نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
آسیب ورزشی شانه
شما ممکن است اطلس (اسطوره یونانی) نباشید، اما با این حال شانه شما وزن زیادی را تحمل می کند. اگر به خاطر اینها نبود، شما توانایی انجام برخی کارها مثل ضربه زدن به توپ (مثل اتفاقی که در بیسبال یا والیبال می افتد)، برف روبی جلوی خانه یا حتی شانه کردن موها را نداشتید. طراحی همچون گوی و کاسه شانه به شما وسعت حرکتی بسیار زیادی و در عین حال ناپایداری می دهد. کاسه مفصل شانه شبیه یک پایه توپ گلف شکل گرفته است: تقریبا مسطح در بالا، تا گوی بازو به راحتی بتواند از آن خارج شود. دلیل این که مفصل شانه بیش از مفاصل دیگر در میرود این ناپایداری است. وقتی شما هر روز اجسام را بلند می کنید یا در آخر هفته توپ پرتاب می کنید، شما می توانید باعث شوید تا عضلات، تاندون ها و مفصل شانه بیشتر ساییده و گسسته شوند. این اتفاق علی الخصوص اگر فرم یا تکنیک شما غلط باشد، صحت بیشتری می یابد. فشار مکرر می تواند منجر به سایش و گسستن و دیگر آسیب هایی که در زمین بازی رخ می دهد و شما را  در موقعیت دردناک قرار می دهد، بشود. شما باید از شایع ترین آسیب های شانه آگاه بوده و درباره اینکه باید در این موارد چه کرد و چطور آنها را تشخیص داد، بدانید. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به انواع آسیب ورزشی شانه خواهیم پرداخت.
دکتر محمدجواد مرتضوی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر نیما باقری فوق تخصص جراحی شانه و آرنج از اینجا اقدام کنید
دکتر محمدحسن کاسب
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدرضا گیتی فوق تخصص و جراح شانه و دست از اینجا اقدام کنید

آسیب کلاهک چرخاننده

  • کلاهک چرخاننده چیست؟

کلاهک چرخاننده از 4 عضله تشکیل شده است که دور گوی شانه قرار داشته و به شانه اجازه حرکت می دهند. آسیب ورزشی شانه
  • چگونه می تواند آسیب ببیند

ورزش هایی که شامل حمل کردن اجسام به بالای سر (مثل پرتاب در بیسبال، شنای آزاد یا پروانه، سرویس زدن در تنیس و وزنه برداری) می شود می تواند منجر به آن شود که قسمت بالای تیغه شانه به عضلات کلاهک چرخاننده گیر کند. پزشکان این حالت را سندروم گیر کردن تاندون های کلاهک چرخاننده (impingement syndrome) می نامند. حرکات مکرر در ورزش نیز می تواند باعث فشار بیشتر بر روی تاندون ها شود. به مرور زمان، این تاندون ها می توانند متورم شده و ملتهب گردند. پزشکان به این حالت تاندونیت می گویند. اگر شما درد شانه را نادیده بگیرید و چوب گلف و راکت تنیس خود را باز هم حرکت دهید، تاندون های مرتبط کننده عضلات کلاهک چرخاننده به قسمت گوی مانند مفصل در نهایت ساییده می شود.
  • چه احساسی خواهید داشت

درد علامت اصلی آسیب کلاهک چرخاننده است. درد با بالا بردن دست شدیدتر شده و شما ممکن است صدای کلیک یا تق بشنوید. در نهایت، شانه حتی زمانی که آن را تکان نمی دهید نیز آسیب می بیند. آسیب کلاهک چرخاننده می تواند حرکات شانه شما را محدود کرده و قدرت شما را کم کند.
  • درمان

پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا برای چند روز استراحت کنید، سپس شروع کنید به کشش و ورزش کلاهک چرخاننده تا این منطقه قوی تر شده و بهتر حرکت کند. تا زمان بهبودی هیچ چیز را به سطح بالا تر از شانه خود حمل نکنید. یک داروی ضد التهاب یا تزریق کورتیکواستروئید ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. اگر درد و ضعف بهبود نیافت ممکن است شما به فیزیوتراپی یا جراحی نیز نیاز داشته باشید. اگر به عمل نیاز داشته باشید، نوع جراحی به سایز، نوع و محل پارگی بستگی دارد. ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها نیاز باشد تا آسیب کلاهک چرخاننده ترمیم یابد.
  • پیشگیری

برای قوی نگه داشتن عضلات کلاهک چرخاننده و بهبود وسعت حرکتی آنها را ورزش دهید. در هنگام انجام ورزش هایی مثل گلف و تنیس که از حرکات مکرر استفاده می کنید مراقب باشید. هر از گاهی جای خود را عوض کرده و هر گاه درد داشتید از ورزش دست بکشید.

آسیب مفصلی شانه ای ترقوه ای

  • مفصل شانه ای ترقوه ای چیست؟

مفصل شانه ای ترقوه ای (آکرومیوکلاویکولار) جاییست که بیشتر تیغه شانه (که به لحاظ ساختاری آکرومیون نامیده می شود) با استخوان ترقوه برخورد می کند. وقتی رباطهای متصل کننده شانه (آکرومیون) و ترقوه پاره می شوند، شما یک شانه جدا شده خواهید داشت. آسیب ورزشی شانه
  • چگونه می تواند آسیب ببیند

شما ممکن است در شانه ضربه بخورید یا بر روی یک دست باز شده زمین بخورید.
  • چه احساسی خواهید داشت

درد در شانه. شما ممکن است در محل جداشدگی یک برجستگی نیز ببینید.
  • درمان

اگر فکر می کنید دچار آسیب مفصلی ترقوه ای شانه ای شده اید به دیدن پزشک نیاز خواهید داشت. احتمالا شما نیاز به دستبند گردنی (اسلینگ) خواهید داشت تا شانه شما ثابت بماند. بر روی محل التهاب برای 20-30 دقیقه هر چند ساعت یکبار یخ بگذارید تا تورم از بین برود. استامینوفن یا یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مثل آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید تا به کاهش درد شما کمک کند.
  • پیشگیری

تمرینات قدرتمند سازی و وسعت حرکتی را انجام دهید. به تدریج وزن و تعداد حرکات را افزایش داده تا قدرت شانه را بالا ببرید.

دررفتگی شانه

  • دررفتگی شانه چیست؟

دررفتگی شانه شانه وقتی در می رود که بالای بازو (قسمت گوی) از درون کاسه بیرون بلغزد. گوی می تواند به سمت جلو، عقب یا پایین بلغزد. قبل از دررفتگی کامل، ممکن است احساس کنید شانه دارد از جای خود خارج می شود. به این حالت ناپایداری می گویند. وقتی فقط بخشی از شانه از کاسه خارج شود پزشکان به آن نیمه دررفتگی یا سابلکسیشن می گویند.
  • چگونه می تواند آسیب می بیند

یک ضربه محکم به شانه در زمین فوتبال یا پیست هاکی روی یخ می تواند گوی شانه را از کاسه خارج کند. شما همچنین می توانید در صورت چرخش مفصل شانه به مقدار زیاد، مثل زمان سرویس زدن در والیبال، دچار دررفتگی شانه بشوید.
  • چه احساسی خواهید داشت

شما می توانید احساس کنید که شانه شما از جای خود خارج می شود. به دنبال این اتفاق درد شدیدی احساس خواهید کرد. شما ممکن است تورم، کبودی و ضعف در بازو نیز داشته باشید.
  • درمان

اجازه ندهید کسی روی شانه شما کاری انجام دهد مگر اطمینان داشته باشید که او فردی با تجربه و آموزش دیده است. در غیر این صورت، ممکن است شرایط شما بدتر شود. در عوض، پزشک خود را که ممکن است به شما آرامبخش یا مسکن بدهد تا بازوی شما را در کاسه خود جا بیاندازد، ملاقات کنید. شما باید تا چند هفته بعد شانه خود را داخل یک شانه بند گردنی (اسلینگ) ثابت نگه دارید. اگر شانه شما مقاومت کرده و جا نمی افتد، ممکن است به جراحی برای حرکت دادن مفصل نیاز داشته باشید. جراحی همچنین می تواند رباط ها و تاندون های پاره شانه را ترمیم کند.
  • پیشگیری

از پزشک خود درباره میزان و زمان استفاده از شانه خود سوال بپرسید. زمانی که کاملا بهبود یافتید، ممکن است او به شما توصیه کند که ورزش کنید تا شانه خود را منعطف نگاه دارید. اگر پزشک یا فیزیوتراپ به شما اجازه داد، به آرامی وزنه و کش به تمرینات اضافه کنید تا قدرت شانه خود را بالا ببرید. اگر شانه شما قبلا هم در رفته است، تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است ورزش یا فعالیت خود را کم کنید. این کار ممکن است چند هفته طول بکشد. هر کس دچار دررفتگی شود، احتمال  بالای دررفتگی مجدد دارد. اگر شما یک ورزش پربرخورد انجام می دهید و پزشک به شما اجازه انجام آن را می دهد، از پد شانه یا دیگر وسایل محافظتی استفاده کنید.

Comment "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین