نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
تعویق جراحی ارتوپدی

گسترش جهانی ویروس کرونا باعث شده است که کشور اقدامات محافظتی را برای جلوگیری از گسترش بیماری در نظر بگیرد. تا به این لحظه، بسیاری از بیمارستان ها جراحی های انتخابی (غیر اورژانسی) را به تعویق انداخته اند تا مطمئن شوند امکانات برای بیماران بد حالی که بدان ها نیاز دارند در دسترس باشد. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

یک جراحی انتخابی (غیر اورژانسی) جراحی است که برای یک بیماری که تهدید کننده حیات نبوده یا انجام فوری آن ضروری نمی باشد، انجام میشود. بسیاری از جراحی های ارتوپدی در این دسته از جراحی ها قرار میگیرند. در حالی که یک بیماری ارتوپدی میتواند دردناک بوده و عملکرد فرد را محدود کند، عمدتا این بیماری تهدید کننده حیات نبوده و جراحی را میتوان بدون خطر به تعویق انداخت.

بسیاری از بیمارستان ها جراحی های انتخابی را برای آمادگی برای تقابل با بیماران مبتلا به ویروس کرونا به تعویق انداخته اند.

دکتر محمد واحدیان

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد واحدیان فوق تخصص جراحی مفاصل و استخوان و تروماتولوژی از اینجا اقدام کنید

عوارض و آسیب های تعویق جراحی ارتوپدی

یک تاخیر در جراحی شما ممکن است نا امید کننده باشد. ممکن است شما پیش از این برای انجام جراحی از سر کار مرخصی گرفته باشید یا با اعضای خانواده یا دوستانتان برای کمک به شما در دوران بهبودی هماهنگ کرده باشید. با این حال، گسترش جهانی ویروس کرونا یک شرایط ملی غیرمنتظره اورژانسی ایجاد کرده و ممکن است تا زمان کنترل بحران از شما خواسته شود تا جراحی خود را به بعد موکول کنید.

در این حین شما چه کاری میتوانید انجام دهید؟ در بسیاری موارد، این کارها شامل درمان های غیر جراحی هستند که کمک میکنند تا علائم دردناک را تا برنامه ریزی دوباره درباره زمان جراحی، تسکین دهید.

بیماری های ارتوپدی و درمان های جراحی

در زیر لیست چند بیماری شایع ارتوپدی همراه با درمان های غیر جراحی پیشنهادی آورده شده است. اگر در حال حاضر در حال انجام این درمان ها هستید، شما میتوانید این کار ها را تا برنامه ریزی مجدد درباره زمان جراحی ادامه دهید. اگر این کارها را انجام نمی دهید، با پزشک خود درباره اینکه انجام این کارها در مورد شرایط شما مناسب هستند، هماهنگ کنید.

آرتریت

شاید شما در حال انتظار برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو ، تعویض مفصل لگن ، شانه یا مچ پا باشید. به احتمال بسیار زیاد علت نیاز شما به جراحی، آرتریت دردناک در مفصل درگیر است.

تا زمان برنامه ریزی دوباره زمان جراحی، درمان های زیر شاید کمک کننده باشند:

  • تغییر فعالیت های خود برای اجتناب از انجام کارهایی که باعث ایجاد علائم دردناک میشوند.
  • استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای کنترل درد و تورم
  • استفاده از یخ یا گرما بر روی مفصل درگیر، بسته به این که استفاده از کدام برای شما راحت تر است.

در شرایط خاص، تزریق کورتیکواستروئید در داخل مفصل باعث کاهش درد تا زمان برنامه ریزی دوباره جراحی میشود.

اگر شما از آرتریت زانو یا مفصل ران رنج میبرید، تلاش کنید تا راه رفتن خود را محدود کرده و از پله ها تا جای ممکن دوری کنید. اگر درد شانه دارید، از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید.

علاوه بر آن، مهم است تا برای حفظ وسعت حرکتی در مفصل درگیر، ورزش کنید.

آسیب های ورزشی

اگر شما به علت یک آسیب ورزشی (مثل پارگی لابروم در شانه یا پارگی رباط صلیبی قدامی در مفصل زانو) در انتظار جراحی هستید، ورزش یا فیزیوتراپی به شما برای حفظ وسعت حرکتی و قدرت در مفصل درگیر کمک خواهد کرد.

اگر زانوی شما ناپایدار است، باید از فعالیت هایی که شامل چرخش، پریدن یا تغییر مسیر ناگهانی میشوند دوری کنید، زیرا این کارها میتوانند باعث شوند تا زانوی شما خالی کرده و باعث افتادن شما بشود. اگر شما در زانوی خود پارگی مینیسک دارید و برای انجام جراحی ارتوپدی برنامه ریزی کرده اید، از یک حمایت کننده زانو یا بریس زانو و داروهای ضد التهاب استفاده کنید که ممکن است این کارها تا زمان انجام جراحی علائم شما را تسکین دهند.

مشکلات ستون فقرات

اگرچه ممکن است شما درد داشته باشید، جراحی های ستون فقرات غالبا میتوانند به بعد موکول شوند. درمان های غیر جراحی شامل استراحت و پرهیز از فعالیت هایی که باعث بدتر شدن درد میشود (مثل خم شدن یا بلند کردن اجسام) میشود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای مسکن و شل کننده عضلات غالبا به کاهش علائم شما تا زمان برنامه ریزی دوباره جراحی کمک میکنند.

اگر شما در حال انجام یک برنامه ورزشی یا بهینه سازی هستید، شاید بهتر است آن را ادامه دهید. اگر شما تغییرات عصبی همچون ضعف یا بی حسی را در دست و پای خود تجربه کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

سندروم تونل کارپال

علائم سندروم تونل کارپال غالبا میتوانند دردناک باشند. اگر جراحی شما به تعویق افتاده است، شما ممکن است با پوشیدن مچ بند در شب ها و خوردن داروی ضد التهابی احساس کاهش درد پیدا کنید. همچنین ممکن است پزشک شما در داخل تونل کارپال شما کورتیکواستروئید تزریق کند. این کار ممکن است به طور کوتاه مدت تا برنامه ریزی دوباره جراحی علائم شما را تسکین دهد.

جراحی اورژانسی

بیشتر بیمارستانها اجازه انجام عمل های جراحی ای که باید به صورت اورژانسی انجام شوند را میدهند. جراحی های اورژانسی ارتوپدی ممکن است شامل موارد زیر شوند:

  • شکستگی به صورتی که قطعه شکسته از محل خود خارج شود
  • پارگی تاندون
  • زخم باز
  • عفونت
  • تومور استخوان
  • بیرون زدگی دیسک کمر در ستون فقرات که باعث از بین رفتن حس یا حرکت در اندام شود

برخی از این شرایط به شکلی هستند که نیاز دارند که جراحی به طور فوری یا در عرض چند روز انجام شود.

جراح ارتوپد شما میتواند به شما بهترین زمان انجام جراحی اورژانسی را توصیه کند.

ارتباط با متخصص

اگر در طی این دوران گسترش جهانی با مشکل یا سوالی مواجه شدید، مهم است که ارتباط خود را با جراح خود حفظ کنید. غالبا، یک تلفن زدن ساده برای حل مشکل اگر مشکل روتین ارتوپدی باشد یا تا برنامه ریزی مجدد زمان جراحی، کافی است.

علاوه بر آن، بسیاری از جراحان هم اکنون گزینه مکالمه ویدئویی را که به شما امکان صحبت کردن رو در رو با جراح، توضیح علائم و پرسیدن سوالات را میدهد، پیشنهاد میدهند. در برخی موارد، این کار ممکن است به شما اجازه دهد تا یک عکس یا تصویر زنده (برای مثال مفصل متورم یا زخم باز) را به پزشکتان نشان دهید.

مکالمه ویدئویی به بیمار اجازه میدهد تا یک ملاقات مجازی را با جراح ارتوپد خود داشته باشد.

جراح ارتوپد شما هر آنچه بتواند را برای کمک به درمان مشکلات ارتوپدی در دوران گسترش جهانی ویروس کرونا انجام خواهد داد.

اگر با مشکلات غیر ارتوپدی مواجه هستید که میتواند به بیماری ویروسی مربوط باشد مثل تب، استفراغ، بی آبی یا تنگی نفس، با پزشکی که همیشه به وی مراجعه میکنید به طور فوری تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین