نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
پارگی لابروم لگن

پارگی لابروم لگن نوعی آسیب به لابروم است -لابروم بافت نرمی است که استابولوم (حفره حلقه ای) لگن را می پوشاند. پارگی لابروم لگن در اثر آسیب، مشکلات ساختاری یا مشکلات تحلیل برنده بروز می کند. علائم این پارگی عبارتند: درد لگن یا سفتی. پارگی لابروم لگن را می توان به صورت غیر جراحی یا در موارد شدید با جراحی درمان کرد.

پارگی لابروم لگن چیست؟

مفصل ران به شکل گوی و کاسه (حفره) است. این حفره استابولوم نامیده می شود و گوی، سر استخوان ران است که در بالای استخوان ران (استخوان پا) قرار دارد. پارگی لابروم لگن آسیبی است به لابروم و لابروم بافت نرمی است که استابولوم را می پوشاند.

لابروم کمک می کند تا سر استخوان ران به راحتی در حفره حرکت کند. همچنین به لگن این امکان را می دهد که بدون مشکل یا درد حرکت کند. لابروم مثل مهر و موم عمل می کند؛ گوی و کاسه را در کنار هم نگه می دارد، اما آنها را به هم نمی چسباند.

پارگی لابروم لگن

علت پارگی لابروم لگن چیست؟

پارگی لابروم لگن به دلایل زیادی از جمله موارد زیر ایجاد می شود:

  • بیماری های ساختاری: عارضه هایی که باعث حرکت غیرطبیعی مفصل ران می شود، نیز منجر به پارگی لابروم لگن می شوند. در گیرافتادگی استخوان ران (FAI)، سر استخوان ران به طور مناسب در حفره قرار نمی گیرد. این تناسب ناقص باعث ایجاد درد طولانی مدت در کشاله ران و محدودیت های حرکتی می شود و این امر شایع ترین علت پارگی لابروم محسوب می شود. گیرافتادگی استخوان ران ممکن است افراد را در هر سنی درگیر کند و اگر درمان نشود، در بعضی از بیماران منجر به آرتروز می شود.
  • آسیب: وارد شدن ضربه به لگن می تواند منجر به پارگی لابروم لگن شود و این برای افرادی اتفاق می افتد که ورزش های خاصی از جمله هاکی روی یخ، فوتبال، فوتبال آمریکایی و گلف بازی می کنند، چرا که این ورزش های دارای حرکات تکراری و پرفشار هستند.
  • بیماری های تحلیل برنده: آرتروز نوعی ساییدگی مزمن (طولانی مدت) غضروف بین مفاصل است. از آنجایی که غضروف به مرور زمان به آرامی تحلیل می رود، مستعد پارگی می شود. افزایش سن و داشتن وزن بیش از حد خطر ابتلا به آرتروز را در افراد افزایش می دهد. افراد مبتلا به آرتروز معمولا در بیش از یک مفصل (مثلا در مفاصل لگن و زانویشان) درد و سفتی دارند.

دکتر محمدجواد مرتضوی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدجواد مرتضوی فوق تخصص و جراح زانو و جراح لگن از اینجا اقدام کنید

علائم پارگی لابروم لگن چیست؟

علائم پارگی لابروم لگن عبارتند از:

  • درد یا سفتی در لگن
  • درد در ناحیه کشاله ران یا نشیمنگاه
  • صدای کلیک یا قفل شدن در ناحیه لگن هنگام حرکت
  • بی ثباتی در پاها.

اگر پارگی لابروم لگن دارید، درد یا ناراحتی مفصل ران هنگام خم شدن، حرکت یا چرخش لگن، تمرین یا ورزش بدتر می شود. در بعضی بیماران مبتلا به پارگی لابروم لگن هیچ گونه علائمی مشاهده نمی شود.

پارگی لابروم لگن

چگونه پارگی لابروم لگن تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص پارگی لابروم لگن، پزشک معاینه جسمی به عمل می آورد. در حین معاینه، پزشک از شما می خواهد پای خود را حرکت دهید یا راه بروید. اینکه چقدر خوب می توانید حرکت کنید و دردهایی که در حین حرکت احساس می کنید، به پزشک در تشخیص پارگی لابروم لگن کمک می کند.

عکسبردای نیز به پزشکان در تشخیص پارگی لابروم لگن کمک می کند. پزشک عکسبردای های زیر را تجویز می کند:

رادیوگرافی: رادیوگرافی به پزشکان درباره وجود مشکلاتی در استخوان های لگن، از جمله گیرافتادگی استخوان ران یا آرتروز که ممکن است به پارگی لابروم و بروز درد در لگن شود، هشدار می دهد.

ام آر آی: این آزمایش جزئیات بیشتری را در بافت های نرم نشان می دهد. ام آر آی نشان می دهد که پارگی لابروم در کجاست و چقدر شدید است.

 

درمان پارگی لابروم لگن

پارگی لابرال لگن به خودی خود بهبود نمی یابد، اما استراحت و سایر اقدامات به مدیریت علائم پارگی جزئی اثربخش است. درمان های غیر جراحی عبارتند از:

  • داروهای ضد التهاب: مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Motrin®، Advil®) التهاب را کاهش می دهند.
  • تزریق دارو: پزشکان داروهایی مانند استروئیدها را به مفصل ران تزریق می کنند تا علائم کاهش یابند.
  • فیزیوتراپی: تمرینات فیزیوتراپی خاص برای کشش و تقویت عضلات لگن به تسکین درد کمک می کند. فیزیوتراپی را معمولا پزشک تجویز می کند.

در صورت ادامه علائم یا وجود پارگی شدید، پزشک جراحی را توصیه می کند. جراحی به منظور ترمیم پارگی لابروم لگن معمولا به روش آرتروسکوپی انجام می شود. آرتروسکوپی یک جراحی کم تهاجمی است که در آن پزشک برش‌های کوچکی در لگن ایجاد می کند و از ابزارهای کوچکی برای انجام ترمیم های زیر استفاده می کند:

  • تثبیت مجدد یا ترمیم (بخیه زدن به بافت پاره شده به هم)
  • احیا (پیکره بندی مجدد بافت آسیب دیده با استفاده از بافت سالم سایر اعضای بدن بیمار یا یک اهدا کننده)
  • دبریدمان (برداشتن بخش کوچکی از بافت لابروم).

اگر گیرافتادگی استخوان ران نیز وجود داشته باشد، جهت پیشگیری از پارگی مجدد لابروم، هم زمان این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

جراحی آرتروسکوپی اغلب به صورت سرپایی انجام می شود، یعنی بیمار در همان روز مرخص می شود.

زندگی فرد مبتلا به پارگی لابروم لگن چگونه است؟

درمان پارگی لابروم لگن

میزان بهبودی پارگی لابروم لگن یک فرد به نوع آسیب و نحوه درمان آن بستگی دارد:

درمان های غیر جراحی: درمان هایی مانند داروهای ضد التهابی و فیزیوتراپی خود پارگی را برطرف نمی کنند. این درمان ها درد را کاهش می دهند و گزینه قابل اجرا در مورد بعضی پارگی های جزئی هستند. برخی از افراد بعدا به درمان تکمیلی نیاز خواهند داشت.

جراحی: در بسیاری از موارد، آرتروسکوپی مفصل ران درد ناشی از پارگی لابروم را کاهش می دهد و عملکرد مفصل ران را برمی گرداند. بسیاری از افراد در عرض 4 تا 6 ماه پس از جراحی به طور کامل بهبود می یابند و اغلب می توانند به فعالیت های ورزشی قبلی و فعالیت بدنی خود بازگردند.

آرتروز: عارضه های مزمنی مانند آرتروز را باید پزشک مدیریت کند تا از بروز علائم شدیدتر پیشگیری شود.

چه زمانی باید راجع به پارگی لابروم لگن به پزشک مراجعه کنیم؟

گرچه درد در لگن و مفاصل معمولا تهدید کننده و مانع زندگی نیست، بر نحوه زندگی تاثیر قابل توجهی می گذارد. اگر هر گونه درد در لگن یا کشاله ران پس از چند روز از بین نرود، باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید و اگر درد ناگهانی یا شدیدی در ناحیه لگن یا کشاله ران دارید، فورا به پزشک خود مراجعه نمایید.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین