نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
آسیب های تاندون فلکسور یا خم کننده انگشتان دست

یک برش عمیق در کف انگشتان دست، دست، مچ یا ساعد می تواند به تاندون های فلکسور (تاندون های خم کننده) آسیب برساند (تاندون های خم کننده، بافت هایی هستند که به کنترل حرکت در دست تان کمک می کنند). آسیب به تاندون خم کننده می تواند خم کردن انگشتان یا انگشت شست را غیرممکن کند. در این مقاله از تهران ارتوپدی به بررسی آسیب های تاندون فلکسور یا خم کننده انگشتان دست می پردازیم.

آناتومی تاندون ها

تاندون ها بافت هایی هستند که عضلات را به استخوان متصل می کنند. وقتی عضلات منقبض می شوند، تاندون ها روی استخوان ها کشیده می شوند. این عمل باعث حرکت قسمت هایی از بدن (مانند انگشت) می شود.

ماهیچه هایی که انگشتان و انگشت شست را حرکت می دهند، در ساعد قرار دارند. تاندون های بلند، در این عضلات در طول مچ دست امتداد می یابند و به استخوان های کوچک انگشتان و شست متصل می شوند.

تاندون های پشت دست، انگشتان را باز می کنند. این تاندون ها تاندون های اکستانسور یا تاندون های بازکننده نامیده می شوند. تاندون های موجود در کف دست، انگشتان را خم می کنند. این تاندون ها تاندون های فلکسور یا  تاندون های خم کننده نامیده می شوند.

آناتومی تاندون ها

تاندون های خم کننده به شما امکان می دهند تا انگشتان خود را خم کنید.

وقتی انگشت خود را خم یا باز می کنید، تاندون های خم کننده در تونل های امنی که غلاف های تاندون نامیده می شوند، می لغزند و این غلاف ها، تاندون ها را در کنار استخوان ها در جای خود نگه می دارند.

آناتومی تاندون ها

غلاف تاندون ها، تاندون ها را در جای خود نگه می دارند.

توصیف بریدگی ها و پارگی های تاندون

پارگی یا بریدگی تاندون در ساعد، مچ دست، کف دست یا در امتداد انگشت، خم کردن یک یا چند مفصل در انگشت را غیرممکن می کند.

از آنجایی که تاندون های خم کننده به سطح پوست بسیار نزدیک هستند، برش عمیق در آن به احتمال زیاد به تاندون خم کننده می رسد. در این موارد، تاندون اغلب به دو قسمت بریده می شود.

تاندون ها مانند نوار لاستیکی تحت فشار هستند، زیرا عضله را به استخوان متصل می کنند. اگر تاندون پاره یا بریده شود، دو انتهای تاندون از هم بسیار دور می شوند و این باعث می شود که تاندون به خودی خود بهبود نیابد.

از آنجایی که عصب های انگشتان نیز به تاندون ها بسیار نزدیک هستند، بریدگی تاندون ها ممکن است به عصب ها نیز آسیب برساند. این امر منجر به بی حسی در یک یا دو طرف انگشت خواهد شد. اگر رگ های خونی هم بریده شوند، ممکن است به انگشت خون رسانی نشود. این مشکل به جراحی فوری نیاز دارد.

گاهی ممکن است تاندون های خم کننده بریدگی یا پارگی جزئی داشته باشند. با پارگی جزئی تاندون، می توانید انگشت خود را خم کنید، اما نه به طور کامل. تشخیص این نوع پارگی ها دشوار است.

علل آسیب تاندون فلکسور

علاوه بر بریدگی ها در ساعد، دست و یا انگشتان دست، برخی فعالیت های ورزشی نیر باعث آسیب دیدگی تاندون خم کننده می شوند. این آسیب ها اغلب در فوتبال، کشتی و راگبی رخ می دهند. “انگشت جرسی (یا انگشت راگبی)” یکی از رایج ترین آسیب ها در این ورزش ها است. این آسیب زمانی اتفاق می افتند که یک بازیکن، پیراهن ورزشی بازیکن دیگر را بگیرد و انگشتش (معمولاً انگشت حلقه) در آن گیر کرده و کشیده شود. در این حالت، تاندون از استخوان کشیده و پاره می شود. در ورزشهایی مانند سنگ نوردی که به قدرت بازو و دست نیاز است، تاندونها و یا غلاف آنها نیز ممکن است کشیده یا پاره شوند.

برخی بیماری های خاص (مثلاً روماتیسم مفصلی) تاندون های خم کننده را ضعیف کرده و احتمال پارگی آنها را بیشتر می کند. این می تواند بدون هشدار یا آسیب اتفاق بیفتد – فرد ممکن است به سادگی متوجه شود که انگشت اش دیگر خم نمی شود، اما نمی تواند به یاد بیاورد که چگونه اتفاق افتاده است.

دکتر آیدین عرب زاده

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر آیدین عرب زاده فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی از اینجا اقدام کنید

علائم آسیب تاندون فلکسور

شایع ترین علائم آسیب تاندون خم کننده شامل موارد زیر است:

  • آسیب دیدگی باز، مانند بریدگی کف دست، اغلب در ناحیه ای که پوست با خم شدن انگشت تا می شود،
  • ناتوانی در خم کردن یک یا چند مفصل انگشت،
  • احساس درد هنگام خم کردن انگشت،
  • حساسیت در امتداد انگشت در قسمت کف دست تان،
  • بی حسی در نوک انگشت تان.

معاینه پزشکی

وقتی انگشت تان آسیب ببیند، باید به پزشک مراجعه کنید. این مسئله بیشتر در مواردی صدق می کند که انگشت تان گرفتگی داشته باشد و نتوانید نوک انگشت خود را خم یا راست کنید.

کمک های اولیه

وقتی یک بریدگی جدی روی دست یا انگشت تان دارید، بلافاصله روی آن یخ بگذارید. پارچه تمیز یا بانداژی را روی دست خود محکم بپیچید تا خونریزی کُند شود. دست خود را بالا نگه دارید، بالاتر از سطح قلب. در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

پزشک تان ممکن است ابتدا زخم هایی را که عمیق نیستند، تمیز و درمان کند. برای جلوگیری از عفونت به تزریق آمپول کزاز یا آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت.

معاینه ی جسمی

در طول معاینه، پزشک از شما می خواهد انگشتان خود را خم و راست کنید. برای آزمایش قدرت انگشت تان، پزشک از شما می خواهد انگشت آسیب دیده خود را خم کنید، در حالی که انگشتان دیگر را صاف نگه داشته اید. برای تعیین آسیب دیدگی عصب ها یا عروق خونی، پزشک دست تان را از نظر حس و جریان خون در انگشتان آزمایش می کند.

آسیب های تاندون فلکسور یا خم کننده انگشتان دست

تست های معاینه ای استاندارد به پزشک تان کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا تاندون و یا عصب آسیب دیده است یانه.

بررسی های تکمیلی

پزشک تان همچنین ممکن است رادیوگرافی را برای بررسی آسیب استخوان توصیه کند.

درمان آسیب های تاندون فلکسور یا خم کننده

پس از معاینه دست تان، پزشک برای محافظت از دست تان، آن را آتل بندی می کند.

تاندون ها نمی توانند التیام یابند، مگر اینکه انتهای آنها با هم تماس داشته باشند که این موضوع در پارگی های شدید اتفاق نمی افتد. در بیشتر موارد، بریدگی یا پارگی تاندون را باید پزشک ترمیم کند. این کار نیاز به جراحی دارد.

جراحی معمولاً طی 7 تا 10 روز پس از آسیب انجام می شود. به طور کلی، هرچه عمل جراحی زودتر انجام شود، بهبودی بهتری حاصل خواهد شد.

اگر آسیب دیدگی تان باعث محدود شدن جریان خون در دست یا انگشت تان می شود، پزشک تان جراحی را فوراً ترتیب می دهد.

درمان آسیب های تاندون فلکسور یا خم کننده

دست تان ممکن است قبل از عمل و برای محافظت آتل بندی شود.

روال جراحی

چون پارگی تاندون ها انواع گوناگونی دارد ،بنابراین روش های مختلفی پیش روی جراح تان وجود دارد تا بتواند آنها را ترمیم کند. با این حال، تمام روش های ترمیمی شامل بخیه زدن است.

جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود (ممکن است روز جراحی به منزل برگردید). پزشک تان بعد از جراحی از پانسمان و آتل بندی استفاده می کند. بسیاری از پزشکان از یک نوع آتل پلاستیکی برای محافظت از ترمیم استفاده می کنند. انگشتان و مچ دست تان در حالت خم قرار می گیرد تا فشار از بین برود.

جراحی آسیب های تاندون فلکسور

پس از جراحی، برای کاهش حرکت و کمک به بهبود تاندون از آتل بندی استفاده می شود.

بهبودی از جراحی

حداقل دو ماه طول می کشد تا ترمیم بهبود یابد و دست تان به قدری قوی شود که بدون محافظت از آن استفاده کنید. ممکن است یک ماه دیگر طول بکشد تا از دست تان در مقابل هر نیرو و فشاری استفاده کنید.

به زودی پس از جراحی، شما فیزیوتراپی را شروع می کنید. تمرینات خاص به شما کمک می کنند تا به تدریج حرکت و عملکرد خود را بازیابید. سفتی پس از جراحی عادی است، اما معمولاً به درمان پاسخ می دهد.

دقیقاً همانطوری که درمانگر نیز به شما توصیه می کند، آتل بندی و ورزش مناسب به اندازه خود جراحی برای بهبود مهم هستند.

درمان پارگی های جزئی

شواهد اخیر نشان می دهد که تاندون هایی که به صورت جزئی پاره شده اند، برای بهبودی بهتر لزوماً نیازی به جراحی ندارند. همان برنامه های آتل بندی و تمرینی که برای بیماران جراحی شده استفاده می شوند، می توانند برای بیماران با پارگی جزئی تاندون ها بسیار موثر باشد، اما جراحی لازم نیست.

گزینه درمانی غیرجراحی فقط در صورتی مناسب است که پزشک میزان آسیب دیدگی را با دقت بررسی کرده باشد.

نتایج بلند مدت

طی چند دهه گذشته، تحقیقات پیشرفته و تجربه در زمینه درمان آسیب های تاندون خم کننده، نتایج بهبودی خوبی را برای بیماران در بر داشته است. با وجود این، درمان آسیب های تاندون خم کننده می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

با وجود درمان گسترده، برخی از بیماران پس از آسیب دیدگی های تاندون خم کننده، سفتی طولانی مدت دارند. گاهی اوقات، برای از بین بردن بافت اسکار (جای زخم) و کمک به بیمار در بازیابی حرکتی، به جراحی دوم نیاز است.

به طور کلی، جراحی تاندون خم کننده منجر به بازگشت عملکرد خوب و رضایت زیاد بیمار می شود.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین