نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
نشانه نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن

لگن آسیب دیده و دردناک می تواند انجام کارهای مورد علاقه تان را سخت یا حتی غیرممکن سازد. اگر با درد یا سفتی لگن که مانع از انجام کارهای عادی و روزمره تان می شود دست و پنجه نرم می کنید، متوجه خواهید شد که جراحی تعویض مفصل لگن می تواند تأثیر عمیقی بر زندگی تان داشته باشد –این جراحی می تواند علائم دردناک را تسکین داده و تحرک و توانایی عملکردتان را افزایش دهد. با این حال، برای برخی افراد درمان های غیرجراحی کفایت می کند. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به 8 علامتی که نشان می دهد شما نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز دارید خواهیم پرداخت. همچنین می توانید مقاله تعویض مفصل زانو را نیز مطالعه بفرمایید.

دکتر محمدجواد مرتضوی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدجواد مرتضوی فوق تخصص و جراح زانو و جراح لگن از اینجا اقدام کنید

چطور باید بدانید که به تعویض مفصل لگن نیاز دارید؟

چطور متوجه می شوید کدام گزینه جراحی مناسب شماست؟ در اینجا 8 نشانه ای را بررسی می کنیم که به شما کمک می کند تا بدانید آیا نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن دارید یا خیر.

  1. درد مزمن و زیادی دارید

آسیب به مفصل لگن تان می تواند باعث درد مزمن و قابل توجه نه فقط در ناحیه لگن، بلکه در هر جایی بین لگن و زانو شود. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر باید فوراً با متخصص ارتوپدی صحبت کنید:

  • شما به طور مرتب برای مقابله با درد از مسکن استفاده می کنید،
  • دردتان علیرغم استفاده از داروهای مسکن شما را شب ها بیدار نگه می دارد،
  • دردتان راه رفتن یا خم شدن را برایتان مشکل می کند،
  • دردتان با استراحت در طول روز یا شب تسکین نمی یابد،
  • درمان های غیرجراحی به تسکین دردتان کمکی نکرده است،
  • درد خود را با لنگیدن جبران می کنید،
  • برای تسکین درد مفصل لگن به وسیله کمکیِ راه رفتن تکیه می کنید.

داشتن درد شدید یکی از اصلی ترین دلایلی است که بیماران به دنبال تعویض مفصل لگن هستند، اما این تنها علامتی نیست که می تواند حاکی از نیاز شما به جراحی تعویض مفصل لگن باشد.

نشانه نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن

  1. ناتوانی لگن شما انجام کارهای روزمره را برایتان مشکل می کند

مهمترین عاملی را که باید هنگام تصمیم گیری در باره عمل جراحی تعویض مفصل لگن در نظر داشته باشید، این است که مفصل لگن آسیب دیده تان چقدر بر زندگی شما تأثیر می گذارد. حتی اگر بتوانید درد را کنترل کنید، ناتوانی قابل توجه مفصل لگن می تواند کارهای معمولی از جمله موارد ذیل را دشوار یا غیرممکن کند:

  • پوشیدن کفش یا جوراب خود
  • پیاده روی مسافت معمولی
  • ایستادن روی یک پا، حتی با استفاده از وسیله کمکی برای حفظ تعادل.
  1. سفتی مفصل لگن، دامنه حرکت طبیعی تان در مفصل را محدود می کند

سفتی نشانه دیگری است که مفصل لگن تان به شدت آسیب دیده است و به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز دارید. اگر متوجه شدید که دچار سفتی مفصلی شده اید که راه رفتن یا خم شدن مفصل لگن را مشکل می کند یا اگر نمی توانید پایتان را بلند کنید، در اسرع وقت با یک متخصص ارتوپدی صحبت کنید.

  1. درمان های غیرجراحی درد مفصل لگن تان را زیاد تسکین نمی دهد

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های تأثیرگذار بر مفصل لگن، مانند آرتروز، نیازی به جراحی فوری تعویض مفصل لگن ندارند. پزشک احتمالاً در ابتدا گزینه های درمانی غیرجراحی از جمله موارد ذیل را امتحان خواهد کرد:

  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی ماهیچه های اطراف مفصل لگن را تقویت و تثبیت می کند و همچنین می تواند دامنه حرکتی مفصل لگن را حفظ کند.
  • تزریق استروئید: تزریق استروئید تورم را کاهش داده و احساس درد را از بین می برد.
  • داروهای ضد التهابی: داروهای ضدالتهابی، التهاب مفصل لگن را کاهش می دهد و این می تواند درد را تسکین دهد.

این درمان ها بیماری های مفصل لگن را درمان نمی کنند. با این حال، آنها می توانند عملکرد را بهبود بخشند و درد مفصل لگن را قابل تحمل تر کنند. متأسفانه، بیماران ممکن است به نقطه ای برسند که روش های غیرجراحی تاثیرگذاری کمی داشته باشند و درد را تسکین ندهند. هنگامی که چنین شرایطی بروز می کند، پزشک جراحی تعویض مفصل لگن را توصیه خواهد کرد.

دکتر محمد واحدیان

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد واحدیان فوق تخصص جراحی مفاصل و استخوان و تروماتولوژی از اینجا اقدام کنید

  1. آزمایشات، آرتروز پیشرفته یا آسیب شدید مفصل را نشان می دهد

لگن تان یک مفصل توپ و حفره است. غضروف و مایع مفصلی اصطکاک ایجاد شده در ناحیه ای که حفره در استخوان لگن و توپ سر استخوان ران با هم حرکت می کنند، کاهش می دهد. آسیب زیاد مفصلی ناشی از آرتروز یا سایر بیماری های مفصلی می تواند باعث ایجاد التهاب و از بین رفتن غضروف شود. بدون غضروف، هیچ بالشتکی بین استخوان ها برای اصطکاک وجود ندارد، بنابراین استخوان ها شروع به تحلیل رفتن می کنند.. موارد پیشرفته آسیب مفصلی، جراحی را امری ضروری می کند.

  1. درد مفصل، شما را از نظر احساسی و روانی فرسوده می کند

نشانه نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن

پیامدهای جسمی درد مفصل لگن کاملاً مشهود است، چرا که این درد بر توانایی شما در حرکت و انجام کارها تأثیر می گذارد. با این حال، درد مزمن مفاصل همچنین می تواند بر سلامت روحی و روانی بیمار تأثیر بگذارد. حتی اگر بتوانید درد لگن خود را تحمل کنید، اما پس از مقابله با آن در طی ماهها یا حتی سالها، شاهد بروز علائم بیماری روانی در خود خواهید بود. در واقع، درد مزمن هم با افسردگی و هم با اضطراب همراه است.

  1. متوجه عوارض جانبی داروهای درد مفصل لگن شده اید

داروهای ضد التهاب استروئیدی و سایر داروهای مسکنی که پزشک تجویز می کند، زمانی نسبتاً بی خطر محسوب می شوند که برای مدت کوتاهی استفاده شوند. با این حال، استفاده ی طولانی مدت داروها عوارض جانبی ذیل را دارد:

  • سوزش معده
  • زخم ها
  • افزایش خطر سکته مغزی، لخته شدن خون و حمله قلبی
  • و عوارض جانبی دیگر.
  1. روش های جراحی ساده موثر واقع نمی شوند

چند عمل جراحی دیگر، جایگزینی برای جراحی تعویض مفصل لگن محسوب می شوند. با این حال، بسیاری از این عمل های جراحی به ندرت انجام می شوند، زیرا تعویض مفصل لگن میزان موفقیت بالایی را در اکثر بیماران به همراه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین