نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی

بیماری کین باخ (Kienbock’s Disease) نوعی بیماری است که در آن خون رسانی به یکی از استخوان های کوچک مچ دست به نام لونیت یا استخوان هلالی قطع می شود.

استخوان یک بافت زنده است که برای تغذیه به منبع منظم خون نیاز دارد. اگر خون رسانی به استخوان متوقف شود، استخوان می میرد. به این حالت استئونکروز یا مرگ استخوان گفته می شود.

دکتر نیما باقری

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر نیما باقری فوق تخصص جراحی شانه و آرنج از اینجا اقدام کنید

آسیب به استخوان هلالی باعث ایجاد درد مچ دست و سفتی مفصل مچ دست می شود و با گذشت زمان منجر به آرتروز می شود. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به بررسی بیماری کین باخ می پردازیم.

بیماری کین باخ

آناتومی اسکلتی طبیعی دست. استخوان لونیت (هلالی) یکی از استخوان های کوچک مچ دست است.

علت بیماری کین باخ

علت بیماری کین باخ مشخص نیست. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کین باخ تصور می کنند که در ابتدا مچ دستشان پیچ خورده است. آنها ممکن است نوعی ضربه به مچ دست، مانند زمین خوردن را تجربه کرده باشند. این نوع صدمه می تواند جریان خون به استخوان هلالی را مختل کند.

بعضی عوامل بیمار را بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می دهند. مثلا، اکثر افراد دو رگ دارند که خون را برای استخوان هلالی تامین می کنند، اما در برخی افراد تنها یک منبع خون رسانی وجود دارد و این امر جریان خون به استخوان را کُند می کند. علاوه بر این، اگر طول دو استخوان ساعد (استخوان های زند زبرین و زند زیرین) متفاوت باشد، هنگام حرکت مچ دست، فشار اضافی به استخوان هلالی وارد می شود. با گذشت زمان، فشار زیاد بر استخوان منجر به بیماری کین باخ می شود.

دکتر آیدین عرب زاده

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر آیدین عرب زاده فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی از اینجا اقدام کنید

علائم بیماری کین باخ

شایع ترین علائم بیماری کین باخ عبارتند از:

  • درد و گاهی تورم در مچ دست
  • محدودیت حرکتی در مچ آسیب دیده (سفتی)
  • کاهش قدرت گرفتن یا نگه داشتن چیزی در دست
  • التهابِ دقیقا روی استخوان (در بالای دست، تقریباً در وسط مچ دست)
  • داشتن درد به هنگام چرخاندن دست به سمت بالا یا مشکل بودن چرخاندن دست به سمت بالا.

معاینه پزشکی بیماری کین باخ

بیماری کین باخ یک نوع بیماری است که به آرامی پیشروی می کند و بسیاری از مبتلایان به پزشک مراجعه نمی کنند، تا اینکه چند ماه، شاید بیشتر، علائم را تجربه کنند.

در اولین ملاقات، پزشک در مورد علائم و سابقه پزشکی با بیمار صحبت می کند، سپس دست و مچ دست را معاینه می کند. در مراحل اولیه، تشخیص بیماری کین باخ برای پزشک دشوار است، زیرا علائم این بیماری بسیار شبیه علائم پیچ خوردگی مچ دست است. آزمایشات تصویربرداری مانند رادیوگرافی و ام آر آی برای تأیید تشخیص بیماری کین باخ استفاده می شود.

شدت بیماری کین باخ به چهار مرحله تقسیم می شود. در صورت تشخیص بیماری کین باخ، پزشک بر اساس چند عامل و از همه مهمتر بر اساس مرحله پیشرفت بیماری، برای درمان بیمار را برنامه ریزی می کند.

مرحله ی 1

در مرحله اول بیماری، علائم شبیه به پیچ خوردگی مچ دست است. اگرچه خون رسانی به استخوان لونیت (هلالی) مختل شده است، اما رادیوگرافی همه چیز را هنوز طبیعی نشان می دهد یا شکستگی احتمالی را نشان می دهد. ام آر آی می تواند جریان خون را بهتر نشان دهد و در تشخیص مراحل اولیه کارساز است.

بیماری کین باخ

مرحله 1. رادیوگرافی مچ دست بیمار در مرحله 1 هیچگونه زوالی را در استخوان لونیت نشان نمی دهد.

مرحله 2

در مرحله 2، استخوان لونیت (هلالی) به دلیل کمبود خون سفت و سخت می شود. فرآیند سخت شدن استخوان را اسکلروز می نامند. علاوه بر این، استخوان لونیت (هلالی) در رادیوگرافی، روشن تر یا سفیدتر ظاهر می شود که این امر نشان می دهد استخوان در حال مرگ است. برای ارزیابی بهتر وضعیت استخوان لونیت، پزشک  ام آر آی یا سی تی اسکن را نیز تجویز می کند.

شایع ترین علائم در این مرحله درد مچ دست، تورم و التهاب است.

بیماری کین باخ

مرحله 2 (تصویر سمت چپ) این تصویر نشان می دهد که استخوان لونیت با بیش از یک خط شکستگی، سفت شده است. (تصویر سمت راست) استخوان لونیت روشن تر از استخوان های اطراف است و این نشان می دهد که استخوان در حال مرگ است.

مرحله 3

در مرحله 3، استخوان مُرده از بین می رود و به قطعات زیاد تقسیم می شود. وقتی استخوان از هم جدا می شود، وضعیت استخوان های پیرامون آن نیز تغییر می کند.

در این مرحله، بیماران معمولا با افزایش درد، ضعف در گرفتن و محدود شدن حرکت مچ دست مواجه می شوند.

بیماری کین باخ

مرحله 3. تصویر و رادیوگرافی مقابل نشان می دهد که استخوان لونیت در حال از بین رفتن است و وضعیت چند استخوان دیگر در مچ دست تغییر کرده است.

مرحله 4

اگر بیماری تا مرحله 4 پیشروی کند، سطوح استخوان های پیرامون استخوان لونیت (هلالی) نیز از بین می رود و مچ دست دچار آرتروز می شود.

بیماری کین باخ

مرحله 4 (تصویر سمت چپ) این تصویر آسیب به چند استخوان در مچ دست را نشان می دهد. (تصویر سمت راست) این سی تی اسکن همچنین از بین رفتن استخوان های مچ دست را نشان می دهد.

درمان بیماری کین باخ

اگرچه درمان کاملی برای بیماری کین باخ وجود ندارد، اما چند گزینه درمان غیرجراحی و جراحی برای درمان آن وجود دارد. هدف از درمان این است که فشار بر روی استخوان لونیت (هلالی) کاهش یابد و جریان خون در استخوان بازگردد.

درمان غیر جراحی بیماری کین باخ

در مراحل اولیه بیماری، درد و تورم با داروهای ضد التهابی مانند آسپرین یا ایبوپروفن کنترل می شود. بی حرکتی مچ دست برای مدتی می تواند به کاهش فشار بر استخوان لونیت کمک کند و پزشک آتل بندی یا گچ گیری به مدت 2 تا 3 هفته را توصیه می کند.

در مراحل اولیه بیماری کین باخ، بیمار باید هرگونه تغییر در علائم را تحت نظر داشته باشد. اگر درد با درمانهای ساده تسکین نیافت یا عود کرد، پزشک جراحی را توصیه می کند.

درمان جراحی بیماری کین باخ

چند گزینه جراحی برای درمان بیماری کین باخ وجود دارد. انتخاب روش به عوامل مختلف، خصوصا به میزان پیشروی بیماری بستگی دارد. سایر عواملی که باید مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از: میزان فعالیت بیمار، اهداف شخصی و تجربه جراح از روش های جراحی.

برقراری مجدد خون رسانی

در برخی موارد، امکان بازگشت خون به استخوان لونیت وجود دارد. این روش را برقراری مجدد خون رسانی می نامند. خون رسانی مجدد، در مراحل اولیه بیماری – مراحل 1 و 2- قبل از این که استخوان لونیت به طور قابل توجهی از بین برود، نتیجه بخش تر خواهد بود.

برقراری مجدد خون رسانی شامل برداشتن قسمتی از استخوان با رگ های خونی متصل از استخوان دیگر -اغلب از استخوان ساعد (زند زبرین) یا استخوان مجاور در دست- است. این بخش از استخوان و منبع خون خود، پیوند عروقی نامیده می شود و به استخوان لونیت پیوند زده می شود.

برای کمک به ثابت ماندن استخوان ها در حین بهبودی، به طور موقت از یک ثابت کننده خارجی استفاده می شود. ثابت کننده خارجی یک وسیله فلزی است که در قسمت بیرونی مچ دست با میله هایی که به استخوان زده می شوند، متصل می شود. این کار وقتی پیوند در حال بهبودی است ،می تواند فشار بر روی استخوان لونیت را کاهش دهد و جریان خون را بازیابی می کند.

تسطیح مشترک

اگر طول دو استخوان قسمت تحتانی بازو یکسان نباشد، روشی برای تراز کردن مفصل توصیه می شود. استخوان ها را می توان با استفاده از پیوند استخوان طولانی تر کرد یا با برداشتن قسمتی از استخوان کوتاه تر کرد. روش تسطیح یا تراز کردن، فشارهایی وارده بر استخوان لونیت را کاهش می دهد و اغلب پیشروی بیماری را متوقف می کند.

کارپکتومی ردیف پروگزیمال

اگر استخوان لونیت به شدت از بین رفته باشد یا به قطعات زیادی شکسته شود، می توان آن را برداشت. در این روش، دو استخوان در دو طرف استخوان لونیت نیز برداشته می شوند. این روش که کارپکتومی ردیف پروگزیمال نامیده می شود، با حفظ حرکت نسبی مچ دست، درد را تسکین می دهد.

بیماری کین باخ

(تصویر سمت چپ) در این تصویر، سه استخوان مچ دست که در کارپکتومی ردیف پروگزیمال برداشته می شوند، سایه زده شده اند. (تصویر سمت راست) تصویر رادیوگرافی از مچ دست پس از کارپکتومی ردیف پروگزیمال.

همجوشی

برای کاهش فشار بر روی استخوان لونیت، استخوان های مجاور مچ دست را می توان با هم ادغام و یک استخوان محکم ایجاد کرد. یک همجوشی می تواند جزئی باشد که در آن فقط برخی از استخوان ها به هم جوش خورده اند. این روش باعث تسکین درد و حفظ حرکت مچ دست می شود.

اگر بیماری تا آرتروز شدید مچ دست پیشروی کرده باشد، ادغام تمام استخوان های مچ دست به استخوان رادیوس باعث تسکین درد و بهبود عملکرد دست می شود. اگرچه تمام حرکت مچ در یک همجوشی کامل از بین می رود، اما چرخش ساعد حفظ می شود.

بیماری کین باخ

در یک همجوشی، استخوان های مچ دست با یک صفحه، پیچ و میله به هم متصل می شوند.

عواقب

شدت و میزان پیشروی بیماری کین باخ بسیار متفاوت است. پاسخ هر بیمار به درمان، به میزان آسیب به استخوان های مچ دست و اطراف آن بستگی دارد. در صورت پیشرروی بیماری، برخی از بیماران ممکن است به بیش از یک عمل نیاز داشته باشند.

به طور خلاصه، بیماران مبتلا به بیماری کین باخ نباید انتظار داشته باشند که پس از هرگونه درمانی، عملکرد مچ دست شان طبیعی بوده و به حالت اول باز خواهد گشت. با این حال، درمان آن احتمال حفظ عملکرد طولانی مدت و تسکین بیشتر درد را به ارمغان می آورد.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین