نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
دررفتگی شانه
مفصل شانه حرکت پذیر ترین مفصل بدن است. این مفصل در بسیاری جهات چرخیده اما عیب آن این است که این تحرک باعث دررفتگی آسان شانه می شود. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به معرفی روش های درمان دررفتگی شانه می پردازیم.
دکتر محمدجواد مرتضوی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر نیما باقری فوق تخصص جراحی شانه و آرنج از اینجا اقدام کنید
دکتر محمدحسن کاسب
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدرضا گیتی فوق تخصص و جراح شانه و دست از اینجا اقدام کنید
نیمه دررفتگی (سابلکسیشن) بدین معنی است که بخشی از سر استخوان بازو (هومروس) از کاسه (گلنوئید) خارج شده است. دررفتگی کامل بدین معنی است که سر استخوان بازو کاملا از کاسه خارج شده است. هم دررفتگی و هم نیمه دررفتگی می توانند دردناک بوده و باعث ناپایداری شانه بشوند.
ناپایداری شانه

ناپایداری شانه

علائم دررفتگی شانه

علائم شانه دررفته عبارتند از:
  • بدشکلی
  • تورم
  • بی حسی
  • ضعف
  • کبودی
گاهی دررفتگی باعث پاره شدن رباط یا تاندون شانه یا آسیب به اعصاب می شود. دررفتگی شانه می تواند به سمت جلو، عقب یا پایین باشد. یک نوع شایع دررفتگی شانه زمانی است که شانه به سمت جلو می لغزد (ناپایداری قدامی). این بدین معنی است که استخوان بازو به سمت جلو به خارج از کاسه حرکت کرده است. این اتفاق می تواند هنگامی که دست در وضعیت پرتاب قرار داده می شود، رخ دهد.

معاینه دررفتگی شانه توسط پزشک

عضلات ممکن است به دلیل دررفتگی دچار گرفتگی شوند و این خود می تواند باعث درد بیشتر شود. وقتی که شانه مکررا در میرود، یعنی ناپایداری عود کننده شانه وجود دارد. پزشک شانه شما را معاینه کرده و ممکن است یک عکس رادیولوژی درخواست دهد. مهم است پزشک شما مطلع شود که دررفتگی چطور رخ داده است و اینکه آیا قبل از این نیز دچار دررفتگی شده یا خیر.

درمان دررفتگی شانه

درمان دررفتگی شانه پزشک شما گوی بازو (هومروس) را در کاسه جا می اندازد. این کار را جااندازی بسته می نامند. درد شدید تقریبا بلافاصله پس از جاانداختن شانه متوقف می شود.

بازتوانی

پزشک ممکن است شانه را با یک شانه بند گردنی یا وسایل دیگر برای چند هفته پس از درمان بی حرکت کند. مقادیری از استراحت زودهنگام مورد نیاز است. بر روی محل درد می توان روزی 3 تا 4 بار یخ گذاری کرد. پس از از بین رفتن درد شانه و تورم، پزشک برای شما ورزش های بازتوانی را تجویز خواهد کرد. این ورزش ها کمک می کنند تا وسعت حرکتی شانه و قدرت عضلات بازگردد. بازتوانی همچنین ممکن است به عدم دررفتگی شانه در آینده نیز کمک کند. بازتوانی با ورزش های آرام فرم دهنده عضلات آغاز می شود. پس از آن، ورزش های با وزنه نیز می توانند اضافه شوند. اگر در رفتگی شانه به یک مسئله مکرر تبدیل شود، یک بریس ممکن است کمک کننده باشد. با این حال، اگر درمان و بریس جوابگو نبود، به خصوص در ورزشکاران جوان، برای ترمیم و تنگ کردن رباط پاره شده یا کشیده شده ممکن است جراحی نیاز باشد تا کمک کند که مفصل سر جای خود باقی بماند. در برخی موارد، دررفتگی مکرر شانه می تواند منجر به آسیب استخوانی بازو یا کاسه شانه شود. اگر جراح آسیب استخوانی را تشخیص دهد، او ممکن است انتقال استخوان که نوعی جراحی است را توصیه کند.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین