نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
پیشگیری از شکستگی مفصل ران

شکستگی های مفصل ران یعنی شکستگی استخوان ران (فمور) درست در پایین مفصل ران. این شکستگی ها آسیب هایی جدی هستند که بیشتر اوقات در افراد بالای 65 سال رخ می دهند. به طور مشخص زنان در برابر این نوع شکستگی ها آسیب پذیرترند. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی روش های پیشگیری از شکستگی مفصل ران را بیان خواهیم کرد.

دکتر محمدجواد مرتضوی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدجواد مرتضوی فوق تخصص و جراح زانو و لگن از اینجا اقدام کنید

شکستگی های مفصل ران میتوانند حرکات و استقلال فرد را محدود کنند. بیشتر شکستگی های مفصل ران نیاز به جراحی، بستری و بازتوانی پس از آن دارند.

بیشتر افرادی که پیش از شکستگی مفصل ران به طور مستقل زندگی می کردند، پس از آن به کمک نیاز خواهند داشت. این کمک میتواند از کمک گرفتن از اعضای خانواده تا کمک متخصصین سلامتی در خانه (پرستار در خانه)، بستری در یک مرکز نگهداری یا دیگر کمک های بهداشتی طولانی مدت، متفاوت باشد.

عکس رادیولوژی شکستگی مفصل ران

شکستگی های مفصل ران در قسمت بالایی فمور (استخوان ران) رخ می دهند. تصویر رادیولوژی سمت راست یک شکستگی مفصل ران را نشان می دهد.

علل شکستگی مفصل ران

علل شکستگی مفصل ران

بیشتر شکستگی های مفصل ران به علت عواملی که استخوان را تضعیف میکنند همراه با ضربات ناشی از بر زمین افتادن، رخ می دهد.

  • قدرت استخوانی

با افزایش سن قدرت استخوان کاهش می یابد. استخوان ها می توانند بسیار شکننده و ضعیف شوند. (که به این بیماری پوکی استخوان میگویند) پوکی استخوان غالبا در بانوان در سنین پس از یائسگی و در آقایان در سنین بالاتر رخ می دهد. این اختلال نازک کننده استخوان، افراد را در خطر شکستگی استخوان و به طور مشخص شکستگی مفصل ران، کمر و ستون مهره قرار می دهد.

عوامل خطر شکستگی مفصل ران

بسیاری از عوامل خطر که شما را در خطر بالاتری برای شکستگی مفصل ران قرار می دهد همان عواملی هستند که باعث از دست رفتن استخوان می شوند.

  • سن: با افزایش سن، خطر شکستگی لگن نیز افزایش می یابد. بر اساس گزارشات ترخیص بیمارستانها، در سال 1389، بیش از 80 درصد افراد بستری شده به علت شکستگی مفصل ران بالای 65 سال داشته اند.
  • جنسیت: در سال 1389، 72 درصد شکستگی های مفصل ران در افراد 65 سال و بالاتر، در زنان رخ داده است. (بر اساس گزارشات ترخیص بیمارستانها)
  • وراثت: وجود سابقه خانوادگی پوکی استخوان یا شکستگی استخوان در سنین بالا شما را در معرض خطر شکستگی مفصل ران قرار می دهد. افراد با اندام کوچک و ظریف نیز در خطر قرار دارند.
  • تغذیه: وزن پایین و تغذیه نامناسب که شامل برنامه غذایی با کلسیم و ویتامین دی پایین میشود، میتواند شما را مستعد از دست دادن استخوان و شکستگی مفصل ران کند.
  • سبک زندگی: سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و کمبود فعالیت بدنی میتواند استخوان ها را تضعیف کند.

علاوه بر عواملی که قدرت استخوان را تحت تاثیر قرار می دهند، عواملی که شما را در خطر بیشتر زمین افتادن قرار می دهند نیز احتمال شکستگی مفصل ران را بالا می برند.

  • اختلالات جسمی و ذهنی: ضعف بدنی، آرتریت، تعادل ناپایدار، ضعف بینایی، پیری، فراموشی یا آلزایمر میتوانند احتمال افتادن بر زمین را افزایش دهند.
  • داروها: بسیاری از داروها می توانند تعادل و قدرت را تحت تاثیر قرار دهند. عوارض جانبی برخی داروها میتواند شامل سرگیجه و خواب آلودگی باشد.

روش های پیشگیری از شکستگی مفصل ران

پیشگیری از شکستگی مفصل ران

ایمنی در خانه

بیشتر شکستگی های مفصل ران در اثر زمین خوردن رخ داده و اغلب زمین خوردن ها در خانه اتفاق می افتند. میتوان با بهسازی ایمنی خانه همچون از بین بردن به هم ریختگی در خانه، فراهم کردن نور مناسب و نصب دستگیره ها در حمام و دستشویی از بسیاری از زمین خوردن ها پیشگیری کرد.

ورزش

ورزش متعادل می تواند سرعت از دست رفتن استخوان را کاهش داده و قدرت عضلانی را حفظ کند. همچنین می تواند تعادل و هماهنگی را بهبود بخشد. گزینه های ورزشی خوب شامل بالا رفتن از پله، نرم دویدن، راه رفتن های طولانی مدت، شنا، رقص و کار کردن با وزنه میشوند.

نشان داده شده است که تمرینات تعادلی و تای چی میزان افتادن و خطر شکستگی مفصل ران را کاهش می دهند. تای چی یک برنامه ورزشی، تنفسی و حرکتی بر اساس تمرینات چین باستان است. این کلاس ها هم چنین می توانند اعتماد به نفس را بالا برده و تعادل بدن را بهبود ببخشند.

پیش از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.

شرایط پزشکی خود را دانسته و داروهای خود را بشناسید

چشمان خود را هر سال معاینه کرده و همچنین یک معاینه فیزیکی که شامل بررسی قلب و مشکلات فشار خون می شود را نیز انجام دهید. درباره عوارض دارویی هر دارویی که مصرف میکنید با پزشک خود صحبت کنید. داشتن یک لیست به روز از تمام داروهایی که مصرف میکنید برای زمان ملاقات با هر پزشکی که با آن مشورت می کنید، کمک کننده است.

با افزایش سن از استخوان های خویش حفاظت کنید

با افزایش سن، استخوان های ما تحت تاثیر ژنتیک، تغذیه، ورزش و کاهش هورمونی قرار می گیرد. ما قادر به تغییر ژن های خود نیستیم اما می توانیم تغذیه و میزان فعالیت خود را کنترل کرده و در صورت نیاز، داروهای پوکی استخوان را مصرف کنیم.

روش های تقویت قدرت استخوان

کارهایی برای حفط و تقویت قدرت استخوانی وجود دارد:

متوجه میزان ریسک فردی خود برای شکستگی باشید

این نکته بر اساس عوامل خطری که شما برای شکستگی دارید و هم چنین تراکم استخوان شما تعیین می شود. از پزشک خود درباره این که به سنجش تراکم استخوان نیاز دارید یا خیر، سوال کنید.

متوجه میزان ریسک فردی خود برای از دست دادن استخوان باشید

ژنتیک در سلامت استخوان نقش دارد و برخی افراد با افزایش سن یا پس از یائسگی میزان از دست دادن استخوان بیشتری دارند. درباره آزمایشات متابولیسم استخوان با پزشک خود صحبت کنید. آزمایشات متابولیسم استخوان می تواند اطلاعات مضاعفی درباره خطر شما درباره شکستگی فراهم بیاورد.

سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید

وزن سلامت خود را حفظ کنید و یک رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین دی بخورید. سیگار نکشید و میزان مصرف الکل خود را محدود کنید.

داروهای افزایش تولید استخوان را مصرف کنید

علاوه بر مکمل های کلسیم و ویتامین دی، گزینه های دارویی بسیاری برای آهسته کردن روند از دست دادن استخوان و افزایش قدرت استخوانی وجود دارد. با پزشک خود درباره این روش های حفاظت از استخوان صحبت کنید.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین