نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
درمان درد سیاتیک

اگر به طور ناگهانی دچار درد در ناحیه پایین کمر یا مفصل ران شدید که این درد به ناحیه پشت ران و به پا انتشار دارد، ممکن است شما دچار فتق دیسک در ستون مهره ها شده باشید که این دیسک به ریشه عصب ها در ستون مهره های کمری فشار می آورد. به این بیماری و این حالت، درد سیاتیک می گویند. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی روش های درمان درد سیاتیک را بیان خواهیم کرد.

دکتر محمد زارعی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد زارعی فوق تخصص جراحی ستون فقرات از اینجا اقدام کنید
دکتر بابک میرزاشاهی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

علائم درد سیاتیک چیست؟

سیاتیک ممکن است مانند گرفتگی عضلانی شدید پا، همراه با یک درد تیر کشنده (مثل ضربه چاقو) یا جریان الکتریسیته (حس برق گرفتگی) حس شود. گرفتگی عضله می تواند برای هفته ها باقی بماند. شما ممکن است به خصوص در هنگام حرکت، عطسه یا سرفه درد داشته باشید. شما همچنین ممکن است در پا دچار ضعف، احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی، سوزش یا گزگز شوید. درد سیاتیک

بخش های ستون مهره های کمری

علل درد سیاتیک چیست؟

احتمال ابتلای شما به درد سیاتیک در سنین بین 30 تا 50 سال از همه بیشتر است. این بیماری ممکن است علاوه بر فشار ناگهانی به دیسکی که مهره کمری شما را حفاظت می کند، در اثر روند سایشی و گسستنی ناشی از افزایش سن نیز رخ دهد. آقای دکتر بابک میرزاشاهی در این ویدیو در مورد سیاتیک و علل و علائم درد سیاتیک صحبت می کنند:

معاینه بالینی برای درد سیاتیک

تشخیص با دریافت شرح حال کامل بیمار آغاز می شود. پزشک از شما می خواهد تا توضیح دهید که درد چگونه آغاز شده، به کجا انتشار دارد و دقیقا چه حسی دارد. یک معاینه بالینی ممکن است کمک کند تا به طور دقیق مشخص شود که کدام ریشه عصبی تحریک شده است. پزشک ممکن است از شما بخواهد که نشست و برخاست کنید، روی پاشنه و روی پنجه پا راه بروید و همچنین ممکن است آزمایش بالا بردن پای صاف یا آزمایشات دیگر را نیز انجام دهد. عکس رادیولوژی و دیگر تصویربرداری های تخصصی مثل ام آر آی ممکن است تشخیص پزشک شما مبنی بر اینکه ریشه کدام عصب ها تحت تاثر قرار گرفته اند را تایید کند.

درمان درد سیاتیک

آقای دکتر بابک میرزاشاهی در این ویدیو در مورد روش های درمان درد سیاتیک صحبت می کنند:

درمان غیر جراحی

این بیماری معمولا با استراحت و زمان دادن به میزان کافی خود به خود بهبود می یابد. تقریبا 80 تا 90 درصد بیماران مبتلا به سیاتیک به مرور زمان و به طور معمول طی چند هفته بدون جراحی بهتر می شوند. درمان های غیر جراحی بر این هدف متمرکز هستند که بدون استفاده از دارو به طور بلند مدت، به شما کمک کنند تا درد را مدیریت کنید.

دارو درمانی

انواع مختلف داروهایی که می توانند برای شما تجویز شوند شامل موارد زیر می شوند:

  • داروهای ضد التهاب
  • شل کننده عضلات
  • داروهای مخدر
  • ضد افسردگی های سه حلقه ای
  • داروهای ضد تشنج

فیزیوتراپی

زمانی که درد حاد شما بهبود یافت، پزشک یا فیزیوتراپ شما یک برنامه بازتوانی مناسب را طراحی می کند تا از آسیب بیشتر در آینده پیشگیری کنید. این برنامه به طور معمول شامل ورزش هایی می شود که نحوه ایستادن را اصلاح نموده و عضلات حمایت کننده از کمر شما را تقویت کرده و انعطاف پذیری شما را افزایش می دهد. این ورزش ها شامل موارد زیر می شوند:

  • کبوتر دراز کشیده

فیزیوتراپی برای درمان درد سیاتیک کبوتر دراز کشیده یکی از شایع ترین حرکات یوگا است. این کار باعث باز شدن هر دو مفصل ران می شود. انواع مختلفی از این کشش وجود دارد. اولین حالت نسخه آغازین آن است که به نام کبوتر دراز کشیده شناخته می شود. اگر شما در آغاز درمان هستید، ابتدا باید این حالت دراز کشیده را امتحان کنید.

  1. زمانی که روی کمر دراز کشیده اید، پای راست خود را تا زاویه مناسب بالا بیاورید. هر دو دست خود را پشت ران قرار داده و با انگشتان قفل کنید.
  2. پای چپ خود را بالا آورده و مچ پای راست را بالای زانوی چپ قرار دهید.
  3. در این موقعیت برای یک لحظه باقی بمانید. این کار به کشش عضلات کوچک پریفورمیس که گاهی می توانند ملتهب شده و به عصب سیاتیک فشار بیاورند و ایجاد درد کنند، کمک می کند.
  4. همین ورزش را با پای دیگر تکرار کنید.

وقتی توانستید که نسخه دراز کشیده را بدون درد انجام دهید، با فیزیوتراپ خود در مورد انجام ورزش های نشسته و به سمت جلوی حرکت کبوتر صحبت کنید.

  • کبوتر نشسته

  1. روی زمین نشسته و پاهای خود را به سمت جلو دراز کنید.
  2. پای راست خود را خم کرده و مچ پای راست خود را روی پای چپ قرار دهید.
  3. به سمت جلو خم شده و اجازه دهید تا بدنتان به ران هایتان برسد.
  4. برای 15 تا 30 ثانیه باقی بمانید. این کار باعث کشش باسن و پایین کمر شما می شود.
  5. این کار را در سمت دیگر تکرار کنید.
  • کبوتر به سمت جلو

فیزیوتراپی برای درمان درد سیاتیک

  1. چهار دست و پا روی زمین بنشینید.
  2. پای راست خود را بلند کرده و به سمت جلو، و روی زمین، و جلوی بدن خود جلو ببرید. پای شما باید روی زمین باشد و در راستای بدن باشد. مچ پای سمت راست باید در مقابل زانوی پای چپ باشد در حالی که زانوی راست در سمت راست باقی می ماند.
  3. پای چپ را به سمت پشت و روی زمین دراز کنید در حالی که پای شما روی زمین است و انگشتان شما عقب را اشاره رفته است.
  4. وزن بدن خود را به تدریج از روی دست های خود به سمت پاها ببرید تا جایی که وزن روی پا قرار گیرد. صاف بنشینید و دست های خود را در دو سمت پا قرار دهید.
  5. یک نفس عمیق بکشید. در هنگام بازدم، بدن خود را به سمت جلو و به سمت پای جلویی خود خم کنید. با دست از بدن خود تا جای ممکن حمایت کنید.
  6. این کار را با سمت دیگر تکرار کنید.
  • زانو به سمت شانه مخالف

فیزیوتراپی برای درمان درد سیاتیک

  1. این کشش ساده با شل کرد عضلات باسن و پریفورمیس که می تواند ملتهب شده و به عصب سیاتیک فشار آورند، باعث کاهش درد سیاتیک می شود.
  2. بر روی کمر دراز کشیده و پای خود را صاف کنید.
  3. پای راست خود را خم کنید و دستان خود را به دور زانو قفل کنید.
  4. به آرامی پای راست خود را به سمت شانه چپ بکشید. برای 30 ثانیه در این وضیت باقی بمانید. به یاد داشته باشید تا زانوی خود را تا جایی که احساس راحتی می کنید بکشید. شما باید یک کشش که باعث کاهش درد می شود را حس کنید، نه اینکه دچار احساس درد بشوید.
  5. زانوی خود را به جای اولیه خود بازگردانید.
  6. برای سه بار این کار را تکرار و سپس با پای دیگر این کار را تکرار کنید.
  • کشش کمر نشسته

فیزیوتراپی برای درمان درد سیاتیک درد سیاتیک با فشار بر روی مهره در ستون فقرات تحریک می شود. این کشش کمک می کند تا در ستون فقرات فضایی ایجاد شود تا فشار بر روی عصب سیاتیک کاهش یابد.

  1. بر روی زمین نشسته و پاهای خود را صاف کنید.
  2. پای راست خود را خم کرده و کف پای خود را در کنار زانوی پای چپ قرار دهید.
  3. آرنج دست چپ را در خارج زانوی راست قرار دهید تا کمک کند تا به آرامی بدن خود را به سمت راست بپیچانید.
  4. برای 30 ثانیه باقی مانده و این کار را سه بار تکرار کنید، سپس بر روی پای دیگر ورزش را تکرار کنید.

تزریق استروئید

در برخی موارد، ممکن است پزشک شما به شما تزریق کورتیکواستروئید به ناحیه درگیر ریشه عصب را  پیشنهاد دهد. کورتیکواستروئیدها باعث کاهش درد با کاهش التهاب اطراف عصب می شوند. معمولا این اثر طی چند ماه از بین می رود. تعداد استروئید های تزریقی که شما می تواند دریافت کنید به دلیل خطر عوارض جانبی تزریق مکرر، محدود است.

سبک زندگی و درمان خانگی درد سیاتیک

برای بیشتر افراد، درد سیاتیک با مراقبت های فردی بهبود می یابد. اگرچه استراحت باعث کاهش درد می شود، عدم فعالیت طولانی باعث بدتر شدن علائم می شود. دیگر درمان های خود مراقبتی شامل موارد زیر می شود:

  • یخ گذاری: ممکن است از یخ گذاری روی ناحیه دردناک به مدت 20 دقیقه برای چند بار در روز احساس تسکین پیدا کنید. به دور یخ یک حوله پیچیده و سپس آن را بر روی ناحیه دردناک قرار دهید.
  • گرما: پس از دو سه روز، در محل درد گرما به کار ببرید. بسته های گرم یا حوله گرم استفاده کنید.
  • کشش: ورزش های کششی برای کمر می توانند به بهبودی شما کمک کنند و فشار را از روی ریشه عصب بردارند. از حرکات ناگهانی یا پیچش در هنگام کشش پرهیز کنید و تلاش کنید که حداقل برای 30 ثانیه در حالت کشش باقی بمانید.

درمان های دیگر

  • طب سوزنی: در طب سوزنی، پزشک سوزن هایی به قطر یک مو را وارد نقاط خاصی از بدن می کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی می تواند به کاهش درد کمری کمک کند. پیش از انجام طب سوزنی اطمینان پیدا کنید که این کار را زیر نظر یک فرد با تجربه و دارای مدرک طب سوزنی انجام می دهید.
  • کایروپراکتیک: این روش یکی از درمان هایی است که برای بازگرداندن حرکات ستون فقرات به کار می رود. دستکاری ستون مهره ها می تواند یک روش ایمن و کارآمد برای کاهش درد باشد که این کار در کایروپراکتیک به کار می رود.

درمان جراحی برای درد سیاتیک

اگر درد پای شما پس از سه ماه درمان غیر جراحی ناتوان کننده باشد، ممکن است شما به درمان جراحی نیاز داشته باشید. در بخشی از جراحی شما، ممکن است دیسک کمر دچار بیرون زدگی برای متوقف کردن فشار وارده به عصب، خارج شود. جراحی (لامینکتومی با دیسککتومی) ممکن است تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی یا موضعی انجام شود. این جراحی معمولا در کاهش درد به خصوص اگر درد در پای شماست، بسیار موفقیت آمیز است.

دیسککتومی

در حین این جراحی، پزشک هر آنچه بر روی عصب سیاتیک فشار می آورد (دیسک دارای فتق، خار استخوانی یا هر چیز دیگر) را خارج می کند. هدف آن است که تنها عوامل فشار برداشته شوند، اما گاه پزشک برای ترمیم مشکل مجبور به برداشت تمام دیسک می شود.

لامینکتومی

لامینا بخشی از حلقه استخوانی است که ستون مهره ها را می پوشاند. در حین لامینکتومی، جراح لامینا را خارج کرده و هر بافتی که بر روی عصب فشار می آورد را خارج می کند.

بازتوانی

پزشک ممکن است برای تقویت کمر به شما ورزش هایی بدهد. مهم است که راه بروید و حرکت کنید در حالی که خم شدن و چرخیدن بیش از حد خود را محدود می سازید. انجام فعالیت های معمول در خانه همچون آشپزی و تمیز کردن قابل قبول است. در ادامه درمان سیاتیک، شما احتمالا قادر خواهید بود که سبک زندگی طبیعی خود را ادامه داده و درد خود را تحت کنترل قرار دهید. با این حال، همیشه احتمال پارگی دوباره دیسک وجود دارد.

درمان خانگی سیاتیک

درمان خانگی سیاتیک

خوشبختانه روش های طبیعی متعددی برای مقابله با درد عصب سیاتیک وجود دارد. در بیشتر موارد، درد عصب سیاتیک را می توان با اصلاح سبک زندگی و درمان های طبیعی کاهش داد. بیایید با هم نگاهی به بهترین روش های طبیعی تسکین درد عصب سیاتیک بیندازیم و لذت دوباره از زندگی را تجربه کنیم.

  1. طب سوزنی

طب سوزنی، قرار دادن سوزن های نازک مخصوص طب سوزنی در نقاط خاصی از بدن جهت آزادسازی اندورفین و سایر مسکن های طبیعی است. علاوه بر این، طب سوزنی برای کاهش التهاب و بهبود جریان خون اکسیژن دار در سرتاسر بدن طراحی شده است که مواد مغذی ضروری را به عصب های فشرده شده می رساند تا سلامتی بدن ارتقا یابد.

  1. انجام مراقبت مهره ورزی

مراقبت مهره ورزی راه حلی عالی برای مبتلایان به سیاتیک است. این روش درمانی عملی برای تراز کردن ستون فقرات، کاهش فشار و بازیابی یکپارچگی ساختاری ستون فقرات به کار گرفته می شود. دستکاری ستون فقرات در طول درمان مهره ورزی برای رفع فشار عصب سیاتیک و تسکین درد سیاتیک طراحی شده است.

  1. گیاه پنجه شیطان

پنجه شیطان گیاهی است که در منطقه بیابانی جنوب آفریقا یافت می شود. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است که به تسکین پا درد و کمردرد کمک می کند. قرن هاست که برای تسکین بیماری های روماتیسمی که بر عضلات، استخوان ها، تاندون ها، رباط ها، عصب ها و مفاصل تاثیر می گذارند، از آن استفاده می شود. این مکمل را می توان به صورت خوراکی یا موضعی برای تسکین سیاتیک مورد استفاده قرار داد.

  1. سرما درمانی و گرما درمانی

از حرارت و یخ می توان برای تسکین درد سیاتیک و افزای بهبودی استفاده کرد. استفاده از یخ به بی حس شدن عضلات دردناک کمک می کند و در عین حال التهاب را کاهش می دهد. استفاده از گرما جریان خون را افزایش می دهد و باعث بهبودی می شود. تناوب بین گرما و یخ می تواند به طور طبیعی به کاهش دفعات گرفتگی عضلانی، کاهش تورم و تسکین درد کمک کند. هنگام استعمال حرارت یا یخ، هر کدام را بیش از 15 تا 30 دقیقه اعمال نکنید و قبل از اعمال حرارت یا یخ، آن ناحیه از بدن را با حوله نازکی بپوشانید تا بدین طریق از پوست ظریف بدن محافظت کنید.

  1. ماساژ

درمان درد سیاتیک با ماساژ

اگر فردی عادی هستید، هیچ چیزی بیشتر و بهتر از یک ماساژ آرامش بخش نیست. ماساژ برای افزایش جریان خون، تسکین عضلات منقبض و تسکین درد انجام می شود. ماساژ بافت های همبند و عضلات عمیق می تواند بلافاصله درد عصب سیاتیک را تسکین دهد.

  1. حرکت و جنب و جوش

اگر از درد عصب سیاتیک رنج می برید، ورزش و حرکت آخرین کاری است که به آن متوسل می شوید. با این حال، ورزش یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای تسکین درد خود انجام دهید. یکی دو روز اول پس از شروع درد عصب سیاتیک ممکن است نیاز به استراحت داشته باشید. با این حال، پس از آن باید حرکت و فعالیت داشته باشید، زیرا دراز کشیدن در رختخواب درد سیاتیک را بدتر می کند. وقتی بلند می شوید و حرکت می کنید، جریان خون افزایش می یابد، درد کاهش می یابد و انعطاف پذیرتر و قوی تر می شوید.

  1. تمرین وضعیت مناسب بدنی

تمرین وضعیت مناسب بدنی خصوصا به هنگام نشستن بسیار مهم است. اگر با حالت سر خمیده دولا دولا راه می روید یا می نشینید، این حالت به کمرتان فشار وارد می کند و باعث فشرده شدن عصب سیاتیک می شود. صاف نشستن و همزمان گذاشتن محکم پاها بر روی زمین به کاهش خطر سیاتیک کمک می کند.

  1. یوگا

یوگا نوعی ورزش است که شامل کشش های ملایم، تمرکز و تمرینات تنفسی برای افزایش آرامش و تسکین درد است. هنگامی که برای اولین بار یوگا را در زندگی روزمره خود می گنجانید، ممکن است درد را تجربه کنید. یکی از دلایل اصلی این درد ترشح سموم است. می توانید با نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز با این درد مقابله کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین