نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
آمادگی قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

آیا قصد جراحی تعویض مفصل زانو را دارید؟ به خودتان لطف بزرگی کنید و از همین حالا آماده شوید. آمادگی می تواند بهبودی شما را خیلی راحت تر و سریع تر کند.

سریع برنامه ریزی کنید

حتی قبل از تعیین روز و تاریخ جراحی به این فکر کنید که یک عمل جراحی چگونه بر زندگی شما تأثیر خواهد گذاشت. حداقل پس از چند هفته تعویض مفصل، اوضاع استرس آور خواهد بود. اکنون آماده شوید تا جراحی به راحتی انجام شود و بهبودی تان تسریع یابد.

دکتر محمدجواد مرتضوی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدجواد مرتضوی فوق تخصص و جراح زانو و لگن از اینجا اقدام کنید
دکتر محمدحسن کاسب
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدحسن کاسب فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی زانو از اینجا اقدام کنید

سوالات تان را بپرسید

اطلاعات خاص را از پزشک خود دریافت کنید: جراحی چه مدت طول خواهد کشید؟ آیا می توانم به صورت سرپایی و بدون بستری شدن در بیمارستان جراحی کنم؟ به چه نوع بیهوشی نیاز خواهم داشت؟ چه نوع توانبخشی دریافت خواهم کرد؟ پس از سپری کردن روال کار، در منزل به چه نوع وسایل کمکی نیاز خواهم داشت؟ آیا قبل از انجام روال کار، به بانک خون مراجعه کنم؟ احتمالاً چه مدت از کار دور خواهم بود؟ پاسخ ها را بنویسید. حتی بهتر است از یکی از دوستان یا اعضای معتمد خانواده درخواست کنید تا شما را برای ملاقات با پزشک تان همراهی کرده و یادداشت برداری را انجام دهند.

فعالیت داشته باشید و وزن تان را کم کنید

آمادگی قبل از جراحی تعویض مفصل زانو در صورت امکان، سعی کنید قبل از جراحی تناسب اندام بهتری داشته باشید. اگر از نظر جسمی متناسب باشید، سریعتر بهبود خواهید یافت. از پزشک خود بپرسید کدام تمرینات را باید قبل از عمل انجام دهید. مثلاً ورزش بازوها و قسمت بالاتنه، راه رفتن با چوب های زیربغل یا واکر را برای شما آسان می کند. اگر وزن تان زیاد است، آن را کاهش دهید تا فشار وارده بر روی زانوهایتان کاهش یابد.

سیگار کشیدن را ترک کنید

اگر سیگار می کشید یا از سایر محصولات تنباکو استفاده می کنید، آن را ترک یا کم کنید. سیگار کشیدن بهبودی شما را کند می کند و ترمیم زخم هایتان را طولانی تر می کند. همچنین احتمال عوارض و عفونت در حین جراحی و پس از آن را افزایش می دهد.

دکتر محمد آیتی فیروزآبادی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد آیتی فیروزآبادی فوق تخصص جراحی زانو از اینجا اقدام کنید

تمرین کنید

قبل از جراحی، تمرینات فیزیوتراپی را که بعداً به آنها احتیاج خواهید داشت، یاد بگیرید و تمرین کنید. اگر اکنون به آنها عادت کنید، بعداً انجام شان برایتان راحت تر خواهد بود. اگر به چوب های زیربغل یا واکر نیاز دارید، آن ها را نیز امتحان کرده و تهیه کنید.

یادداشت برداری کنید

به احتمال زیاد، در هفته های آینده بارها و بارها از شما اطلاعات پزشکی و بیمه ای را خواهند خواست. لیست دم دستی از موارد ذیل را همراه داشته باشید:

  • تمام داروها و مکمل های خود
  • مشکل یا مشکلات مربوط به سلامتی تان
  • بیمه نامه و شماره های عضویت تان
  • نام و شماره تلفن پزشک هایتان
  • نام افرادی که در مواقع اضطراری بتوان با آنها تماس گرفت.

ترتیب کمک رسانی برای خود را بدهید

شما در حین بهبودی به کمک نیاز خواهید داشت. اگر به تنهایی زندگی می کنید، از یکی از اقوام یا دوستان نزدیک خود بخواهید تا مدتی در کنار شما بمانند. از همسایه تان بخواهید زباله ها را بیرون ببرد یا بسته پستی تان را برایتان بیاورد. قبل از مراجعه به بیمارستان، چند وعده غذایی را فریز کنید.

منزل تان را آماده کنید

وسایل را در خانه خود جا به جا کنید تا در مواقعی که تحرک کمتری دارید، رفت و آمد راحت تر باشد. شاید لازم باشد یک اتاق خواب موقت را در طبقه اول آماده کنید. راهروهای منزل را خالی کنید تا جا برای چوب های زیربغل یا واکر باشد. توجه داشته باشید نرده های ایمنی در حمام نصب کنید. هر آنچه را که نیاز دارید – از تلفن گرفته تا قهوه ساز – در دسترس قرار دهید.

طبق دستورات پزشک تان عمل کنید

آمادگی قبل از جراحی تعویض مفصل زانو چند روز قبل از جراحی، جراح ارتوپدی به شما آموزش می دهد که چه کاری انجام دهید. از شما خواهد خواست استفاده از برخی از داروها خصوصاً داروهایی را که باعث خونریزی بیشتر در حین جراحی می شوند، متوقف کنید. دستورات جزئی را در یک تقویم تان یادداشت کرده و علامت گذاری کنید تا فراموش تان نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین