نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
درد آرنج

درد آرنج که از احساس سوزش تاندون ملتهب گرفته تا درد شدید ناشی از شکستگی یا دررفتگی آرنج متغیر است، ممکن است بیاید و برود، ثابت باشد، با حرکات بازو بدتر شود و یا با علائمی مانند بی حسی و گزگز در دست همراه باشد. در حالی که منبع درد مشترک است، علل متفاوتی برای درد آرنج -از آرنج تنیس بازان گرفته تا شکستگی- وجود دارند. به همین دلیل مراجعه به پزشک برای ارزیابی جامع از اهمیت برخوردار است.

در پایان، تشخیص دقیق، برای حصول اطمینان از یک برنامه درمانی مناسب بسیار مهم است -این برنامه معمولاً شامل استراحت، حمایت از آرنج، مصرف داروهای ضدالتهاب، فیزیوتراپی و به ندرت جراحی است.

علل درد آرنج

علل درد آرنج

دلایل متعددی برای درد آرنج وجود دارد که بسیاری از آنها در اثر فعالیت های مکرر یا آسیب بروز می کنند. در اینجا به چندین مورد اشاره می شود:

اپی کندیلیت خارجی

اپی کندیلیت خارجی که آرنج تنیس بازان نیز نامیده می شود، شایع ترین علت درد آرنج است و به التهاب تاندون هایی گفته می شود که ازقسمت خارجی آرنج منشا می گیرند و برای باز کردن مچ دست و انگشتان استفاده می شوند. افرادی مانند تنیس بازان، وزنه برداران، نقاشان و لوله کش ها که به طور مکرر از عضلات ساعد خود استفاده می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به اپی کندیلیت خارجی هستند.

به طور معمول، درد آرنج ناشی از اپی کندیلیت خارجی شدید است، به تدریج بروز می کند و با فعالیت هایی مانند پیچاندن آچار، ورز دادن خمیر هنگام نانوایی یا نگه داشتن راکت تنیس که با عضلات بازکننده مچ سر و کار دارند، تشدید می شود. عدم توانایی برای نگه داشتن اشیا یکی دیگر از علائم بالقوه اپی کندیلیت خارجی است.

اپی کندیلیت داخلی

مثل اپی کندیلیت خارجی، اپی کندیلیت داخلی (آرنج گلف بازان) باعث ایجاد ناراحتی در اطراف مفصل می شود. با این حال، علائم اپی کندیلیت داخلی در قسمت داخلی آرنج قرار دارد و به دلیل التهاب تاندون هایی است که از قسمت داخلی آرنج منشا می گیرند و برای خم کردن مچ دست و انگشتان استفاده می شوند. نگه داشتن پیوسته و محکم (مثلا نگه داشتن چوب گلف، راکت تنیس یا ابزار سنگین) اغلب مواردی هستند که باعث بروز اپی کندیلیت داخلی می شود. ممکن است ضعف در ساعد هم رخ دهد.

بورسیت اوله كرانون یا التهاب پشت آرنج

بورس اوله كرانون کیسه ای پر از مایع است که بین نوک استخوان آرنج و پوست قرار دارد. هنگامی که بیمار دچار بورسیت اوله کرانون می شود، معمولاً در پشت مفصل بالای برجستگی استخوانی که اوله کرانون نامیده می شود، تورم و حساسیت دارد. اگر تورم به اندازه کافی بزرگ شود، فرد ممکن است نتواند آرنج خود را کاملاً حرکت دهد.

بورسیت اوله کرانون حاد (“ناگهانی”) معمولاً در اثر نقرس، عفونت یا ضربه به آرنج ایجاد می شود. همراه با بورسیت عفونی، قرمزی و گرما در نوك آرنج ایجاد می شود. برخی از افراد تب هم دارند.

بورسیت مزمن یک بیماری است که با گذشت زمان به تدریج بروز می کند و معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد و مکرر (مثلاً، فشار طولانی مدت بر روی آرنج) یا رماتیسم التهابی (مثلا، رماتیسم مفصلی) ایجاد می شود.

التهاب تاندون یا تاندونیت دو سر بازو و سه سر بازو

تاندون دو سر بازو یک بافت سفت و رشته ای است که عضله دوسر را به جلوی استخوان آرنج متصل می کند، در حالی که تاندون سه سر، عضله سه سر را به پشت استخوان آرنج متصل می کند.

التهاب عضله دو سر معمولاً به دلیل فعالیت مکرر عضله دوسر بازو (مثلاً بلند کردن جعبه های سنگین) ایجاد می شود و باعث درد زیاد در جلوی آرنج می شود. از طرف دیگر، التهاب عضلات سه سر (که کمتر از التهاب عضله دو سر شایع است) باعث ایجاد درد زیاد در پشت آرنج می شود و بیشتر در افرادی بروز می کند که مرتباً آرنج خود را در خلاف جهت نیرو باز می کنند (مثلاً، وزنه برداران).

در صورت پارگی تاندون دو سر بازویی یا سه سر بازویی، بیمار ممکن است درد شدید و ناگهانی و بیرون جهیدن یا شکستگی را احساس کند. تورم و کبودی نیز ممکن است در نزدیکی آرنج و بازو ایجاد شود و یک توده قابل مشاهده در بازو ایجاد شود.

سندرم تونل کوبیتال

عصب اولنا از گردن به سمت دست تان می رود. بعضی اوقات، عصب در پشت آرنج تحت فشارقرار می گیرد. به این وضعیت سندرم تونل کوبیتال گفته می شود. سندرم تونل کوبیتال با یک درد زیاد در داخل آرنج همراه است و اغلب باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشت پنجم (“کوچک”) و انگشت چهارم (“حلقه”) می شود. گاهی اوقات افراد درد شدید در بازو و همچنین گرفتگی ضعیف را گزارش می کنند.

سندرم تونل رادیال

سندرم تونل رادیال یک بیماری نه چندان رایج است که از فشرده سازی عصب رادیال ناشی می شود. عصب رادیال به سمت پایین بازو می رود و عضلات سه سر و عضلات بازکننده مچ دست را کنترل می کند. غالباً، این سندرم در افرادی قابل ملاحظه است که عضلات ساعد مدام در چرخش هست (مثلاً در نجارها یا مکانیک ها).

فرد مبتلا به سندرم تونل رادیال، علاوه بر داشتن درد مبهم در ساعد که به تدریج بروز می کند، در پشت دست احساس بی حسی هم می کند. این بی حسی ممکن است تا پشت ساعد هم برسد.

شکستگی های آرنج

استخوان های اطراف آرنج پس از آسیب هایی مانند افتادن بر روی آرنج و دست یا ضربه مستقیم به آرنج، مانند تصادف رانندگی ممکن است دچار شکستگی شوند.

شایع ترین شکستگی های آرنج شکستگی های اوله کرانون و شکستگی های سر رادیوس هستند. علائم شکستگی آرنج، درد ناگهانی و شدید در آرنج همراه با تورم، بی حسی احتمالی و گزگز شدن دست و یا عدم توانایی برای صاف کردن بازو هستند.

دررفتگی آرنج

دررفتگی آرنج

دررفتگی آرنج رایج نیست و آرنج معمولاً هنگامی دچار دررفتگی می شود که فرد بر روی دست باز می افتد. وقتی دست با زمین تماس پیدا می کند، نیروی زمین خوردن به آرنج منتقل می شود که می تواند باعث پیچش یا چرخش آرنج از جای خود شود. به عبارت دیگر، ارتباط استخوان های آرنج -استخوان بازو و دو استخوان ساعد-از حالت طبیعی خود خارج می شوند.

دررفتگی علاوه بر اینکه با درد قابل توجه آرنج همراه است، اغلب باعث تغییر شکل زیاد آرنج، تورم و کبودی در اطراف مفصل می شود. برخی از افراد همچنین در دست خود احساس بی حسی و گزگز می کنند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد آرنج تان شدید یا مزمن است، باید برای تشخیص صحیح به پزشک عمومی مراجعه کنید. سایر علائمی که مراجعه به پزشک را توجیه می کنند، عبارتند از:

  • عدم توانایی در حمل اشیا یا استفاده از ساعد،
  • وجود آسیب دیدگی که باعث تغییر شکل مفصل آرنج می شود،
  • درد آرنج که در شب یا هنگام استراحت بروز می کند،
  • عدم توانایی در صاف کردن یا خم کردن آرنج و مچ دست،
  • تورم یا کبودی قابل توجه در اطراف آرنج،
  • علائم عفونت، از جمله تب، قرمزی و گرما.

دکتر آیدین عرب زاده

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر آیدین عرب زاده فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی از اینجا اقدام کنید

تشخیص علت درد آرنج

تشخیص علت درد آرنج

تشخیص درد آرنج عموماً به صورت بالینی، یعنی فقط با ارزیابی سابقه پزشکی شخص و معاینه انجام می شود. با این حال، گاهی اوقات، عکسبرداری از جمله رادیوگرافی برای رد تشخیص شکستگی مورد نیاز است.

سابقه پزشکی

پزشک قبل از معاینه آرنج، در مورد زمان شروع درد آرنج، نوع و دفعات ورزش یا فعالیت های شغلی که انجام می دهید و اینکه آیا اخیراً زمین خورده اید یا ضربه دیده اید، سوال می کند.

همچنین، او از شما می پرسد که آیا علاوه بر درد، علائم دیگری مانند بی حسی یا گزگز (که نشان دهنده درگیری عصب است)، تورم (که نشان دهنده التهاب است) یا تب (که نشان دهنده عفونت احتمالی است) نیز دارید یا خیر.

معاینه

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ابتدا آرنج، بازو و ساعد را از نظر کبودی، تورم، قرمزی و یا تغییر شکل بررسی می کند. او همچنین استخوان ها، عضلات و تاندون های ساعد و آرنج را فشار داده و آنها را حرکت می دهد تا حساسیت و دامنه حرکت را ارزیابی کند. پزشک علاوه بر معاینه کامل اسکلتی-عضلانی، اعصاب دست را به صورت مختصر برای بررسی اختلالات حسی و ضعف عضلانی معاینه می کند.

تصویربرداری

برای تأیید یا پشتیبانی از تشخیص درد آرنج تان ممکن است نیاز به تصویربرداری های گوناگونی باشد. مثلاً برای تشخیص شکستگی یا دررفتگی آرنج باید رادیوگرافی انجام داده شود، در حالی که ممکن است برای بررسی بهتر تاندون عضله دوسر خصوصاً اگر در مورد پارگی تاندون تردیدی وجود داشته باشد، ام آر آی توصیه شود.

درمان درد آرنج

درمان آرنج درد به تشخیص بستگی دارد. بنابراین، قبل از شروع هر برنامه درمانی خاص، پزشک متخصص باید علت بیماری تان را تعیین کند.

راهکارهای خودمراقبتی

بسیاری از عوارض آرنج درد (به استثنای شکستگی یا دررفتگی آرنج) با راهکارهای ساده و خودمراقبتی قابل کنترل است – خودمراقبتی درمانی است که خود شما در آن نقش فعالی را در سلامتی و بهبود مفصل آرنج خود ایفا می کنید.

استراحت

اولین روش درمانی برای بسیاری از عارضه های رایج آرنج، استراحت دادن به مفصل است که باعث می شود التهاب حاد کاهش یابد. با این حال، هنگام استراحت باید احتیاط کنید، زیرا بی حرکتی طولانی مدت باعث خشکی مفصل می شود.

در عوض، سعی کنید از فعالیت هایی مانند حرکات مکرر یا شدید بازو در مورد اپی کندیلیت، فشار طولانی مدت آرنج در مورد التهاب بورسیت اوله کرانون و بلند کردن اجسام سنگین در مورد التهاب عضله دو سر که باعث تحریک یا تشدید درد آرنج تان می شوند، خودداری کنید.

یخ

کیسه های یخ از جمله متداول ترین روش های درمانی برای درد آرنج، خصوصاً اپی کندیلیت و بورسیت اوله کرانون است. یخ به طور کلی برای مراحل دردناک اولیه استفاده می شود. یخ را (با قرار دادن در بین حوله) بر روی آرنج خود روزانه سه بار و هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه بگذارید. همچنین بهتر است پس از استفاده از ساعد خود و فعالیت آن، به مدت 15 دقیقه روی آرنج خود یخ قرار دهید.

تمرینات کششی

کشش عضلات و تاندون هایی که مفصل آرنج را احاطه کرده اند، می تواند سفتی را به حداقل برساند و انعطاف پذیری عضلات را بهبود بخشد.

استفاده از بریس یا آرنج بندها

بریس یا آرنج بند

برای اپی کندیلیت خارجی یا داخلی، پزشک ممکن است بریسی را توصیه کند که یک بند کشسان است و 2 و نیم تا 5 سانتی متر زیر آرنج پوشیده می شود. بریس، فشار را بر روی ساعد وارد می کند و این باعث کاهش فشار در تاندونی می شود که عضلات را به استخوان آرنج تان متصل می کند. اغلب، بریس را می توان فقط در حین فعالیت هایی که ساعد را تحت فشار قرار می دهد، پوشید.

از آرنج بندها برای درمان بورسیت واله کرانون یا سندرم تونل کوبیال استفاده می شود، زیرا از ایجاد فشار بر روی مفصل آرنج جلوگیری می کند. آتل که آرنج را شب هنگام در وضعیت صاف و مستقیم نگه می دارد، نیز ممکن است برای سندرم تونل کوبیال توصیه شود.

داروها

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی که معمولاً NSAID نامیده می شوند، از جمله داروهای رایج تجویز شده خصوصا برای بیماران مبتلا به درد آرنج ناشی از مشکلاتی مانند آرتروز، بورسیت و التهاب مفصل است.

تزریق کورتیزون که التهاب را نیز درمان می کند، ممکن است در شرایط خاص انجام شود. همچنین در مواردی مانند آرنج تنیس بازان تزریق PRP کمک کننده است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بخش مهمی از درمان بیشتر بیماری های ارتوپدی است و وقتی شروع می شود که درد حاد تسکین می یابد. فیزیوتراپیست ها از روش های مختلفی برای افزایش قدرت، بازیابی تحرک و کمک به بازگرداندن بیماران به سطح فعالیت های قبل از آسیب استفاده می کنند. فیزیوتراپی برای آرنج درد علاوه بر تقویت عضلات بازو، می تواند از بروز هرگونه آسیب یا التهاب در آینده جلوگیری کند.

عمل جراحی آرنج

جراحی آرنج

برای تسکین علائم آرنج درد ناشی از بعضی از موارد، بایستی جراحی انجام گیرد. در مورد بعضی از عوارض خاص، مانند شکستگی آرنج، دررفتگی، موارد متوسط ​​تا شدید سندرم تونل کوبیال و اپی کندیلیت داخلی مزمن، جراحی سنتی باز موثرترین روش است.

برای سایر موارد، مانند اپی کندیلیت خارجی مزمن، آرتروز آرنج و استئوکندریت دیسکان، جراحی آرتروسکوپی آرنج ترجیح داده می شود.

سخن آخر

علیرغم اینکه آرنج در زبان انگلیسی “استخوان خنده دار” نامیده می شود، اما درد ناشی از آن اصلاً خنده دار نیست. علاوه بر این، مفصل آرنج در واقع یک ساختار تشریحی کاملاً پیچیده است، بنابراین جای تعجب نیست که دلایل زیادی در پس درد آرنج تان وجود داشته باشد.

در پایان، اگر در آرنج احساس ناراحتی دارید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید. خوشبختانه، وقتی می دانید که شما (و آرنج تان) با مراقبت مناسب و داشتن یک برنامه ریزی خوب بهتر خواهید شد، خیال تان راحت می شود.

 

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین