نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
ویتامین دی چیست

ویتامین دی برای عضلات و استخوان های قدرتمند مورد نیاز است. بدون ویتامین دی، بدن ما نمی تواند با کارایی خوبی کلسیم را که برای سلامت استخوانی خوب و ضروری است جذب کند.

کودکانی که کمبود ویتامین دی دارند دچار بیماری ریکتز (راشیتیسم) می شوند که باعث ضعف استخوانی، خم شدن پا و دیگر بدشکلی های استخوانی مثل وضعیت خمیده می شود.

امروزه پزشکان افزایش میزان کودکان به ریکتز را مشاهده می کنند. این مقاله از تهران ارتوپدی بر روی علل این افزایش و کارهایی که والدین می توانند انجام دهند تا سلامت استخوانی کودک و خودشان را بهبود ببخشند، تمرکز کرده است.

ویتامین دی چیست؟

ویتامین دی واقعا یک ویتامین نیست. ویتامین ها مواد مغذی خاصی هستند که بدن قادر به تولید آن ها نیست و به همین دلیل باید از طریق غذایی که می خوریم یا از طریق مکمل ها تامین شوند. به این دلیل که بدن ما می تواند ویتامین دی را با استفاده از نور خورشیدی که به پوست تابیده می شود بسازد، ویتامین دی یک نوع هورمون در نظر گرفته می شود.

ما چگونه ویتامین دی را شناخته و اهمیت آن را متوجه شدیم؟

هنگامی که نیاکان ما از کار کردن بر روی زمین و مزارع دست کشیدند و وارد کارخانه ها و مدارس شد، راشیتیسم تبدیل به یک مشکل شد. در واقع این بیماری به طور شایع در ماه های زمستان به خصوص در مناطق شمالی تر دیده می شد.

در حدود سال 1920، مردم متوجه شدند که کودکانی که روغن جگر ماهی کاد می خورند به ندرت به ریکتز مبتلا می شدند. این امر منجر به کشف ویتامین دی و اضافه شدن ویتامین دی به مکمل ها و رژیم غذایی بود.

چرا امروزه تمرکز بیشتری بر روی ویتامین دی است؟

تحقیقات جدید بر روی اهمیت ویتامین دی، نه تنها برای سلامت استخوانی خوب بلکه برای پیشگیری از بیماری های مزمن در سنین بالاتر نیز تاکید کرده اند. با این حال، بسیاری از کودکان امروزه نیز به میزان کافی ویتامین دی دریافت نمی کنند.

چندین دلیل برای اینکه امروزه کودکان میزان کافی از ویتامین دی را دریافت نمی کننند وجود دارد. یکی از دلایل مهم این است که غذاهای بسیار کمی سطح قابل توجهی از این ویتامین را دارند. حتی سالم ترین رژیم های غذایی احتمالا میزان مناسب ویتامین دی یک کودک را فراهم نمی آورند.

فواید ویتامین دی

تغییر در سبک زندگی نیز در این مسئله نقش دارد جنبه های متعدد زندگی مدرن دریافت ویتامین دی را تحت تاثیر قرار می دهند:

  • کودکان امروزه ساعت های زیادی را به جای بازی کردن در بیرون در مقابل کامپیوتر و تلویزیون می گذرانند.
  • تعداد کمی از کودکان به طور منظم تا مدرسه را راه می روند.
  • بسیاری از ورزش های محبوب مثل بسکتبال، والیبال و ژیمناستیک در فضای بسته انجام می شوند.
  • سطح مصرف شیر به طور پیوسته ای کاهش یافته و سودا و آبمیوه جانشین آن شده است.

امروزه کودکان زمان زیادی را در خانه و بدون فعالیت می گذرانند. مدارک مستندی وجود دارد که نشان می دهد تناسب اندام در کودکان کاهش یافته و چاقی در آن ها در حال افزایش است. کودکان باید حداقل در روز 35 تا 60 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند. بدون آن، آنها نمی توانند بدن های سالمی (یا استخوان های سالم) بسازند.

علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن سطح تناسب اندام کودکان، گذراندن زمان زیاد در خانه میزان ساخت ویتامین دی در بدن های آن ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بدن ما وقتی در معرض آفتاب قرار می گیریم ویتامین دی زیادی می سازد. با این حال، آکادمی پوست درباره در معرض زیاد قرار گرفتن مقابل آفتاب یا برنزه کردن های در مکان های مسقف به دلیل وجود تشعشعات ماورا بنفش که از خورشید و تخت های برنزه (سولاریوم) ساتع می شود هشدار داده زیرا می تواند منجر به سرطان پوست شود.

گذراندن مدت زمان طولانی در خانه می تواند سطح ویتامین دی تولید شده در بدن اطفال را تحت تاثیر قرار دهد. والدین باید هنگام بازی در بیرون از خانه به پوست بدن کودکشان کرم ضد آفتاب بزنند.

بسیار مهم است تا وقتی بیرون از خانه هستیم از پوست خود با استفاده از کرم های ضد آفتاب محافظت کنیم و والدین باید برای کودکان خود هنگام بازی در بیرون از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. با این حال، کرم ضد آفتاب جلوی توانایی پوست در تولید ویتامین دی را می گیرد.

اگر داشتن رژیم غذایی سالم و بازی کردن در بیرون از خانه نمی تواند ویتامین دی کافی برای کودک را فراهم آورد، پس چگونه باید از دریافت میزان کافی آن اطمینان پیدا کرد؟

بهترین راه برای کودکان امروزه برای به دست آوردن ویتامین دی مورد نیاز بدن آنها به روش ایمن، مصرف مکمل های ویتامین دی است.

چقدر ویتامین دی نیاز داریم؟

ویتامین دی را با واحدی به نام واحد بین المللی اندازه می گیرند طبق گفته موسسه پزشکی (بخش غذا و مواد مغذی و دفتر موسسه ملی سلامت مکمل های رژیم غذایی) میزان توصیه شده مجاز روزانه ویتامین دی برای کودکان عبارت است از:

  • 400 واحد بین المللی در روز برای کودکان بین 0-12 ماه
  • 600 واحد بین المللی در روز برای کودکان بین 1-18 سال

به نظر می رسد این میزان از ریکتز پیشگیری کند نه اینکه منجر به ایجاد سالم ترین استخوان ها شود.

تحقیقات جدید می گویند کودکان بالای 5 سال، افراد در سن بلوغ و بزرگسالان به حداقل 1000 واحد بین المللی در روز (بسته به سن، وزن و رشد) برای سلامت خوب نیاز دارند. در واقع، بسیاری از افراد به میزان بسیار بیش تر از 1000 واحد بین المللی در روز برای نگه داشتن سطح ویتامین دی بدن خود در سطح خوب نیاز دارند.

ویتامین دی در چه غذاهایی است؟

غذاهای بسیاری به طور طبیعی حاوی ویتامین دی نمی باشند. این ویتامین فقط به طور قابل توجه در ماهی وجود دارد.

به برخی از غذاها ویتامین دی اضافه شده است (غنی سازی). برای مثال شیر غنی سازی شده است اما یک لیوان شیر تنها صد واحد ویتامین دی دارد. برخی از غذاهای دیگر، مانند غلات صبحانه، در سطح بسیار پایینی غنی سازی شده اند. تخم مرغ نیز می تواند در صورتی که مرغ با ویتامین تغذیه داده شده باشد، مقدار کمی ویتامین دی داشته باشد.

دیگر محصولات لبنی مثل ماست و پنیر معمولا با ویتامین دی غنی سازی نشده اند.

چطور اطمینان پیدا کنم که فرزندم به میزان کافی ویتامین دی دریافت می کند؟

ویتامین دی برای کودکان

مصرف مکمل های ویتامین دی موثر ترین روش برای فرزند شما برای دریافت روزانه 1000 واحد بین المللی ویتامین دی است. برای دریافت ویتامین دی از غذا، کودک شما باید هر روز ماهی بخورد و روزی 10 لیوان شیر غنی شده با ویتامین دی مصرف کند. بیشتر کودکان چنین کاری را انجام نمی دهند، بنابراین کاربردی ترین روش برای کودکان برای دریافت میزان کافی ویتامین دی مصرف مکمل ها (حداقل در زمستان) است.

چه مکملی به کودکم بدهم؟

مولتی ویتامین های کودکان حاوی 60 تا 400 واحد بین المللی ویتامین دی است. خوردن چند مولتی ویتامین در روز برای دریافت بیشتر ویتامین دی نیز ایده خوبی نیست زیرا مقادیر بیش از حد از ویتامین های دیگر (مثل ویتامین آ) می تواند برای استخوان بد باشد.

ویتامین دی اکنون به سادگی به تنهایی به صورت فرم های دوست دار کودک مثل ویتامین های آدامسی یا مایع در دسترس است. بر خلاف مکمل های کلسیم (که در صورت مصرف دوز بیش از 500 میلیگرم به صورت یکجا جذب نمی شود) ویتامین دی را می توان یکجا مصرف کرده و تنها باید روزی یکبار تجویز شود.

 آیا برخی کودکان به مقادیر خاصی از ویتامین دی نیاز دارند؟

برخی از کودکان به مقادیر بیشتری از ویتامین دی برای سلامت استخوانی خوب نیاز دارند. این کودکان باید در صورت امکان سطح ویتامین دی خود را به طور منظم چک کنند. سطح پایین ویتامین دی می تواند به سادگی توسط متخصص اطفال درمان شود.

  • کودکان مبتلا به چاقی

کودکان با وزن بالاتر به میزان بیشتری از ویتامین دی نیاز دارند. این به این دلیل است که ویتامین دی به صورت مستقیم وارد بافت چربی شده و در آنجا تجمع می یابد. هر چه بافت چربی بیشتر باشد، میزان ویتامین دی در جریان خون (یعنی جایی که بدان نیاز است) کمتر خواهد بود. بنابراین، کودکان سنگین وزن مستعد کمبود ویتامین دی بوده و به میزان بیشتری از ویتامین دی نیاز دارند.

  • کودکان  مستعد تشنج

داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می شوند سطح نیاز به ویتامین دی را افزایش می دهند. بنابراین کودکانی که داروی ضد تشنج مصرف می کنند باید سطح مصرف ویتامین دی روزانه خود را افزایش دهند.

  • کودکان دارای ناتوانی

کودکانی که از ویلچر استفاده می کنند یا به بیماری مزمن دچار هستند معمولا بیرون از خانه و در برابر آفتاب بازی نمی کنند و باید ویتامین دی مصرف کنند.

پزشکان چگونه سطح ویتامین دی را می سنجند؟

قرص ویتامین دی

بهترین راه برای فهمیدن وضعیت ویتامین دی یک نفر آزمایش خون است که سطح ویتامین دی درون خون را می سنجد. مهم است که آزمایش خون صحیح انجام شود: آزمایش 25 هیدروکسی ویتامین دی سطح ویتامین دی درون خون را که از رژیم غذایی و از خون جذب شده است را نشان می دهد.

وقتی پزشک میزان دقیق سطح ویتامین دی درون جریان خون را متوجه شد، او می تواند به صورت دقیق تری میزان ویتامین دی مورد نیاز را برای شما تجویز کند.

میزان کمتر از 20 نانوگرم بر میلی لیتر می تواند منجر به ریکتز شده و میزان بیش از 150 نانو گرم بر میلی لیتر می تواند مضر باشد. بیشتر متخصصین توصیه می کنند که سطح خونی بین 40 تا 70 نانو گرم بر میلی لیتر نه تنها از ریکتز پیشگیری کرده بلکه منجر به جذب خوب کلسیم برای سلامت استخوان می شود.

آیا میزان بیش از حد ویتامین دی نیز وجود دارد؟

پوست ما نمی تواند بیش از حد ویتامین دی تولید کند (زمانی که سطح ویتامین دی خون به سطح کافی برسد دست از تولید می کشد) اما می شود به دلیل مصرف مکمل های ویتامین دی فرد مقادیر بیش از حد ویتامین دی را دریافت کند.

به دلیل اینکه مقادیر بیش از حد ویتامین دی می تواند مضر باشد، دوز های بیش از 2000 واحد بین المللی در روز باید با احتیاط مصرف شده و توسط پزشک و بر اساس آزمایش خون تجویز گردد.

آیا ویتامین دی کاری به جز کمک به جذب کلسیم نیز انجام می دهد؟

ویتامین دی برای سلامت عضلانی خوب مهم است. افراد دارای سطح بسیار پایین ویتامین دی در خون ممکن است بیش از دیگران دچار گرفتگی عضلانی و درد استخوان و مفاصل شوند.

مطالعات نشان داده اند که افراد مسن تری که ویتامین دی مصرف می کنند احتمال زمین خوردن پایین تری دارند که این احتمالا به دلیل عملکرد عضلانی بهتر است.

ویتامین دی در بسیاری از جنبه های سلامتی ما مهم است. کودکان و بزرگسالان باید غذاهای غنی از ویتامین دی مثل شیر و ماهی بخورند و مکمل های ویتامین را  مصرف کنند تا از سلامت استخوانی خوب لذت ببرند.

Comment "آناتومی لگن (مفصل ران) چگونه است؟"

  1. اشرفی Said:

    سلام وقتتون بخیر اشرفی هستم از مریوان ۴۱ ساله. با توجه به ام آر آی و عکس ظاهرا نکروز دارم(سیاه شدن سر استخان ران چپ) دنبال فوق تخصص لگن خوب هستم. ممنون میشم کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین