نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
دوره نقاهت پس از جراحی تعویض مفصل زانو

دوره نقاهت و بهبودی از عمل جراحی تعویض مفصل زانو به خصوص بدون کمک دوستان و اعضای خانواده می تواند چالش برانگیز و دشوار باشد. برای بسیاری از افراد، چند روز اول در منزل سخت ترین روزها خواهد بود. شخص تحت مراقبت شما احتمالاً خسته باشد و درد داشته باشد. همچنین ممکن است ناامید و ترسیده باشد، زیرا رفت و آمد و انجام کارها به تنهایی برایش دشوار است. او اکنون بیش از هر زمان دیگری به کمک شما نیاز دارد. در حین اینکه با نقش جدید خود سازش پیدا می کنید، صبوری با فرد مورد علاقه تان بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله از تهران ارتوپدی به 10 موردی اشاره خواهیم کرد که می توانید با انجام دادنشان به این روند تسهیل بخشید: دوره نقاهت پس از جراحی تعویض مفصل زانو

  1. با اصول اولیه و مقدمات شروع کنید

آماده کردن زودهنگام منزل می تواند به بهبودی آرام فرد کمک کند. شاید بخواهید اتاقی را برای بهبودی او در طبقه اول آماده کنید. این اتاق باید تمامی وسایل مورد نیازتان را در خود جای دهد:

  • بالش برای بالا نگه داشتن قسمت پایین ساق پا
  • در صورت عدم دسترسی به سرویس بهداشتی، یک توالت فرنگی متحرک یا مستراح سرپایی کنار تختخواب
  • تختخوابی که از سطح زمین خیلی بالا و پایین نباشد
  • بسته های یخ برای زانو
  • تلفن یا تلفن همراه و یک شارژر جهت تماس برای درخواست کمک در مواقع ضروری
  • در دسترس قرار دادن منظم داروها و به نحوی که به راحتی قابل تشخیص باشند
  • واکر یا چوب های زیربغل
  • نوشت افزار جهت یادداشت برداری یا نوشتن سوالاتی که می خواهید از تیم پزشکی بپرسید
  • لباس خواب راحت
  • کفش راحتی که برای راه رفتن در منزل مناسب و ایمن باشند
  • بانداژ برای تعویض پانسمان
  • چراغ ها یا لامپ هایی با دکمه های کنترل آسان
  • ملحفه های تمیز و خشک
  • لوازم بهداشتی

حتماً مواد غذایی را تهیه کنید و مطمئن شوید که اقلام مورد نیاز به راحتی در دسترس هستند. وسایلی را که می توانند باعث افتادن بیمار شوند، از روی زمین بردارید. ایستادن، نشستن و حرکت از اتاقی به اتاق دیگر ممکن است برای شخص تحت مراقبت دشوار باشد. شاید لازم باشد که به او کمک کنید تا بتواند از پس کارهایش بربیاید و کارهای روزمره اش را کامل انجام دهد. این کمک کردن می تواند آماده کردن وعده های غذایی اش باشد یا کمک به بهداشت شخصی او.

دکتر محمدجواد مرتضوی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدجواد مرتضوی فوق تخصص و جراح زانو و لگن از اینجا اقدام کنید

دکتر محمدحسن کاسب

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدحسن کاسب فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی زانو از اینجا اقدام کنید

  1. در استفاده از داروها و مراقبت از زخم ها به او کمک کنید

فرد باید همه داروها را طبق تجویز تیم پزشکی مصرف کند. شاید لازم باشد داروها را نزدیکش جمع کنید و مطمئن شوید که فرد داروها را طبق برنامه مصرف می کند. شاید استفاده از ظرف داروی روزانه مفید باشد. این ظرف ها را می توانید از داروخانه محل یا به صورت آنلاین خریداری کنید. در صورت امکان، قبل از شروع مراقبت های سرپایی با پزشک فرد ملاقات کنید. پزشک می تواند نیازهای دارویی فرد را بررسی کرده و به سوالات شما پاسخ دهد. همچنین باید زخم را از نظر تورم و التهاب بررسی کنید. این کار شامل تعویض پانسمان و در صورت لزوم، خرید لوازم پزشکی مانند باند است. اگر زخم قرمزتر و متورم تر می شود، خشک می شود یا بو می دهد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. قبل و بعد از دست زدن به بانداژ، دستان خود را با دقت بشویید. سعی کنید برنامه روزانه ای داشته باشید که بر اساس آن هر روز در زمان مشخصی داروها را بدهید و زخم را بررسی کنید. در مورد عفونت های بعد از تعویض مفصل زانو اطلاعاتی کسب کنید.

  1. کارهای خانه را بر عهده بگیرید

طی چند هفته آتی شخص تحت مراقبت احتمالاً قادر به انجام کارهایی که شامل ایستادن به مدت طولانی، کشش یا خم شدن هستند، نخواهد بود. انجام کارهای خانه، تهیه وعده های غذایی یا انجام سایر کارهایی که نیاز به جابجایی از اتاقی به اتاق دیگر دارد، برای او مشکل خواهد بود. اگرچه کارهای سبک مانند گردگیری را می تواند انجام بدهد، اما قادر به انجام کارهای سنگین نخواهد بود، یعنی معمولاً قادر نخواهد بود جاروبرقی بکشد و لباس بشوید. در صورت امکان، برخی از این کارها را بر عهده بگیرید و یا کمک فرد دیگری را ترتیب دهید. همچنین برای مدتی در خرید و تهیه غذا به او کمک کنید. وعده های غذایی را از قبل تهیه و منجمد کنید و از سایر دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید که در چند هفته اول بهبودی، چند وعده غذایی را برای او کنار بگذارند. مصرف غذاهای مقوی، استفاده از داروهای تجویز شده و استراحت کافی برای عزیزان شما بلافاصله پس از جراحی مهم بسیار حائز اهمیت است.

4- در قرارهای پزشکی به او کمک کنید

دوره نقاهت پس از جراحی تعویض مفصل زانو داشتن یک تقویم به شما کمک می کند تا نیازهای روزمره فرد را دنبال کنید و همچنین می توانید قرار ملاقات های او را در اولویت قرار دهید. نرسیدن به قرار ملاقات ممکن است منجر به بروز مشکلات یا سایر عوارض شود، بنابراین باید قرار ملاقات های بعدی او با پزشک را یادداشت کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کنید. حمل و نقل را نیز باید در این برنامه بگنجانید. شخص تحت مراقبت 4 تا 6 هفته اول پس از جراحی احتمالاً قادر به رانندگی نخواهد بود. این بدان معنی است که او به شخصی احتیاج دارد تا او را با خودرو به قرار ملاقات های پزشکی برساند. اگر مشکلی بین قرار ملاقات ها پیش آمد، بدون معطلی با تیم مراقبت های پزشکی تماس بگیرید. در این تماس، سوالاتی در مورد موارد ذیل را بپرسید:

  • داروها یا واکنشهای غیرمعمول به آنها
  • تب زیاد
  • افزایش درد
  • تورم یا خشکی محل بریدگی عمل جراحی
  • حمله های تنگی نفس یا درد قفسه سینه

دکتر محمد آیتی فیروزآبادی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد آیتی فیروزآبادی فوق تخصص جراحی زانو از اینجا اقدام کنید

5- برای توانبخشی و تمرینات به او انگیزه بدهید

دنبال کردن یک برنامه بازتوانی بسیار حیاتی است. برای بسیاری از افراد، این به معنای دو یا سه بار پیاده روی روزانه به مدت30 دقیقه است. همچنین پزشک ممکن است دو یا سه بار ورزش در روز را به مدت20 تا 30 دقیقه توصیه کند. ممکن است فرد متوجه بشود موقع راه رفتن یا ورزش کردن درد دارد. این امری طبیعی است. اگر او تمایل داشت که برنامه توانبخشی اش را قطع کند، به او یادآوری کنید که این احساس او عادی است و توانبخشی به تسریع بهبودی اش کمک خواهد کرد. کمک به او در نیل به نتایج و پیشرفتش به او انگیزه می دهد. همچنین ورزش و پیاده روی با او به حفظ مسیر درست او کمک خواهد کرد. دانستن بیشتر در مورد جدول زمانی بهبودی برای تعویض مفصل زانو می تواند مفید باشد.

دکتر محمد واحدیان

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد واحدیان فوق تخصص جراحی مفاصل و استخوان و تروماتولوژی از اینجا اقدام کنید

  1. لیستی از سوالاتی را تهیه کنید که می خواهید از متخصصان پزشکی بپرسید

داشتن سوال پس از جراحی و در هنگام توانبخشی امری عادی است. با یک قلم و دفترچه به دوران قدیم مدرسه برگردید یا یک برنامه یادداشت برداری را دانلود کنید تا بتوانید وقتی سوالات به ذهنتان می آید، در آن یادداشت کنید. همچنین ممکن است دریابید که از خودتان در مورد چگونگی بهترین روش مراقبت سوال دارید. مستند کردن سوالات و نگرانی هایتان به شما کمک می کند تا در مورد آنها با تیم مراقبت صحبت کنید.

  1. حواس تان به تغییرات باشید

این احتمال وجود دارد که شخص تحت مراقبت عمیقا بر بهبودی متمرکز باشد. به همین دلیل، یک دیدگاه بیرونی ممکن است بسیار مفید باشد. اگر تغییر قابل توجهی در وضعیت جسمی یا روانی او مشاهده کردید، باید با یک پزشک متخصص تماس بگیرید. ممکن است لازم باشد یک تیم مراقبت های سلامتی به هرگونه عارضه ناشی از جراحی، تغییر در زخم یا عوارض جانبی داروها سریع تر توجه داشته باشند و رسیدگی کنند.

8- به کارهای اداری او بپردازید

تعویض مفصل زانو روشی پیچیده است که به خدمات حرفه ای زیادی نیاز دارد. در نتیجه، انبوهی از صورتحساب ها و گزارش ها از چندین ارائه دهنده و مکان در طول چند هفته به دست تان خواهد رسید. پیگیری روند بهبود جسمی می تواند استرس آور باشد. عقب ماندن از کارهای اداری و صورتحساب می تواند بر این اضطراب بیفزاید. اگر می توانید، پیش از هرگونه اطلاع قابل پیگیری از تیم مراقبت پیشگام شوید. اولویت دادن به کارهای اداری می تواند به شخص تحت مراقبت کمک کند تا بر روی بهبودی اش تمرکز کند. جهت سازماندهی مدارک، همه موارد را در یک پوشه بایگانی کنید.

  1. به لحاظ عاطفی از او حمایت کنید

اگرچه تعویض مفصل زانو از نظر جسمی سخت است، اما جنبه ذهنی نیز در بهبودی و توانبخشی حائز اهمیت است. فردی که از او مراقبت می کنید، ممکن است به خاطر زانو درد یا عدم پیشرفت قابل توجه در بهبودی احساس ناامیدی یا بی حوصلگی کند. تحرک کم ممکن است بر نگرش و احساس عزت نفس او تأثیر بگذارد. برخی از افراد ممکن است پس از جراحی دچار افسردگی شوند. با حمایت و تشویق مداوم می توانید به دوست یا عضو خانواده خود کمک کنید تا روند بهبودی اش تسریع یابد، در مسیر درست باقی بماند و کارهای لازم برای بهبودی کامل را انجام دهد. افراد گاهی اوقات می توانند سرخوردگی و ناراحتی شان را سر مراقب شان خالی کنند. گفت و گوی واضح، تلاش برای ابراز احساسات خود بدون سرزنش، و گوش دادن به یکدیگر می تواند مانع از جریحه دار شدن احساسات شود.

  1. مراقب خود باشید

دوره نقاهت پس از جراحی تعویض مفصل زانو اگر وقتی برای مراقبت از خود اختصاص ندهید، ممکن است مراقبت از شخص دیگری دشوار باشد. حتماً استراحت کنید و کارهایی مانند سرگرمی، دیدار با دوستان یا برنامه ریزی برای پرداختن به کارهایی که خود از آنها لذت می برید را انجام دهید. برای کاهش سطح استرس تان سعی کنید به صورت منظم به پیاده روی بروید، کتاب بخوانید یا مدیتیشن کنید. برای درخواست کمک از دوستان یا اعضای دیگر خانواده واهمه نداشته باشید، به خصوص اگر احساس می کنید بیش از حد کار کرده اید یا از پای درآمده اید.

کلام آخر

داشتن آمادگی لازم و مناسب می تواند به شما کمک کند تا پس از جراحی تعویض مفصل زانوی فرد به نحو احسن از او مراقبت کنید. شخص تحت مراقبت شما احتمالاً در ابتدا هر روز به مراقبت روزانه شما یا شخص دیگری احتیاج دارد، اما بعد از چند هفته به کمک کمتری نیاز خواهد داشت. 3 ماه طول خواهد کشید تا او به فعالیت های معمول خود برگردد و 6 ماه طول خواهد کشید تا بتواند قدرت معمول زانوی خود را را بازیابد. مراقبت از شخص دیگر می تواند چالش برانگیز باشد. برای مراقبت موثر از خود و آنها از درخواست کمک نترسید و حتما برای مراقبت از خود وقت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین