نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
آناتومی ستون فقرات

شناخت آناتومی ستون فقرات و نحوه عملکرد آن کمک می کند تا برخی از مشکلات آن که در اثر آسیب یا افزایش سن رخ می دهد را بهتر درک کنید. ستون فقرات کارهای بسیاری انجام می دهد. سر، شانه و بالای بدن را نگه میدارد. از شما برای صاف ایستادن حمایت کرده و به شما انعطاف پذیری برای خم شدن و پیچش می دهد. همچنین از نخاع محافظت می کند. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به بررسی آناتومی ستون فقرات می پردازیم.

دکتر محمد زارعی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد زارعی فوق تخصص جراحی ستون فقرات از اینجا اقدام کنید
دکتر بابک میرزاشاهی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

انحناهای ستون فقرات

ستون فقرات شما از سه بخش تشکیل شده است. اگر از کنار نگاه کنیم، این بخش ها سه انحنای طبیعی را تشکیل می دهند. انحنای c شکل گردن (ستون فقرات گردنی) و پایین کمر (ستون فقرات کمری) را لوردوز می نامند. انحنای c برعکس شکل سینه (ستون فقرات سینه ای) کیفوز نامیده می شود. آناتومی ستون فقرات تصویر نشان دهنده آناتومی ستون فقرات است. وقتی از کنار نگاه کنیم، ستون فقرات طبیعی سه انحنای ملایم دارد. این انحناها برای تعادل مهم اند و به ما کمک می کنند تا صاف بایستیم. اگر هر کدام از این انحناها شدیدتر و یا کمتر شود، صاف ایستادن سخت شده و وضعیت ایستادن ما غیر طبیعی به نظر می رسد. انحنای غیر طبیعی ستون فقرات، هم چنین به عنوان بد شکلی ستون فقرات اطلاق می شود. این نوع بیماری ها شامل کیفوز ستون فقرات سینه ای (قوز)، لوردوز ستون فقرات کمری و سندروم پشت صاف که یک بیماری است که هر سه انحنای ستون فقرات کوچک هستند، می شود. اسکولیوز نوع دیگری از بد شکلی ستون فقرات است. وقتی ستون فقرات را از جلو و عقب نگاه می کنیم، اسکولیوز یک انحنا به کناره ها است که باعث می شود که ستون فقرات بیشتر شبیه s یا c باشد تا شبیه یک I صاف.

بخش های ستون فقرات

مهره

ستون فقرات شما از استخوان های کوچکی به نام مهره که روی یکدیگرقرار گرفته اند و انحناهای طبیعی کمر شما را می سازند، تشکیل شده است. ستون فقرات از جلو و ستون فقرات از عقب ستون فقرات گردنی از هفت مهره کوچک که از قاعده جمجمه شروع می شود و در انتهای بالایی سینه تمام می شود، تشکیل شده است. ستون فقرات سینه ای از 12 مهره که از بالای سینه تا اواسط کمر و تا جایی که دنده ها متصل می شوند، تشکیل شده است. ستون فقرات کمری متشکل از 5 مهره بزرگ است. این مهره ها بزرگترند زیرا وزن بیشتری از بدن را تحمل می کنند. ستون فقرات کمری

بخش های ستون فقرات کمری

نخاع و عصب ها

نخاع از جمجمه آغاز شده و تا پایین کمر پایین آمده و در بخش میانی هر مهره که به آن کانال مرکزی گفته می شود، مهاجرت می کند. عصب ها از طریق ورودی هایی در مهره ها از نخاع منشعب شده و پیام هایی را بین مغز و عضلات حمل می کنند. نخاع در حدود اولین و دومین مهره کمری به اتمام رسیده و به عنوان ریشه های عصبی ادامه می یابد. این دسته از ریشه های عصبی را دم اسب می نامند. این ها از ورودی هایی (فورامن) از طریق مهره خارج می شوند، درست مانند دیگر ریشه های عصبی. در لگن، برخی از عصب ها با یکدیگر عصب سیاتیک را تشکیل می دهند که تا پا ادامه می یابد. نخاع و ستون فقرات

دم اسب

عضلات و رباط ها

این عناصر حمایت و پایداری را برای ستون فقرات و بالا تنه شما فراهم می آورند. رباط های محکم مهره های شما را به هم متصل کرده و کمک می کنند تا کانال نخاعی در جای خود باقی بماند.

دیسک بین مهره ای

دیسک های بین مهره ای بین مهره ها قرار می گیرند. آن ها صاف و گرد بوده و حدود نیم اینچ ضخامت دارند. دیسک های بین مهره از دو جز تشکیل شده اند:

  • هسته دیسک: هسته دیسک ژله ای مانند بوده و مرکز دیسک را ایجاد می کند. بخشی از این ژله ای بودن به علت آن است که از آب تشکیل شده است و به دیسک انعطاف و قدرت می بخشد.
  • حلقه فیبری: این حلقه بیرونی و منعطف دیسک کمر است. این بخش از لایه های متعدد مشابه نوار کشسان تشکیل شده است.

وقتی شما ایستاده اید یا در حال حرکت هستید، وزن بر روی هسته دیسک قرار می گیرد. در پاسخ، هسته دیسک منبسط می شود. حلقه فیبری، هسته دیسک را در جای خود نگه می دارد. این کار اجازه می دهد تا حرکت صورت پذیرد و هم چنین قدرت ستون فقرات حفظ شود. در نتیجه، دیسک ها برای ستون فقرات به عنوان جاذب ضربه عمل می کنند. دیسک بین مهره ای یک ساختار بسیار مهم است. بسیاری از پایانه های عصبی به حلقه فیبری عصب رسانی کرده و در نتیجه آن یک حلقه فیبری آسیب دیده می تواند ایجاد درد کند. دیسک بین مهره ای

یک دیسک بین مهره ای سالم (نمای مقطعی)

مفاصل بین مهره ای پشتی

بین پشت مهره ها مفاصل کوچکی وجود دارد که به حرکت ستون فقرات شما نیز کمک می کنند. این مفاصل بین مهره ای یک سطح غضروفی دارند، بسیار مشابه سطح مفصلی زانو یا مفصل ران. این مفاصل بین مهره ای پشتی برای چرخش ستون فقرات مهم هستند اما ممکن است به آرتریت مبتلا شوند و تبدیل به منبع درد در کمر یا گردن شوند.

Comment "آناتومی لگن (مفصل ران) چگونه است؟"

  1. اشرفی Said:

    سلام وقتتون بخیر اشرفی هستم از مریوان ۴۱ ساله. با توجه به ام آر آی و عکس ظاهرا نکروز دارم(سیاه شدن سر استخان ران چپ) دنبال فوق تخصص لگن خوب هستم. ممنون میشم کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین