نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
اسکولیوز
این مقاله از سایت تهران ارتوپدی پاسخ سوالاتی که والدین و کودکان غالبا در زمان تشخیص اسکولیوز یا کژپشتی دارند را فراهم کرده است که شامل اطلاعات درباره علت، غربالگری و تحقیقات در حال انجام می شود.

اسکولیوز چیست؟

اسکولیوز یک انحنای جانبی در ستون فقرات است که غالبا در کودکان و نوجوانان دیده می شود. انواع مختلفی از اسکولیوز وجود دارد. با اختلاف زیاد، شایع ترین نوع آن “ایدیوپاتیک” است که یعنی علت دقیق آن ناشناخته است. اسکولیوز ایدیوپاتیک می تواند در نوپایان و کودکان با سن پایین رخ دهد اما در اکثریت موارد بین سنین 10 سالگی تا پایان رشد رخ می دهد. درمان اسکولیوز بسته به سن بیمار، نوع اسکولیوز و میزان تمایل انحنا به بدتر شدن، فرم های مختلفی دارد.
دکتر محمد زارعی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد زارعی فوق تخصص جراحی ستون فقرات از اینجا اقدام کنید
دکتر بابک میرزاشاهی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

انواع اسکولیوز

اسکولیوز ایدیوپاتیک

این لغت “ایدیوپاتیک” یعنی علت آن ناشناخته است. اگرچه ما به طور مطمئن نمی دانیم علت اکثریت (80 تا 85 درصد) موارد اسکولیوز چیست، اما این را می دانیم که معمولا در دیگر اعضای خانواده وجود دارد. اسکولیوز بیماری ای نیست که مانند سرما خوردگی آن را از فرد دیگر گرفت. برای پیشگیری از این بیماری نیز اقدامی را نمی توان انجام داد. اسکولیوز ایدیوپاتیک (چپ) یک فرد در سن بلوغ با اسکولیوز ایدیوپاتیک ستون فقرات سینه ای. قله انحنا به سمت راست اشاره دارد. (مرکز) در هنگام خم شدن به جلو برجستگی های دنده ها مشخص تر است. (راست) عکس رادیولوژی ستون فقرات وی به طور واضح انحنای به راست ستون فقرات سینه ای را نشان می دهد.

اسکولیوز مادرزادی

لغت مادرزادی به معنای این است که فرد با این بیماری به دنیا می آید. اسکولیوز مادرزادی زمانی آغاز می شود که پیش از تولد ستون فقرات در حال شکل گیری است. بخشی از یک مهره (یا بیشتر) به طور کامل شکل نگرفته یا مهره به طور مناسب جدا نمی شود. برخی از انواع اسکولیوز مادرزادی می تواند با رشد به سرعت تغییر کند، در حالی که بقیه بدون تغییر باقی می مانند. این نوع اسکولیوز می تواند با مشکلات سلامتی دیگر مثل مشکلات قلب و کلیه همراه باشد.

اسکولیوز عصبی عضلانی

هر بیماری که بر روی عصب ها و عضلات اثر بگذارد می تواند منجر به اسکولیوز شود. این اتفاق غالبا به علت ضعف و عدم تعادل عضلات رخ می دهد. بیماری های عصبی عضلانی شایع که می توانند منجر به اسکولیوز شوند شامل فلج مغزی، دیستروفی عضلانی و آسیب به نخاع می شوند.

اسکولیوز ایدیوپاتیک افراد در سن بلوغ تا چه میزان جدی است؟

اسکولیوز ایدیوپاتیک افراد در سن بلوغ تهدید کننده حیات نیست و بیشتر این انحناهای ایجاد شده باعث ایجاد مشکلات جدی نمی شوند. کودکان مبتلا به اسکولیوزمی توانند زندگی طبیعی و فعالی که شامل شرکت در ورزش نیز می شود را داشته باشند. اگر میزان انحنا واقعا زیاد شود، می تواند منجر به مشکل قلب و ریه شود. یک انحنای بسیار شدید همچنین می تواند بر روی اعصاب و نخاع فشار وارد کند که منجر به فلج می شود. با این حال، این اتفاق بسیار نادر است. درمان مناسب از پیشرفت انحنا به درجات شدید جلوگیری می کند. اسکولیوز ایدیوپاتیک

اسکولیوز منجر به کمر درد می شود؟

معمولا اسکولیوز ایدیوپاتیک افراد در سن بلوغ منجر به کمر درد نمی شود، اگرچه انحناهای بزرگتر ممکن است منجر به ناراحتی های گاه گاهی شوند. اگر درد کمر کودک شما شدید است یا با ضعف و بی حسی دست و پا همراه است، با پزشک تماس بگیرید. این حالت ممکن است نیازمند ارزیابی بیشتر برای رد علل دیگر ایجاد درد باشد.

آیا اسکولیوز می تواند خود به خود بهتر شود؟

برخی از انحناهای کوچک اسکولیوز ایدیوپاتیک ممکن است بدون درمان بهبود یابند، اما این استثنا محسوب می شود نه قاعده. بسیاری از کودکان درجات کمی از انحنا را داشته و نیازی به درمان ندارند. در این موارد، کودک بزرگ شده و زندگی طبیعی خود را خواهد داشت اما آن انحنای کوچک باقی خواهد ماند. اگر انحناهای بزرگ درمان نشوند، بهترین چیزی که میتوان بدان امید داشت این است که بیماری بدتر نشود. این موضوع به میزان رشد باقی مانده از کودک بستگی دارد. انحنا در کودکانی که تقریبا به طور کامل رشد کرده اند، ممکن است بدتر نشود. اگر ستون فقرات کودک شما هنوز در حال رشد است، احتمال بدتر شدن انحنا وجود دارد.

برای پیشگیری از بدتر شدن اسکولیوز کودکم چه کاری می توانم انجام دهم؟

تنها درمانی که بر روی اسکولیوز ایدیوپاتیک موثر نشان داده است بریس بستن و جراحی می باشد. در مطالعات فعلی پزشکی اثباتی مبنی بر وجود اثر بلند مدت بر روی انحنای اسکولیوز با فیزیوتراپی، تحریک الکتریکی، مراقبت های کاریوپراکتیک یا دیگر گزینه های درمانی وجود ندارد. ورزش های مخصوص اسکولیوز ممکن است در کنار بریس بستن مفید باشند و همچنان در حال بررسی می باشند.

آیا شرکت کودک من در ورزش و تمرینات ورزشی ایمن است؟

کودکان مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک می توانند در هر ورزشی که خودشان می توانند تحمل کنند شرکت کنند. همیشه ایده خوبی است که تناسب اندام کودکان با ورزش حفظ شود. دکتر تقی بغدادی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر تقی بغدادی فوق تخصص و جراح ارتوپد کودکان از اینجا اقدام کنید

آیا کودک من می تواند یک زندگی طبیعی داشته باشد؟

بله. افرادی که دارای انحنا می باشند و نیازی به جراحی ندارند می توانند در همان فعالیت ها و ورزش هایی که افراد بدون اسکولیوز انجام می دهند، شرکت کنند. محدودیت های نادری در فعالیت های آنان وجود دارد. همین موارد برای افراد مبتلا به اسکولیوز که جراحی کرده اند نیز صادق است. این افراد می توانند همان شغل هایی را داشته باشند که افرادی که جراحی اسکولیوز را انجام نداده اند، دارند. این افراد معمولا می توانند ورزش هایی را که قبل از جراحی انجام می دادند را انجام دهند. اگرچه این افراد باید پیش از شروع فعالیت های جدید (شغل یا ورزش) برای اطمینان از این که محدودیت خاصی ندارند، با پزشک خود صحبت کنند.

پرسش و پاسخ های شایع درباره علل اسکولیوز

اسکولیوز چیست

آیا اسکولیوز ارثی است؟

بله، تقریبا 30 درصد بیماران مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک افراد در سن بلوغ سابقه خانوادگی اسکولیوز را دارند. اکنون تحقیقات زیادی در مورد ارتباطات ژنتیکی و وراثتی این بیماری در حال انجام است.

اگر من اسکولیوز دارم، فرزند من نیز اسکولیوز خواهد داشت؟

بنا بر تحقیقات اخیر، تقریبا یکی از سه فرزند والدینی که اسکولیوز دارند، به اسکولیوز مبتلا خواهد شد. اسکولیوز به عنوان بیماری ای که تقریبا ژنتیکی است شناخته می شود. پزشکان ژن های متعددی را که با اسکولیوز همراهی دارند مشخص کرده اند اما به طور دقیق نمی دانیم چه ژنی عامل آن است.

آیا وضعیت ایستادن بد کودک من عامل اسکولیوز او است؟

نه، وضعیت بد ایستادن منجر به اسکولیوز نمی شود. اسکولیوز می تواند علت بد ایستادن کودک شما باشد، به خصوص اگر او تمایل دارد به کناره ها خم شود.

آیا طول متفاوت پا عامل ایجاد انحنا بوده یا آن را بدتر می کند؟

طول متفاوت پا عامل اسکولیوز نیست. با این حال طول متفاوت پای زیاد می تواند کاری کند به علت حرکت لگن در هنگام ایستادن بیمار، اسکولیوز ایدیوپاتیک بیشتر به نظر برسد.

آیا فعالیت های ورزشی یا کوله پشتی سنگین منجر به اسکولیوز می شود؟

فعالیت های ورزشی یا کوله پشتی سنگین منجر به اسکولیوز نشده و انحنا را بدتر نمی کنند. با این حال کوله پشتی های سنگین می تواند به درد کمر مربوط باشند. اگر درد کمر وجود دارد، به بیمار توصیه می شود وزن کوله پشتی را کم کند. کودکان باید کوله پشتی های سبک تر همراه با دو بند شانه ای بر روی هر دو شانه را حمل کنند.

آیا اسکولیوز به آسیب مرتبط است؟

اسکولیوز ایدیوپاتیک بر اثر تروما و آسیب ایجاد نمی شود.

آیا می توانستم از آن پیشگیری کنم؟

نه، احتمال ابتلای شما به اسکولیوز احتمالا به ترکیب ژنتیکی شما بر میگردد. هیچیک از کار های شما منجر به ایجاد انحنا نمی شود. به دلیل اینکه علت اسکولیوز ایدیوپاتیک کاملا مشخص نیست، سخت است که مشخص کنیم که چگونه از آن پیشگیری کنیم. در مورد مسائل ژنتیکی، برای پیشگیری از ابتلای کودک به اسکولیوز کار زیادی نمی توان انجام داد.

سوالات شایع درباره غربالگری اسکولیوز

اسکولیوز غالبا بار اول در بررسی های معمول متخصص کودکان شناسایی می شود. تصاویر درمان جراحی اسکولیوز و تنگی کانال نخاعی توسط دکتر بابک میرزاشاهی در ویدئوی زیر نشان داده شده است:

در چه سنی کودک باید برای اسکولیوز غربالگری شود؟

کودکان را می توان در هر سنی غربالگری کرد، اگرچه اسکولیوز ایدیوپاتیک غالبا در سنین جهش رشد (10 تا 15 سالگی) کشف می شود. انجمن تحقیقات اسکولیوز توصیه می کند تا دختران دو بار و در سنین 10 و 12 سالگی و پسران یکبار در سنین 13 یا 14 سالگی غربالگری شوند. درباره غربالگری در مدرسه بحث و اختلاف نظر بسیاری وجود دارد.

آیا خواهران و برادران کودک مبتلا به اسکولیوز باید بررسی شوند؟

به دلیل اینکه اسکولیوز ارثی است، خوب است که در معاینات بالینی سالانه، به خصوص در سنین جهش رشد (10 تا 15 سالگی)، خواهران و برادران بررسی شوند. تشخیص زودهنگام مهم است و والدین می توانند کمک کننده باشند. به کمر کودک خود در زمانی که او لباس شنا پوشیده است، نگاه کنید. اگر یک شانه بالاتر از شانه دیگر به نظر می رسد یا اگر یک سمت قفسه سینه از سمت دیگر خارج تر به نظر می رسد، برای ارزیابی به پزشک متخصص اطفال خود رجوع کنید.

کودکی که والدین وی اسکولیوز دارند، چه زمانی باید معاینه شود؟

فرزند والدین مبتلا به اسکولیوزباید در معاینه بالینی سالانه به خصوص در سنین جهش رشد (10 تا 15 سالگی) بررسی شوند.

چرا زودتر متوجه نشدیم؟

در بسیاری از موارد، انحناها تا سنین اوایل نوجوانی ظاهر نمی شوند. انحناهای کوچک غالبا تا زمان جهش رشد در حین بلوغ توجهی را به خود جلب نمی کنند. به دلیل اینکه اسکولیوز غالبا دردناک نیست، کودکان و والدین آنها ممکن است تا زمان بروز علائم آشکارتر متوجه آن نشوند. به علاوه، افراد در سن بلوغ معمولا تمایل دارند که ساده و فروتن باشند. آنها ممکن است خجالتی بوده و لباس های گشاد بپوشند. تا زمانی که آنها لباس های تنگ تر (لباس شنا، تی شرت) نپوشند، انحنا مشخص نمی شود. همچنین، افراد در سن بلوغ متخصص اطفال خود را کم تر می بینند.

چرا متخصص اطفال زودتر متوجه نشد؟

انحناهای اسکولیوز می تواند خیلی سریع بدتر شود، به خصوص در دوران پیش از بلوغ. متخصص اطفال شما ممکن است کودک شما را در این دوره زمانی ندیده باشد.

سوالات شایع درباره زندگی بزرگسالی با اسکولیوز

مشکلات اسکولیوز در سنین بالاتر به میزان و محل انحنا در ستون فقرات مربوط است. در کل، افراد دارای انحنای کمتر از 30 درجه خطر ایجاد کمر درد یکسانی با افراد بدون اسکولیوز دارند. افراد دارای انحنای شدید تر (بیش از 50 تا 60 درجه) و انحناهای درمان نشده احتمال بیشتری برای ابتلا به کمر درد به خصوص در پایین کمر دارند.

با افزایش سن، من دچار قوز می شوم؟

این موضوع به شدت انحنا و این که با جراحی تصحیح شده است یا نه بستگی دارد.

یک سمت لگن من بالاتر از دیگری به نظر می رسد. می توان برای اصلاح آن کاری انجام دهم؟

اگر میزان تفاوت بیش از 2 سانتی متر باشد، پزشک شما ممکن است برای تنظیم نابرابری پوشیدن بالابرنده کفش را توصیه کند. غالبا، اسکولیوز منجر به آن می شود که یک پا بلند تر از دیگری به نظر برسد، با اینکه این تفاوت جزئی است. تفاوت حقیقی طول پا با اسکولیوز غالبا کم بوده و نیاز به درمان ندارد.

آیا داشتن اسکولیوز در توانایی من در بارداری و زایمان اثر می گذارد؟

اسکولیوز و حاملگی خیر، این موضوع نباید اثرگذار باشد. مطالعات زیادی در مورد اسکولیوز و بارداری صورت گرفته است و هیچ کدام از آن ها نشان دهنده دشواری بارداری در بیماران مبتلا به اسکولیوز نبوده اند. افزایشی در میزان زجر جنینی، زایمان پیش از موعد یا مشکلات زایمان وجود ندارد. به طور جالب توجهی، یک مطالعه نشان داده است که نیاز به زایمان از طریق سزارین در زنان دارای اسکولیوز، نصف میزان این نیاز نسبت به میانگین ملی بوده است. به یاد داشته باشید ریسک ابتلا به اسکولیوز در کودک شما بیش از سایر کودکان است، پس باید به طور منظم توسط پزشک متخصص اطفال بررسی شود. به علاوه، بارداری به طور معمول در یک ستون فقرات ادغام یا فیوز نشده باعث افزایش درجه اسکولیوز نمی شود.

آیا می توانم در آینده بی حسی اپیدورال دریافت کنم؟

بله، شما می توانید برای زایمان یا جراحی بی حسی اپیدورال دریافت کنید. با این حال، در یک انحنای بسیار شدید دریافت بی حسی اپیدورال کار مشکل تری برای متخصص بیهوشی است. اگر شما جراحی فیوژن مهره ای داشته اید، اطمینان پیدا کنید که متخصص بیهوشی و زنان شما از میزان ادغام مهره ای انجام شده اطلاع دارند.

آیا ابتلا به اسکولیوز مرا مستعد پوکی استخوان می کند؟

در مورد اینکه آیا اسکولیوز در از دست دادن استخوان (استئوپروز) مشارکت دارد یا نه اختلاف نظر وجود دارد، ولی ما آن را به طور مطمئن نمی دانیم. سالم نگه داشتن استخوان ها با سیگار نکشیدن، دریافت میزان کافی کلسیم و ویتامین دی و انجام ورزش های تحمل کننده وزن، توصیه های خوبی برای افراد جوان است، چه اسکولیوز داشته باشند چه نداشته باشند.

آیا داشتن اسکولیوز در اینکه در آینده چه می کنم و برای مثال چه شغلی می توانم داشته باشم، موثر است؟

نه اینگونه نیست. با این حال، برخی از بیماران وجود دارند که ممکن است در صورتیکه شدت اسکولیوز آنها به میزان کافی باشد، از خدمت سربازی معاف شوند.

آیا دستگاه های فلزیاب در فرودگاه ها پس از جراحی و قرار دادن میله در ستون فقرات من، اخطار می دهند؟

این موضوع به میزان حساسیت دستگاه فلزیاب بستگی دارد، اما به طور معمول این اتفاق رخ نمی دهد. اگر دستگاه اخطار دهد، از فلزیاب های قابل حمل برای مشخص کردن دقیق محل فلز استفاده می شود.

اگر من جراحی فیوژن مهره ای انجام دهم، پیش از رفتن به دندان پزشکی باید آنتی بیوتیک بخورم؟

این سوال به احتمال ایجاد عفونت در محل وسایل قرار داده شده در ستون فقرات پس از رفتن به دندان پزشکی بر می گردد. آنتی بیوتیک ها ممکن است پیش از انجام کارهای دندانی به عنوان پیشگیری تجویز شوند. با این حال، بسیاری از پزشکان، باور ندارند که آنتی بیوتیک مورد نیاز است. لطفا با پزشک جراح خود درباره این موضوع پیش از رفتن به دندان پزشکی صحبت کنید.

سوالات شایع در مورد تحقیقات اسکولیوز

در حال حاضر چه تحقیقاتی در مورد اسکولیوز در حال انجام است؟

در حال حاضر، تحقیق اصلی بر روی پیدا کردن علت اسکولیوز ایدیوپاتیک تمرکز کرده است. عوامل بسیاری در ایجاد انحنا در ستون فقرات دخیل هستند. عوامل اصلی که در حال حاضر تحت بررسی هستند ژنتیک (ارث)، مشکلات بافت نرم (استخوان، عضله، رباط و دیسک ها)، مشکلات رشد مهره و اختلالات سیستم عصبی مرکزی می باشند. تحقیقات همچنین درمان های جدید اسکولیوز که شامل تکنولوژی های بدون فیوژن می شود را بررسی می کنند.

آیا کودکان با اسکولیوز ایدیوپاتیک به دنیا می آیند؟

کودکان با اسکولیوز ایدیوپاتیک در سنین بلوغ ممکن است با نشانگر های ژنتیکی که باعث اسکولیوز می شوند، به دنیا آمده باشند. ژن هایی که در این نشانگر ها قرار دارند به طور مشخص شناخته شده نیستند و تحقیقات برای پیدا کردن آن ها ادامه دارد.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین