نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
صدمات پرتابی در آرنج کودکان

با فرارسیدن زمان بازی‌ در فصل بهار و تابستان، پزشکان به‌طور مکرر شاهد افزایش مشکلات آرنج در کودکان هستند. یک مشکل شایع آرنج در این کودکان، آپوفیزیت (التهاب محل چسبندگی تاندون با عضله) داخلی است که معمولاً از آن به‌عنوان «آرنج لیگ خردسالان» توسط پزشکان یاد می‌شود. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به علائم صدمات پرتابی در آرنج کودکان می پردازیم.

دکتر تقی بغدادی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر تقی بغدادی فوق تخصص و جراح ارتوپد کودکان از اینجا اقدام کنید

آناتومی آرنج

مفصل آرنج، مفصلی است که از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان بازو (هومروس) و دو استخوان در ساعد (رادیوس و اولنا). ماهیچه‌ها، رباط‌ها، و تاندون‌ها، مفصل آرنج را در کنار هم نگه می‌دارند.

آرنج ترکیبی از لولا و محور است. قسمت لولا به مفصل اجازه می‌دهد تا بازو مانند لولا خم شود و قسمت محوری موجب پیچ و تاب بازو است تا چرخانده شود. چندین ماهیچه، اعصاب و تاندون (که اتصال بافت بین ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را به عهده دارند) از آرنج عبور می‌کنند.

آناتومی آرنج

آناتومی آرنج، شامل استخوانها و رباط‌های اصلی و اعصاب

«آرنج لیگ خردسالان» و استئوکندریت دیسکانت (قطعه استخوانی غضروفی جدا شونده) ورزشکارنی که توپ یا هرچیز دیگری را مکرراً پرتاب میکنند تحت تأثیر قرار می دهند.

 

این آسیب زمانی اتفاق می‌افتد که پرتاب مکرر باعث ایجاد کشش بیش از حد در تاندون‌ها و رباط‌های آرنج شود. بازیکن جوان در قسمت گره داخلی آرنج احساس درد می‌کند.

«آرنج لیگ خردسالان» اگر تشدید شود می‌تواند به خطری جدی تبدیل شود. کشیدگی مکرر می‌تواند رباط‌ها را پاره کند و تاندون‌ها به دور استخوان ها بپیچند. پارگی ممکن است قطعات استخوانی ریز را در هم گره بزند و این می‌تواند رشد طبیعی استخوان را مختل کند و درنتیجه ناهنجاری ایجاد شود.

بیماری نادری به‌نام استئوکندریت دیسکانت نیز در اثر پرتاب بیش از حد ایجاد می‌شود و ممکن است منبع درد در قسمت بیرونی آرنج باشد. عضلات به صورت جفت کار می‌کنند. در آرنج، اگر کشیدگی وجود داشته باشد یک طرف به طرف دیگر فشار وارد می‌کند. با فشردن آرنج، مفصل، استخوان‌های غیرمستحکم را می‌شکند. این ضایعه می‌تواند استخوان و غضروف را شل یا قطعه‌قطعه کند. این وضعیت، استئوکندریت دیسکانت نامیده می‌شود.

صدمات پرتابی در آرنج کودکان

عکس رادیولوژی از یک ورزشکار پرتابگر 8 ساله بی‌قائدگی و بی‌نظمی استخوان هومروس را در جاییکه به ساعد می‌رسد نشان می‌دهد (به فلش‌ها توجه کنید). این بی‌نظمی‌ها عوارض پرتاب‌های بیش از اندازه در یک آرنج نابالغ است

عارضه آرنج لیگ خردسالان ممکن است باعث ایجاد درد در قسمت داخلی آرنج شود. در صورت ظاهر شدن هر یک از علائم زیر، باید جلوی پرتاب کردن توپ توسط کودک را بگیرید:

  • درد آرنج
  • محدودیت حرکت
  • قفل‌شدن مفصل آرنج

دکتر آیدین عرب زاده

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر آیدین عرب زاده فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی از اینجا اقدام کنید

بدون درمان گذاشتن آسیب‌های ناشی از پرتاب توپ در آرنج، می‌تواند تبدیل به شرایط پیچیده‌ای شود.

درمان غیر جراحی

کودکان شانس بیشتری در جواب دهی به درمان‌های غیرجراحی دارند:

  • استراحت: ادامه پرتاب‌کردن توپ ممکن است منجر به عوارضی اساسی شود و توانایی کودک در ادامه فعالیت خود در ورزشی که نیاز به پرتاب دارد را به خطر اندازد.
  • از بسته‌های یخ استفاده کنید تا هر گونه تورم را کاهش دهد.
  • اگر درد پس از چند روز استراحت کامل در ناحیه آسیب‌دیده ادامه یابد، یا در صورت پرتاب توپ بازگردد، دوباره فعالیت را متوقف کنید تا کودک معالجه شود.
  • تکنیک پرتاب را اصلاح کنید.
  • جراحی گاهی اوقات لازم است، خصوصاً در دختران بزرگتر از 12 سال و پسران بزرگتر از 14 سال.
  • بسته به آسیب کودک، جراحی ممکن است شامل از بین بردن قطعات استخوان شل، پیوند استخوان یا … باشد.

دستورالعمل کلی که تعداد پرتاب‌های مجاز کودکان در هر هفته را مشخص می‌کند نشان می‌دهد که در حدود 75 پرتاب برای کودکان 10-8 ساله، 100 پرتاب برای افراد 12-11 ساله، 125 پرتاب برای افراد 14-13 ساله و … . این پرتاب‌ها شامل تمرین و مسابقه است. برای جلوگیری از مصدومیت، باید مدت زمان بازی کودکان کنترل شده باشد.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین