نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
دررفتگی مکرر شانه
شانه یکی از متحرک ترین مفاصل در بدن است، زیرا این قسمت برای تسهیل حرکت بازو در چند جهت می چرخد. از آنجایی که شانه بسیار متحرک است، یک مفصل بسیار آسیب پذیر است که با فشار، آسیب ناگهانی یا حتی استفاده بیش از حد از جای خود خارج می شود. دررفتگی شانه به شرایطی گفته می شود که در آن سر استخوان بازویی از حفره اش خارج می شود؛ در چنین شرایطی بیماران به درمان هایی نیاز دارند، در صورت تکرار دررفتگی، گاهی اوقات این درمان شامل جراحی دررفتگی شانه نیز می شود. اگرچه روش درمانی جراحی بسیار موثر است، اما ممکن است شانه ها را در برابر وقوع مکرر این نوع آسیب پذیری، مستعد کند. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به بررسی دررفتگی مکرر شانه می پردازیم.
دکتر محمدجواد مرتضوی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر نیما باقری فوق تخصص جراحی شانه و آرنج از اینجا اقدام کنید
دکتر محمدحسن کاسب
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدرضا گیتی فوق تخصص و جراح شانه و دست از اینجا اقدام کنید

دلایل دررفتگی مکرر شانه

بیماران بنا به دلایل زیر دچار دررفتگی مکرر شانه می شوند:

آسیب شدید اولیه

وقتی سر شانه از حفره خارج می شود، استخوان حفره اغلب همراه با رباط های اطراف آن آسیب می بیند. علاوه بر این، لبه غضروف اطراف حفره نیز می تواند پاره شود و آسیب ببیند. به این آسیب ضایعه بانكارت گفته می شود و می تواند منجر به دررفتگی مکرر شانه شود.

فشار تکراری

برخی از بیمارانی که از دررفتگی مکرر شانه رنج می برند، هرگز دچار آسیب شدید اولیه نشده اند. چنین بیمارانی به طور طبیعی رباط های شل تری در شانه های خود دارند. این رباط های شل گاهی به طور طبیعی شل می شوند و در بعضی مواقع به دلیل حرکات مکرر بالای سر رخ می دهد. زمانی حرکات بالای سر اتفاق می افتد که زیاد تنیس، شنا و والیبال تمرین کنید. این تمرینات، شانه را ناپایدار و دردناک می کند.

بی ثباتی چندجهته

بی ثباتی چندجهته به ندرت علت دررفتگی مکرر است. در این مورد، بیماران دچار آسیب دیدگی ضربه ای نشده اند یا رباط های شل ندارند، بلکه شانه همزمان از چند جهت جابجا می شود.

علائم دررفتگی مکرر شانه چیست؟

دررفتگی مکرر شانه برخی از علائم دررفتگی شانه مربوط به دررفتگی های مکرر یا بی ثبات شانه شامل موارد زیر است:
  • درد ناشی از دررفتگی شانه
  • حالت مدام بیرون آمدن شانه
  • حالت شلی در شانه
  • دررفتگی های مکرر

پزشک چگونه دررفتگی شانه را بررسی می کند؟

بیشتر بیماران از درد ناشی از دررفتگی شانه شان می نالند، زیرا احساس درد کاملاً متمایز و مشهود است. وجود درد شانه به پزشکان کمک می کند تا مشکل را شناسایی کنند. با این حال، حتی اگر مشکل کاملاً مشخص باشد، پزشک ابتدا با پرسیدن چند سوال مربوط به سابقه پزشکی شما شروع خواهد کرد، چرا که درمان ها می توانند بر اساس چگونگی عود مشکل متفاوت باشند. سپس پزشک شانه شما را به صورت فیزیکی معاینه می کند تا ببیند در چه جهتی از جای خود خارج شده است. به منظور تأیید تشخیص، پزشک همچنین می تواند چند آزمایش عکسبرداری را تجویز کند. این موارد شامل رادیوگرافی و اسکن های ام آر آی هستند. آزمایشات عکسبرداری به پزشک کمک می کند تا بافت ریزتر و رباط های اطراف حفره را مشاهده کند و درمان را بر اساس آن تعیین کند. آسیب وسیع، روش جراحی را ایجاب می کند، در حالی که در آسیب خفیف، درمان غیرجراحی مورد نیاز است. دررفتگی مکرر شانه

درمان دررفتگی مکرر شانه

از آنجایی که دررفتگی مکرر شانه مشکلی است که بارها و بارها اتفاق می افتد، پزشک ممکن است یک روش درمانی را در پیش بگیرد که نه تنها به بازگرداندن استخوان های شانه در جای خود تمرکز کند، بلکه از وقوع دررفتگی که قبلا به دفعات رخ می داده است، جلوگیری کند. این طرح همچنین علل اصلی دررفتگی مکرر را مورد توجه قرار خواهد داد. بنابراین، درمان دررفتگی شانه بسته به نوع دررفتگی دارد که شما از آن رنج می برید.

روش های درمانی غیرجراحی

روش های درمانی غیرجراحی می تواند ترکیبی از هر یک از موارد ذیل باشند:
  • اصلاح فعالیت: اگر نوع دررفتگی شانه شما نوعی دررفتگی باشد که به دلیل فعالیت مکرر رخ می دهد، پزشک به شما توصیه می کند که برخی از اَشکال فعالیت را اصلاح کنید. این مسئله برای ورزشکاران اغلب چالش برانگیز است، زیرا آنها نمی توانند به راحتی ورزش را کنار بگذارند، اما برای مهارت در آن باید یک تکنیک جدید را بیاموزند.
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID): اگر درد ناشی از دررفتگی شانه برای بیمار شدید و غیرقابل تحمل باشد، می توان داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی خاصی را برای تسکین درد تجویز کرد.
  • فیزیوتراپی: همانطوری که فیزیوتراپی در بیشتر آسیب های مربوط به استخوان مصداق پیدا می کند، بیماران برای بهبود کامل باید تعداد مشخصی از جلسات فیزیوتراپی را نیز بگذرانند. مدت زمان درمان می تواند به شدت آسیب بستگی داشته باشد. در طول این درمان، شما باید تمرینات مختلف دررفتگی شانه را انجام دهید تا مفصل تقویت شده و تحرک آن حفظ شود.
توجه به این نکته مهم است که درمانهای غیرجراحی ماهها به طول می انجامد تا نتایج درمان حاصل شود. بنابراین، صبور بودن در این فرآیند ضروری است. اگر نتایج درمان های غیرجراحی مطابق با انتظار پزشک نباشد، ممکن است مجبور شوید تحت جراحی دررفتگی شانه قرار بگیرید.

جراحی دررفتگی شانه

در مورد جراحی دررفتگی شانه، سه نوع جراحی اصلی وجود دارد که یک جراح بسته به شدت مشکل شما یکی از آنها را در نظر می گیرد. نوع جراحی به وضعیت دررفتگی و عکسبرداری بستگی دارد. جراحی دررفتگی شانه انواع جراحی ها به شرح زیر است:
  • آرتروسکوپی: درصورت آسیب دیدن بافتهای نرم موجود در شانه، جراحی آرتروسکوپی شانه لازم است. آرتروسکوپی یک عمل جراحی با حداقل تهاجم است که در آن پزشک دوربین را به داخل شانه وارد می کند و از ابزارهای کوچکی برای ترمیم بافت ها استفاده می کند.
  • جراحی باز: در یک جراحی باز، جراح در شانه برشی ایجاد می کند و پارگی رباط را ترمیم می کند تا دررفتگی مکرر شانه را درمان کند. بیماران برای انجام این روش درمانی باید در بیمارستان بستری شوند. در این حالت، زمان لازم برای بهبودی دررفتگی شانه 3-4 روز در بیمارستان خواهد بود و سپس حداقل 2 هفته طول خواهد کشید که بهبودی کامل بریدگی حاصل شود.
توانبخشی بدنی بعد از جراحی نیز بسیار مهم است. بیماران برای مدتی بازوی خود را در یک بند (برای بستن دست آسیب دیده به گردن) قرار می دهند و سپس برای بهبودی و بازیابی تحرک خود باید تحت توانبخشی قرار گیرند.

دررفتگی شانه پس از بهبودی

برخی از دررفتگی های شانه پس از بهبودی ممکن است پس از جراحی با درد، عدم توانایی حرکت مناسب شانه و سفتی استخوان ها همراه باشد. با این حال، با بهبودی بدن این علائم تسکین می یابند. با گفتن این موارد، شما باید مراقب برخی از دررفتگی های خطرناک شانه پس از بهبودی یا عوارض جانبی، مانند عفونت، تب و ترشح چرک از محل بریدگی باشید. در صورت مواجهه با هر یک از این موارد، باید فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

نتیجه گیری

دررفتگی مکرر شانه می تواند بسیار دردناک باشد و از بسیاری جهات زندگی شما را مختل کند. با یک جراح ارتوپدی صحبت کنید تا بدانید چرا این مشکل اتفاق می افتد و چگونه می توانید از طریق درمان ها از بروز مجدد و دوباره آن جلوگیری کنید!  

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین