نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
فتق دیسک گردن
فتق دیسک گردن اغلب اعصاب گردن را فشرده می کند و باعث درد می شود. فتق دیسک گردن یکی از علل شایع گردن درد و بالاتنه است. درد در ناحیه گردن، بین استخوان های کت، ممکن است خفیف یا شدید باشد و به سمت پایین به بازوها، دست‌ها و انگشتان پخش شود. بی حسی و سوزن سوزن شدن از علائم شایع آن است و برخی از بیماران گرفتگی عضلانی را گزارش می کنند. بعضی از حالات، قرارگیری و حرکات می توانند درد را تشدید کنند. فتق دیسک گردن تصاویر فوق، ام آر آی های جانبی (که آم آر آی عمودی نیز نامیده می شود) از فتق دیسک در ستون فقرات گردنی، به خصوص در ریشه های عصبی (C5-C6) هستند. فتق به کانال نخاعی فشار وارد می کند. در بعضی بیماران، فتق دیسک گردن می تواند باعث فشرده شدن طناب نخاعی شود که در آن مواد دیسک به طناب نخاعی فشار می آورند. این عارضه بسیار وخیم است و ممکن است به یک برنامه درمانی تهاجمی تر نیاز داشته باشد. علائم فشردگی طناب نخاعی شامل راه رفتن بد شکل یا سکندری خوردن، داشتن مشکل در مهارت های حرکتی ظریف در دست ها و بازوها و احساس سوزن سوزن شدن یا “تکان ناگهانی” در پایین تنه یا پاها است.
دکتر محمد زارعی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد زارعی فوق تخصص جراحی ستون فقرات از اینجا اقدام کنید
دکتر بابک میرزاشاهی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

عوامل فتق دیسک گردن

عوامل متعددی خطر فتق دیسک را افزایش می دهند:
  1. ترجیحات و انتخاب ها در سبک زندگی از جمله مصرف تنباکو، نداشتن ورزش منظم و تغذیه ناکافی به طور قابل ملاحظه ای بر سلامت دیسک تاثیر می گذارد.
  2. با افزایش سن، تغییرات بیوشیمیایی طبیعی باعث می شود دیسک های بین مهره ای به تدریج خشک شوند و این مسئله استحکام و انعطاف پذیری دیسک را تحت تاثیر قرار می دهد.
  3. وضعیت قرارگیری نامناسب و استفاده همیشگی از مکانیک نادرست بدن می تواند فشار بیشتری را بر ستون فقرات گردن وارد کند.
اگر این عوامل را با اثرات ناشی از ساییدگی و پارگی روزانه، آسیب، بلند کردن نادرست یا پیچ خوردگی در نظر بگیرید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا دیسک ممکن است دچار فتق شود. فتق دیسک ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی طی هفته ها یا ماه ها ایجاد شود.

مراحل فتق دیسک گردن

4 مرحله فتق دیسک گردن عبارتند از:
  1. تحلیل تدریجی دیسک: تغییرات شیمیایی مربوط به افزایش سن باعث ضعیف شدن دیسک های بین مهره ای می شود، اما باعث فتق نمی شود. فتق دیسک بخشی از فرآیند پیری است که در بالا مورد بحث قرار گرفت و می‌تواند منجر به خشک شدن دیسک شود و باعث می شود دیسک، ضربه های ناشی از حرکت های بدن را کمتر جذب کند. در این مرحله دیسک همچنین نازک تر شود.
  2. افتادگی: شکل یا موقعیت دیسک با برخورد جزئی به کانال نخاعی یا اعصاب نخاعی تغییر می کند. به این مرحله دیسک برآمده یا برآمدگی دیسک نیز می گویند.
  3. بیرون آمدگی (اکستروژن): هسته دیسک (که ژل مانند و قسمت داخلی دیسک بین مهره ای است) به سمت دیواره لاستیک مانند (حلقه دیسک) بیرون می زند، اما درون دیسک باقی می ماند.
  4. جدا شدن دیسک: هسته دیسک از حلقه دیسک بیرون می زند و به قسمت بیرون دیسک بین مهره ای و داخل کانال نخاعی حرکت می کند.
مراحل فتق دیسک گردن

مراحل فتق دیسک گردن

تشخیص دقیق فتق دیسک گردن

جالب است بدانید که در تمام فتق های دیسک علائم بروز نمی کند. بعضی بیماران پس از رادیوگرافی به دلایل غیر مربوط متوجه می شوند که دچار برآمدگی یا فتق دیسک شده اند، اما اغلب این علائم است که بیمار را وادار می کند تا به پزشک مراجعه کند. برای تشخیص دقیق بایستی بررسی سابقه پزشکی بیمار، معاینه جسمی و عصبی و بررسی های تصویربرداری (ار جمله رادیوگرافی، سی تی اسکن) به عمل می آید.

روش های درمان فتق دیسک گردن

درمان فتق دیسک گردن

گزینه های درمان غیر جراحی

همه بیماران به جراحی گردن نیاز ندارند. اکثر بیماران اغلب در عرض 4 تا 6 هفته متوجه می شوند که درمان های غیرجراحی، درد و علائم را تسکین می دهد. در مورد برنامه درمانی خود خوشبین باشید و به یاد داشته باشید که کمتر از 5 درصد از مشکلات کمر نیاز به جراحی دارند.
  • داروها ممکن است شامل یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش تورم، شل کننده عضلانی برای کاهش گرفتگی و یا یک مسکن باشند.
  • فیزیوتراپی ممکن است شامل سرما درمانی و گرما درمانی، ماساژ ملایم و کشش باشد.

گزینه های درمان جراحی برای فتق دیسک گردن

اگر درد و علائم علی رغم درمان های غیرجراحی به تدریج تشدید شوند، جراحی ستون فقرات گردنی توصیه می شود. اگر فتق دیسک باعث فشردگی نخاع (یعنی بیماری نخاع) شود، ممکن است جراحی لازم باشد. هدف از جراحی ستون فقرات برطرف کردن فشار اعصاب است که فتق دیسک را فشرده می کند. متداول ترین روش دیسککتومی -برداشتن جزئی یا کامل دیسک آسیب دیده است. این جراحی که دیسککتومی داخلی نامیده می شود، معمولاً از جلوی گردن انجام می شود. گاهی لازم است با برداشتن بخشی از لامینا، از پشت به فتق دیسک دسترسی پیدا کرد- لامینا یک صفحه استخوانی کوچک است که کانال نخاعی را می پوشاند. نام این روش لامینوتومی یا لامینکتومی خلفی (جراحی تنگی کانال نحاعی) است. هر یک از این روش ها را اغلب می توان با تهاجم اندک و گاهی اوقات در یک مرکز جراحی ستون فقرات به صورت سرپایی انجام داد. برای برخی از بیماران، جایگزینی دیسک مصنوعی گردن یک گزینه جراحی محسوب می شود.

پیشگیری از فتق دیسک گردن

افزایش سن اجتناب ناپذیر است، اما تغییر سبک زندگی می تواند به پیشگیری از بیماری دیسک گردن کمک کند. وضعیت و مکانیک خوب بدنی را تمرین کنید، وزن بدن خود را متناسب نگه دارید، به طور منظم ورزش کنید و از کشیدن سیگار خودداری کنید.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین