نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
بهترین جراح ستون فقرات

جراح ستون فقرات کیست؟

پزشکان عمومی پس از طی کردن دوره 7 ساله تحصیل خود در این رشته، با شرکت در آزمون دستیاری می توانند وارد رشته تخصصی ارتوپدی شوند. تحصیل در این رشته 4 سال به طول انجامیده و در پایان پزشکان متخصص این رشته به درمان بیماری های سیستم عضلانی اسکلتی می پردازند. همچنین برخی از پزشکان ارتوپدی تحصیل خود را ادامه داده و به حیطه های فوق تخصصی این رشته وارد می شوند. جراحی ستون یکی از این حوزه های فوق تخصصی می باشد. یک جراح ستون فقرات به درمان و جراحی بیماری های این رشته می پردازد. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به بیان انواع بیماری های ستون فقرات و روش های درمان جراحی آن و همچنین ویژگی های بهترین جراح ستون فقرات می پردازیم.

دکتر محمد زارعی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد زارعی فوق تخصص جراحی ستون فقرات از اینجا اقدام کنید
دکتر بابک میرزاشاهی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

بیماری های ستون فقرات

  • استئئوآرتریت مهره های پشتی کمری

استئوآرتریت ستون فقرات در واقع به معناب تخریب غضروف و دیسک بین مهره ای است. گاهی اوقات، استئوآرتریت خود باعث ایجاد خار های استخوانی می شود که منجر به ایجاد فشار بر روی اعصاب خارج شده از ستون فقرات می گردد. این اتفاق منجر به ضعف در دست و پا می شود. به طور کلی، استئوآرتریت می تواند با افزایش سن رخ دهد. در افراد جوان نیز این بیماری می تواند به علل ژنتیکی یا در اثر آسیب مفصلی ایجاد شود. این بیماری در میان افراد دچار افزایش وزن شیوع بیشتری دارد. همچنین در افرادی که مشاغلی دارند که فشار بیشتری روی مفاصل ستون مهره وارد می کند، این بیماری بیشتر مشاهده می شود.

  • تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی تنگی کانال نخاعی به معنای کاهش فضای درون ستون فقرات است که می تواند فشار را بر روی اعصاب کمری افزایش دهد. تنگی کانال نخاعی بیشتر در ناحیه  گردنی و کمری رخ می دهد. برخی از بیماران مبتلا به این بیماری دچار هیچ علامتی نیستند اما برخی از علائم این بیماری عبارت است از درد، بی حسی، گزگز کردن و ضعف عضلانی. این علائم می توانند به مرور زمان بدتر شوند. در موارد شدید تنگی کانال نخاعی، پزشکان ممکن است به بیمار جراحی را توصیه کنند.

  • فتق دیسک بین مهره ای

فتق دیسک بین مهره ای فتق دیسک بین مهره ای می تواند در هر نقطه ای از ستون فقرات رخ دهد و می تواند عصب نزدیک خود را تحت تاثیر قرار دهد. بسته به اینکه دیسک کمر دچار فتق در کجا قرار دارد، علائم بیمار متفاوت خواهد بود. برخی از بیماران ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، اما برخی از بیماران نیز دچار علائمی مانند درد در دست یا پا، بی حسی، گزگز کردن یا ضعف عضلانی باشند. بیشتر فتق های دیسک در ناحیه کمری رخ می دهد اما این اتفاق می تواند در ناحیه گردنی نیز رخ دهد. علائم بیماری معمولا در یک سمت بدن بروز پیدا می کند. فتق دیسک کمر معمولا سیری تدریجی دارد و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد. وزن بالا، شغل های فشار آورنده به ستون فقرات، ژنتیک و سیگار کشیدن عوامل خطر برای بروز این بیماری هستند.

  • مهره شکاف

مهره شکاف یا اسپاینال بیفیدا یک نقص خدادادی بوده و در زمان تولد مشخص می گردد. در این بیماری ستون فقرات به طور مناسب شکل نگرفته است. این بیماری می تواند شامل فرم های خفیف تا شدید باشد که شدت آن به نوع نقص، سایز، محل و عوارض آن بستگی دارد. در موارد مورد نیاز درمان این بیماری می تواند شامل جراحی نیز باشد.

  • وجود یک مهره اضافی یا کمبود آن

افراد لاغر اندام بلند قد ممکن است شش مهره کمری و افراد کوتاه قد با جثه درشت ممکن است چهار مهره کمری داشته باشند که این نقص خود باعث ایجاد کمر درد می شود.

  • لغزش مهره یا اسپوندیلولیستزیس

لغزش مهره یا اسپوندیلولیستزیس یک بیماری ستون فقرات است که مهره های کمری را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در واقع لغزش یک مهره بر روی مهره دیگر است. این یک بیماری دردناک بوده که در بیشتر موارد قابل درمان می باشد. هم درمان غیر جراحی و هم درمان جراحی بخشی از برنامه درمانی لغزش مهره یا اسپوندیلولیستزیس هستند. علائم این بیماری شامل درد کمر، خشکی کمر و پاها، لمس دردناک کمر، درد ران پا و درد باسن و پشت پا می شود.

  • اسکولیوز

اسکولیوز اسکولیوز یک انحراف جانبی ستون فقرات است که بیشتر در سنین جهش رشد رخ می دهد. در حالی که اسکولیوز می تواند به عللی همچون فلج مغزی، دیستروفی عضلانی و… رخ دهد، اما علت بیشتر اسکولیوزها ناشناخته است. بیشتر موارد این بیماری خفیف هستند، اما برخی بدشکلی های ستون فقرات با رشد تشدید می شوند. اسکولیوز شدید می تواند ناتوان کننده باشد. اسکولیوز شدید می تواند حتی عملکرد ریه را مختل کند. کودکان مبتلا به این بیماری باید به دقت نظارت شوند (معمولا با عکس رادیولوژی) تا متوجه افزایش شدید انحراف ستون فقرات شویم. در بسیاری از موارد، درمان نیاز نیست. ولی برخی از کودکان ممکن است به علت شدت بیماری نیاز به جراحی پیدا کنند.

  • کیفوز

کیفوز یک اختلال ستون فقرات است که منجر به انحراف بیش از حد رو به جلوی انحنای ستون فقرات می شود. این بیماری به نام گوژ پشتی نیز شناخته می شود. این بیماری می تواند در هر سنی رخ دهد اما در دوران بلوغ شیوع بیشتری دارد. در بیشتر موارد این بیماری نیازی به درمان ندارد اما برخی بیماران به دلایل زیبایی یا به دلیل درد نیازمند درمان می شوند که این درمان می تواند شامل جراحی نیز باشد. موارد شدید این بیماری می تواند منجر به اختلالات تنفسی نیز بشود.

  • بیماری شوئرمن

بیماران معمولا با درد مراجعه میکنند و این بیماری در پسران بیشتر دیده می شود. نوجوانان 10 تا 16 ساله بیشتر از دیگر سنین درگیر این بیماری می شوند. معمولا این درد ها با افزایش سن و پس از پایان رشد اسکلتی کاهش می یابند. درمان این بیماری نیز در موارد شدید شامل اقدامات جراحی می شود.

  • افزایش قوس کمر

بدن انسان به صورت طبیعی دارای یک قوس40 تا 60 درجه می باشد. افزایش این قوس در نواحی کمری باعث ایجاد این بیماری می شود. وجود کیفوز، چاقی، التهاب دیسک، پوکی استخوان و لغزش مهره یا اسپوندیلولیستزیس خود می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند. جراحی ستون فقرات

درمان های جراحی ستون فقرات

بهترین جراح ستون فقرات در برخی از موارد که شدت بیماری بیشتر است، نیاز به استفاده از روش های جراحی برای درمان بیماری می باشد. برخی از انواع جراحی های شایع جهت درمان بیماری های ستون فقرات شامل موارد زیر است:

  • استئوتومی

استئوتومی نوعی از عمل جراحی است که در آن استخوان بریده شده و بر اساس نیاز کوتاه یا بلند می شود تا هم ترازی مورد نیاز ایجاد شود. این نوع جراحی کاربرد های زیادی دارد که یکی از موارد آن اصلاح بد شکلی های ستون فقرات است.

  • آرترودز (خشک کردن مفصل)

آرترودز در واقع برای کاهش درد مفاصلی که به درمان های غیر جراحی پاسخ نمی دهد انجام می شود. طی این جراحی دو استخوان به یکدیگر متصل می شوند تا حرکات مفصلی محدود شود.

  • دیسککتومی: دیسککتومی نوعی جراحی برای برداشت دیسک دچار فتق در ستون فقرات که بر روی ریشه عصب فشار وارد می کند است.
  • لامینکتومی: این روش جراحی برای برداشتن بخشی از مهره ستون فقرات به اسم لامینا به کار می رود. با این کار فشار وارده بر روی ریشه عصب کاهش پیدا می کند.
  • دیسککتومی و لامینکتومی: در این جراحی از هر دو روش جراحی فوق الذکر استفاده می شود تا ریشه عصب تحت فشار، آزاد شود.
  • آرتروپلاستی (بازسازی مفصل) که شامل موارد زیر است:
  1. برداشتن قسمتی از مفصل که به تدریج با نسوج فیبروز جایگزین گردد: در این روش سطح مفصلی استخوان برداشته شده و یا قسمت های باقی مانده را به هم متصل کرده یا با زمان دادن اجازه می دهیم بافت باقی مانده فضای خالی ایجاد شده را پر کند.
  2. تعویض نیمی از مفصل
  3. تعویض کامل مفصل: این روش برای این است که بافت آسیب دیده استخوانی خارج شده و به جای آن قطعه ای فلزی، پلاستیکی یا سرامیکی که به آن پروتز می گویند جانشین شود. با این کار مفصل فعالیت طبیعی خود را بازیابی می کند.
  4. پیوند استخوان

Comment "آناتومی لگن (مفصل ران) چگونه است؟"

  1. اشرفی Said:

    سلام وقتتون بخیر اشرفی هستم از مریوان ۴۱ ساله. با توجه به ام آر آی و عکس ظاهرا نکروز دارم(سیاه شدن سر استخان ران چپ) دنبال فوق تخصص لگن خوب هستم. ممنون میشم کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین