفسه سینه تان، در ناحیه ای که پورت قرار خواهد گرفت، ایجاد می کند. این ناحیه نزدیک به نقطه دسترسی ورید خواهد بود. پزشک فضای کوچکی را در بافت زیر پوست تان ایجاد خواهد کرد تا پورت را در همان فضای کوچک قرار داده و آن را محکم در جای خود ثابت کند. در نهایت، پزشک محل برش را می دوزد و با بانداژ می بندد.

بعد از این مراحل چه اتفاقی می افتد؟

کاتتر ورید مرکزی (CVC)

پزشک تان بررسی می‌کند تا مطمئن شود که این روش موفق بوده است یا خیر. او برای تایید اینکه کاتتر ورید مرکزی در محل مناسبی قرار گرفته و هیچ عارضه ای ندارد، از قفسه سینه تان رادیوگرافی به عمل می آورد. پزشک به شما می گوید که چه زمانی می توانید به منزل بازگردید و دستورالعمل هایی را برای انجام کارهایی که باید در منزل انجام دهید، به شما می دهد.

پزشک همچنین به شما می گوید که تا چه مدتی باید کاتتر در بدن تان بماند و چه زمانی می توانید از فردی بخواهید آن را خارج کند. مدت زمان قرار داشتن کاتتر در بدن تان بسته به نیازهای پزشکی شما و هدف کاتتر متفاوت خواهد بود.

خطرات و مزایای کاتترها

مزایای کاتتر ورید مرکزی چیست؟

کاتتر ورید مرکزی مزایای زیادی نسبت به کاتترهای ورید محیطی از جمله موارد زیر دارد:

  • میله های سوزن کمتر. یک کاتتر ورید مرکزی به پزشک تان این امکان را می دهد تا چندین بار بدون اینکه هر بار سوزنی به رگ تان وارد شود، به آن دسترسی داشته باشد. این روش از رگ تان در برابر آسیب محافظت می کند. این روش همچنین باعث می شود احساس راحتی بیشتر و اضطراب کمتری داشته باشید.
  • درد کمتر. کاتتر ورید مرکزی درد، ناراحتی یا احساس سوزش را که برخی افراد به واسطه درمان از طریق کاتتر ورید محیطی دارند، کاهش می دهد یا از بین می برد.
  • دسترسی طولانی مدت. کاتتر ورید مرکزی به شما امکان می دهد برای مدت طولانی بدون نیاز به تغییر مداوم کاتتر ورید محیطی خود، درمان دریافت کنید.

بهبودی و چشم انداز استفاده از کاتترها

چگونه باید از کاتتر ورید مرکزی محافظت کرد؟

پزشک به شما می گوید که چگونه از کاتتر خود در منزل محافظت کنید. پیروی از این دستورالعمل ها برای کاهش خطر ابتلا به عفونت بسیار ضروری است. شما باید هاب کاتتر ورید مرکزی و ناحیه اطراف آن را بسیار تمیز نگه دارید.

همچنین بایستی به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا بتوانند کاتتر ورید مرکزی تان را شستشو دهند. این کار، از انسداد و لخته شدن خون جلوگیری می کند.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

اگر علائم عفونت کاتتر ورید مرکزی دارید، فورا به پزشک خود مراجعه نمایید. علائم عفونت کاتتر ورید مرکزی عبارتند از:

  • تب.
  • درد یا حساسیت در نزدیکی پورت یا هاب.
  • قرمزی یا رگه های قرمز در پوست اطراف.
  • پوست گرم یا متورم.
  • زهکشی زرد یا سبز.

همچنین اگر کاتتر به نظرتان طولانی تر شده است، فورا به پزشک مراجعه نمایید. طولانی تر شدن کاتتر نشان می دهد که کاتتر از رگ تان خارج می شود. اگر کاتتر خارج شد یا به اشتباه آن را خارج کردید، لطفا فورا به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک به شما خواهد گفت که هر چند وقت یکبار باید برای بررسی کاتتر ورید مرکزی مراجعه کنید. هر موقع سوال یا نگرانی داشتید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین