درمان خانگی آرتروز

داشتن فعالیت بدنی، کنترل وزن و اعمال تغییرات در رژیم غذایی روش های معمولی برای کاهش درد ناشی از آرتروز هستند. بعضی درمان های جایگزین نیز از طریق افزایش انعطاف پذیری یا کاهش سفتی و تورم موثر واقع می شوند.

آرتروز چیست؟

آرتروز به طیف وسیعی از عارضه هایی گفته می شود که باعث درد و التهاب در مفاصل می شود.

آیا آرتروز عارضه ای تحلیل برنده است که علائم آن با گذشت زمان بدتر می شوند یا نوع خود ایمنی آرتروز همراه با علائم خارج مفصلی است که مشخصه آن افزایش التهاب و یک دوره بالینی مزمن است؟

دو نوع آرتروز فوق الذکر عبارتند از: آرتروز استخوان (OA) و آرتروز روماتیسمی (RA).

آرتروز استخوان عمدتا زمانی بروز می کند که ساییدگی و پارگی غضروف باعث ساییدگی استخوان ها به یکدیگر می شود و ساییدگی استخوان ها موجب اصطکاک، آسیب و التهاب می شود.

آرتروز روماتیسمی عارضه ای سیستمی است که علائم آن در کل بدن دیده می شود. این نوع آتروز یک بیماری خودایمنی است و زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی اشتباهی به بافت مفصلی سالم حمله کند.

پزشکان برای تسکین درد آرتروز دارو تجویز می کنند، اما اغلب روش های طبیعی را نیز توصیه می کنند.

قبل از اقدام برای هر نوع درمانی در جهت بهبود آرتروز، چه دارویی و چه غیر دارویی، باید با پزشک خود مشورت کنید.

روش های درمان خانگی آرتروز

در ادامه به برخی از روش های درمان خانگی آرتروز می پردازیم.

1. وزن خود را متعادل کنید

وزن تاثیر زیادی در بروز علائم آرتروز دارد. وزن اضافی فشار بیشتری را بر مفاصل، خصوصا به زانوها، لگن ها و پاهایتان وارد می کند.

دستورالعمل های اکید این است که در صورت ابتلا به آرتروز استخوان، اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، وزن خود را کاهش دهید.

پزشک شما را در تعیین وزن مناسب و برنامه ریزی برای رسیدن به وزن مورد نظر یاری می دهد.

کاهش فشار وارده بر روی مفاصل از طریق کاهش وزن در موارد زیر موثر است:

• بهبود تحرک
  • کاهش درد
  • پیشگیری از آسیب بعدی به مفاصل تان.
  1. به اندازه کافی ورزش کنید

درمان خانگی آرتروز با ورزش کردن

اگر آرتروز دارید، ورزش به شما کمک می کند:

• وزن تان را متعادل نگه دارید؛
  • مفاصل تان انعطاف پذیر باشند؛
  • عضلات اطراف مفاصل تان تقویت شوند که این نیز باعث محافظت بیشتر از بدن می شود.

دستورالعمل های اخیر بر شروع یک برنامه ورزشی مناسب  توصیه اکید می کنند. ورزش کردن با یک مربی یا شخص دیگری بسیار مفید و اثربخش باشد، چرا که انگیزه را افزایش می دهد.

ورزش های خوبی که شامل تمرینات کم فشار هستند، عبارتند از:

• پیاده روی
  • دوچرخه سواري
  • تایچی
  • ورزش های آبی
  • شنا كردن.
  1. از سرما درمانی و گرما درمانی استفاده کنید

گرما درمانی و سرما درمانی موجب تسکین درد و التهاب آرتروز می شود.

• گرما درمانی ها عبارتند از: دوش آب گرم طولانی به هنگام صبح جهت کاهش سفتی و استفاده از پتوی برقی یا پد گرم کننده مرطوب جهت کاهش درد و ناراحتی به هنگام شب.
  • سرما درمانی درد مفاصل، تورم و التهاب را کاهش می دهد. یک کیسه یخ ژله ای یا یک بسته سبزیجات یخ زده را در حوله ای بپیچید و آن را جهت تسکین سریع بر روی مفاصل دردناک بگذارید. هرگز یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید.
  • کپسایسین که از فلفل تند درست می شود، جزء پمادها و کرم های موضعی است که بدون نسخه تهیه می شود. استفاده از این پمادها موجب تولید گرما می شود و این گرما باعث تسکین درد مفاصل می شود.
  1. طب سوزنی را امتحان کنید

درمان خانگی آرتروز با طب سوزنی

طب سوزنی نوعی درمان سنتی در پزشکی کشور چین است که در آن سوزن های نازک در نقاط خاصی از بدن فرو برده می شوند. پزشکان اظهار می دارند که طب سوزنی از طریق تغییر جهت انرژی ها و بازیابی تعادل در بدن موثر واقع می شود.

طب سوزنی درد  ناشی از آرتروز را کاهش می دهد و به طور مشروط توصیه می شود. گرچه شواهدی کافی برای تایید فواید طب سوزنی وجود ندارد، میزان خطر آسیب آن اندک است.

برای انجام این درمان حتما از یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز و گواهی کمک بگیرید.

1. از مدیتیشن برای مقابله با درد استفاده کنید

تکنیک های مدیتیشن (مراقبه) و تمدد اعصاب از طریق کاهش فشار و استرس و توانمندسازی شما جهت مقابله بهتر با درد ناشی از آرتروز موثر واقع می شود. کاهش فشار و استرس موجب کاهش التهاب و درد نیز می شود.

تای چی و یوگا را توصیه می شود. تای چی و یوگا، ترکیبی از تکنیک های مدیتیشن، تمدد اعصاب و تنفس به همراه تمرینات کم فشار است.

مطالعات نشان داده اند که انجام و تمرین آگاهانه مراقبه در بعضی از افراد مبتلا به آرتروز رماتییسمی موثر واقع می شود.

اضطراب، استرس و افسردگی همگی از عوارض شایع بیماری هایی از جمله آرتروز هستند که با دردهای مزمن همراه هستند.

1. رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات تازه و غذاهای کامل به تقویت سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن کمک می کند. شواهد چندی وجود دارد که نشان می دهد انتخاب های غذایی بر سلامت افراد مبتلا به آتروز رماتیسمی و آرتروز استخوان تاثیر می گذارد.

رژیم غذایی گیاهی، آنتی اکسیدان هایی را فراهم می کند که با از بین بردن رادیکال های آزاد بدن به کاهش التهاب کمک می کند.

از سوی دیگر، رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، چربی های اشباع شده، نمک و شکر افزوده باعث تشدید التهاب می شود که این التهاب از مشخصات آرتروز است.

از آنجایی که این غذاها همچنین باعث بروز سایر بیماری ها از جمله چاقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سایر عوارض می شود، بنابراین این غذاها برای افراد مبتلا به آرتروز مفید نیستند.

طبق دستورالعمل های اخیر، مصرف مکمل های ویتامین D یا روغن ماهی به عنوان یک درمان توصیه نمی شود، اما مصرف غذاهای حاوی این مواد مغذی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل به سلامت عمومی بدن کمک می کند.

1. به غذاها زردچوبه اضافه کنید

زردچوبه -ادویه زرد رنگ رایج در غذاهای هندی- حاوی ماده ای شیمیایی به نام کورکومین است. این ادویه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. تحقیقات نشان می دهد که زردچوبه موجب کاهش درد و التهاب آرتروز می شود.

در مطالعه ای که بر روی حیوانات انجام گرفته است، دانشمندان به موش‌ها زردچوبه دادند. نتایج نشان داد که زردچوبه التهاب مفاصل موش ها را کاهش می دهد.

تحقیقات بیشتری برای نشان دادن چگونگی عملکرد زردچوبه مورد نیاز است، اما افزودن مقدار کمی از این ادویه ملایم و خوش طعم به وعده غذایی شام تان ​​احتمالا گزینه مناسبی خواهد بود.

1. ماساژ بگیرید

درمان خانگی آرتروز با ماساژ

ماساژ احساس سلامت عمومی به بدن می دهد. ماساژ همچنین به کنترل درد و ناراحتی مفاصل کمک می کند.

در حال حاضر، ماساژ گزینه درمانی به حساب نمی آید، زیرا شواهد کافی برای تایید اثربخشی ماساژ وجود ندارد.

با این حال، بعید است که ماساژ خطری در پی داشته باشد، بلکه ماساژ گرفتن می تواند مزایای غیرمستقیمی مانند کاهش استرس داشته باشد.

از پزشک خود بخواهید که یک ماساژ درمانگری را به شما معرفی کند که در درمان افراد مبتلا به آرتروز با تجربه است. از طرف دیگر، می توانید از یک فیزیوتراپ بخواهید تا به شما ماساژ دادن را آموزش دهد.

1. از مکمل های گیاهی استفاده کنید

اگرچه تحقیقات علمی درمان آرتروز را با هیچ گونه گیاه یا مکمل خاصی تایید نکرده است، بسیاری از مکمل های گیاهی درد مفاصل را کاهش می دهند.

برخی از این گیاهان عبارتند از:

• کندر
  • بروملین (ترکیبی استخراج شده از ساقه و هسته آناناس)
  • پنجه شیطان
  • ژنکگو (درخت چهل سکه)
  • گزنه
  • عصاره زرد تاک.

سازمان غذا و دارو، کیفیت، خلوص یا ایمنی گیاهان و مکمل ها را کنترل نمی کند، بنابراین نمی توانید دقیقا مطمئن باشید که یک محصول حاوی چیست. گیاهان و مکمل ها را حتما از یک منبع معتبر تهیه و خریداری نمایید. همیشه قبل از استفاده از یک مکمل جدید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از این مکمل ها می توانند عوارض جانبی و تداخل دارویی خطرناکی را سبب شوند.