نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
صافی کف پای کودکان

وقتی یک کودک با پای صاف می ایستد، قوس پا از بین میرود. در هنگام نشستن یا هنگام ایستادن بر روی نوک پا، قوس پا خودش را نشان میدهد. اگرچه به آن “کف پای صاف ” میگویند، این بیماری هر دو پا را درگیر میکند. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به بررسی این بیماری خواهیم پرداخت.

دکتر تقی بغدادی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر تقی بغدادی فوق تخصص و جراح ارتوپد کودکان از اینجا اقدام کنید

کف پای صاف یک بیماری شایع در کودکان است. با اینکه بیشتر والدین نگران هستند که قوس کم کف پا یا عدم وجود قوس کف پا در پای کودک منجر به بد شکلی یا ناتوانی دائمی در کودک میشود، بیشتر کودکان در نهایت بدون وجود هیچ مشکلی در بزرگسالی کف پای صاف را پشت سر میگذرانند. این بیماری معمولا بدون درد بوده و در ورزش کردن و راه رفتن فرد اختلالی ایجاد نمیکند. اگر کف پای صاف کودک شما باعث ایجاد درد یا ناراحتی در وی نمیشود، به درمانی نیاز ندارد

صافی کف پای کودکان

صافی کف پا که نشان دهنده نبود قوس پا در هنگام ایستادن است. قوس کف پا دوباره در صورت نشستن یا ایستادن روی نوک پا خودش را نشان می دهد.

صافی کف پا در کودکان

کف پای صاف از حالت های طبیعی پا است. عضلات و مفاصل کف پای صاف عملکرد طبیعی دارند.

کودکان مبتلا به کف پای صاف معمولا تا سن 5 سالگی یا بیشتر قوس کف پا پیدا نمیکنند. بعضی از کودکان هیچگاه قوس کف پا نخواهند داشت.

اگر کف پای صاف تا بزرگسالی ادامه پیدا کند، کودک ممکن است احساس درد در کف پا احساس کند. اگر احساس درد کف پای صاف کودک دائمی باشد، باید با پزشک مشورت کنید.

تشخیص صافی کف پای کودکان با معاینه پزشک

برای تشخیص، پزشک کودک شما را برای رد کردن دیگر انواع کف پای صاف که ممکن است به درمان نیاز داشته باشند، معاینه خواهد کرد. این بیماری ها شامل کف پای صاف با تاندون آشیل کشیده شده یا کف پای صاف سخت که ممکن است بیماری های جدی تری باشند، میشود.

اگر کس دیگری در خانواده شما کف پای صاف دارد به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است این بیماری ارثی باشد. پزشک شما باید درباه هر بیماری عصبی یا عضلانی در کودک شما آگاه شود.

پزشک شما به کفشی که به طور روزانه کودک شما میپوشد دقت خواهد کرد و ممکن است از او بخواهد تا بشیند، بایستد، در هنگام ایستادن انگشت های خود را بالا بیاورد و روی نوک پای خود بایستد.

علاوه بر اینها، پزشکتان احتمالا تاندون آشیل کودک شما را از جهت میزان کشش معاینه خواهد کرد و ممکن است کف پای او را برای دیدن پینه، معاینه کند.

صافی کف پا کودکان

قوس کف پا هنگام ایستادن از بین میرود (عکس سمت چپ) و با ایستادن روی نوک پا ظاهر میشود (عکس سمت راست)

درمان صافی کف پای کودکان

درمان غیر جراحی

درمان کف پای صاف تنها زمانی نیاز است که کودک از این بیماری دچار احساس ناراحتی شود.

ورزش های کششی: اگر کودک شما در هنگام فعالیت در پا، مچ یا ساق و ران احساس درد یا خستگی میکند، پزشک شما ممکن است ورزش های کششی برای تاندون آشیل پا را توصیه کند.

  • کشش تاندون آشیل

در حالی که یک پایتان جلوتر از دیگری است به دیوار تکیه کنید. پای عقبی خود را صاف کنید و کف پای خود را به زمین فشار دهید. زانوی پای جلویی شما خمیده است. برای 15 تا 30 ثانیه این کار را ادامه دهید. هر دو پاشنه پا را روی کف زمین نگه دارید. انگشتان پای عقبی خود را به سمت پاشنه کف پای جلویی خود بگیرید. این کشش پا را باید سه بار برای هر پا انجام دهید.

کشش تاندون آشیل
  • کفش مخصوص (ارتوپدی)

اگر احساس ناراحتی در کف پا ادامه پیدا کرد، پزشک ممکن است توصیه کند تا از کفش مخصوص ارتوپدی استفاده کنید. حمایت کننده های نرم، سفت و قالب های سخت قوس کف پا ممکن است به کاهش درد و خستگی کف پای کودک شما کمک کند. این کار ممکن است باعث افزایش عمر کفش کودک شما شود.

در بیشتر موارد، سودمندی کمی در استفاده از قالب سفارشی حمایت کننده قوس پا وجود دارد. حمایت کننده های قوس کف پایی که در بیشتر لوازم ورزشی فروشی ها و مغازه های فروش کفش ورزشی عرضه میشوند، برای هنگام رشد کودکتان میتوانند همان اثر را داشته باشند و کم هزینه تر هستند. فروشگاه های اینترنتی نیز معمولا لوازم های حمایت کننده پا را در سایز هایی که پیدا کردن آن سخت است، دارند.

  • درمان های بیشتر

پزشک شما ممکن است فیزیوتراپی یا گچ گرفتن پا را در صورتی که قوس کف پای کودک شما با کشش تاندون آشیل همراه باشد، تجویز کند.

یک کودک با کف پای صاف در سه سالگی (عکس چپ). همان کودک در سن 15 سالگی (راست) با قوس کف پای طبیعی با وجود آنکه درمانی دریافت نکرده است.

درمان جراحی صافی کف پای کودکان

گاهی مواقع، درمان جراحی به بزرگسالانی که درد دائمی دارند پیشنهاد می شود. درمان جراحی به طور معمول برای ایجاد قوس در کف پا و افزایش طول تاندون هایی که در کشش هستند و ایجاد درد میکنند انجام می شود. جراحی معمولا در چند مرحله انجام می شود. ابتدا یک پا اصلاح می شود، سپس پس از چند ماه بهبودی، پای دیگر جراحی می شود.

در تعداد کمی از کودکان، کف پای صاف به جای اصلاح شدن در هنگام رشد، تبدیل به کف پای صاف سخت می شود. این موارد ممکن است نیاز به ارزیابی پزشکی بیشتری داشته باشند.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین