نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
انواع کمر درد

واقعیت این است که 80 درصد از ما در برهه ای از زندگی مان از کمر درد رنج خواهیم برد. با این حال، تحت درمان صحیح بودن جهت کاهش کمردرد می تواند کاری خسته کننده و چالش برانگیز برای بیماران و پزشکان باشد. دیده شده است هر موقع درصد زیادی از جمعیت از یک بیماری رنج می برند، سر و کله ی کل سیستم پیدا شده و ادعای حل مشکل می کند. از این رو، حرف و حدیث های نامعقول زیادی درباره روش های جدید و منحصربه فرد برای “درمان” کمر درد وجود دارد. به عنوان یک قاعده کلی، واژه ی “درمان” گمراه کننده و فریبنده است و بیماران را از روند بهبودشان نا امید و درمانده می کند. با این حال، با رویکرد مناسب درمانی می توانید کمر درد خود را به طور موثر کنترل کنید و تأثیر منفی آن بر زندگی خود را کاهش دهید.

دکتر محمد زارعی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد زارعی فوق تخصص جراحی ستون فقرات از اینجا اقدام کنید
دکتر بابک میرزاشاهی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

بسیاری از راه حل های ارائه شده به بیماران، کمر درد را با یک تشخیص واحد درمان می کنند. در واقع امر، “کمر درد” تشخیص اساسی مشکل و بیماری نیست، بلکه توصیف یک علامت است. درمان تمام بیماران مبتلا به کمردرد همانند تجویز آنتی بیوتیک برای بیماران مبتلا به درد شکم صورت گرفته است. همانطور که می توان از شکم درد بسته به علت آن تشخیص های متعددی را به عمل آورد، همین مسئله در مورد کمر درد و انواع مختلف آن نیز صادق است. یک فیزیوتراپیست ماهر می تواند مشکل شما را با شناسایی نوع خاص آن تشخیص دهد و یک برنامه درمانی را منحصر به یک بیمار تجویز کند. تطبیق دقیق تشخیص با برنامه درمانی جهت کاهش کمر درد بسیار مهم است. این یک مهارت فوق العاده است و کار هر فیزیوتراپی نیست- فیزیوتراپیست برای توسعه چنین مهارت های تشخیصی قوی باید آموزش ببیند و تجربه داشته باشد. بنابراین، یافتن یک فیزیوتراپیست واجد شرایط و ماهر از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع کمر درد در ذیل، بعضی از رایج ترین انواع کمر درد آورده شده است و بسیاری از شما ممکن است با مطالعه این توضیحات پی به علائم خود ببرید. به دنبال آن، عوامل و استراتژی هایی اساسی مطرح شده است که باید در یک برنامه درمانی با در نظر گرفتن الگوی درد مشخص گنجانده شوند. با این حال، باید توجه داشته باشید هیچ جایگزینی برای ارزیابی کامل شما توسط یک فیزیوتراپیست مجرب وجود ندارد.

انواع کمر درد

  1. کمر درد ناشی از انحنای (خمیدگی) غالب ستون فقرات

انواع کمر درد اغلب، این نوع کمر درد به لحاظ آسیب به دیسک کمر تعریف می شود (اگرچه همیشه اینطور نیست). مهم تر از آن، درد و علائم یک الگوی مشخصی دارد:

  • علائم با نشستن، خم شدن و بلند شدن بدتر می شوند،
  • علائم پس از ایستادن و راه رفتن برای مدتی کوتاه بهبود می یابند،
  • علائم عبارتند از درد ستون فقرات، پا درد یا هر دو،
  • بیمار احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی دارد،
  • درد می تواند پا را ضعف کند،
  • بیمار موقع سرفه کردن و عطسه کردن اغلب درد دارد (اما نه همیشه)،
  • بیمار دامنه حرکتی را از دست می دهد (موقع برخاستن از حالت نشسته نمی تواند کمرش را صاف کند).

مراقبت موثر برای درد ناشی از خمیدگی غالب ستون فقرات شامل یک حرکت ورزشی جهت دار یا کششی است که در فواصل زمانی مختلف در طول روز انجام می دهید تا دامنه حرکتی ستون فقرات خود را حفظ کرده و درد را کاهش دهید. پس از انجام این کشش درد کمتری خواهید داشت و کمرتان انعطاف پذیری بیشتری خواهد داشت. حرکت دقیق کششی مناسب شما را یک فیزیوتراپیست آموزش دیده به بهترین صورت ممکن تعیین می کند، اما اغلب، کشش منفعل و مکرر ستون فقرات کمری نقطه شروع خوبی خواهد بود. فیزیوتراپیست با یک بررسی ماهرانه می تواند تغییراتی را در حرکات ورزشی شما ایجاد کند تا اثربخشی آن را بهبود بخشد. همچنین، درمان شامل درمان دستی جهت کمک به بازیابی دامنه حرکتی ستون فقرات تان و نیز شامل روش های تسکین درد خواهد بود. در برخی از بیماران طب سوزنی درد را کاهش می دهد که این می تواند مکمل درمان های دیگر باشد. وقتی درد تسکین یافت، یک فیزیوتراپیست ماهر به شما کمک می کند تا متوجه شوید کمر دردتان چگونه شروع شده و چه تغییراتی از جمله تغییرات ذیل را باید اعمال کنید:

  • ارزیابی ارگونومیک محل کارتان برای اطمینان از وضعیت و قرارگیری مناسب بدن تان یا برای حذف خطرات شغلی،
  • آموزش حرکات صحیح بلند شدن و چمباتمه زدن،
  • حرکات ورزشی برای قدرت عضلات مرکزی (در صورتی که عضلات مرکزی ضعف باشند)،
  • تقویت یا کشش عضلات لگن که به صورت غیر طبیعی ضعیف یا سفت هستند،
  • حرکات ورزشی برای حرکت ستون فقرات.
  1. کمر درد ناشی از کشش غالب ستون فقرات (لوردوز)

انواع کمر درد درد ناشی از کشش غالب ستون فقرات اغلب بر حسب مفاصل پشت ستون فقرات به نام مفاصل زیگاپوفیزیال (یا مفاصل Z) توصیف می شود. در اینجا نیز، این درد اغلب بخشی از مشکل است، اما نه همیشه. درد ناشی از کشش غالب ستون فقرات از یک الگوی قابل شناسایی تبعیت می کند:

علائم و نشانه ها

  • بروز درد پس از ایستادن طولانی مدت،
  • تسکین موقت پس از نشستن یا خم شدن،
  • دامنه حرکت عموما ثابت و عدم تغییر آن در دوره های زمانی کوتاه،
  • سفت شدن پشت، اما همیشه به همین صورت سفت است،
  • بروز درد پس از فعالیت های پر فشار (دویدن یا حرکات ژیمناستیک)،
  • معمولاً داشتن دردهای موضعی ستون فقرات،
  • پا درد، گزگز، یا حتی بی حسی در موارد شدید.

مراقبت از درد ناشی از کشش غالب ستون فقرات با یافتن روش هایی برای کاهش فشار بر روی ستون فقرات در حالت کشش/ کشیدگی انجام می شود. افرادی که از این نوع درد رنج می برند، اغلب طوری می ایستند که گویی کمرشان قوس دارد. تمرینات تثبیت کننده خاص شکم و کشش های حرکتی لگن (مخصوصاً کشش عضلات خم کننده لگن) می توانند موثر باشد. وضعیت متناوب خمیده برای تسکین درد نیز موثر است. تکنیک های درمانی تسکین درد مانند طب سوزنی یا درمان دستی نیز ممکن است نقش موقتی داشته باشند. مراقبت طولانی مدت با تحرک مناسب لگن، بر قدرت و ثبات ستون فقرات و مرکز بدن متمرکز است. وقتی دردتان کنترل شد، برنامه درمانی می تواند تهاجمی تر باشد که هدف آن عضله سازی در اطراف ستون فقرات و در عین حال افزایش طول عضلات کوتاه شده ران خواهد بود.

  1. لنگش عصبی

انواع کمر درد لنگش عصبی نوع خاصی از کمر درد ناشی از کشش غالب ستون فقرات است که افراد مسن تر بالای 60 را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه به دلیل فشرده شدن اعصاب موقع ایستادن و راه رفتن ایجاد می شود و می تواند به طور قابل توجهی توانایی بیمار را برای راه رفتن مسافت های طولانی محدود کند.

علائم و نشانه ها

  • معمولاً به هنگام نشستن هیچ علائمی وجود ندارد،
  • موقع بلند شدن و راه رفتن، پس از مدت زمانی درد، بی حسی یا ضعف در پاها شروع می شود (مدت زمان به شدت (راه رفتن) بستگی دارد)،
  • بسیاری از این بیماران در ستون فقرات درد موضعی ندارند،
  • پس از شروع علائم، بیمار باید بنشیند یا به جلو خم شود تا علائم بهبود یابد،
  • دیده شده است که بعضی بیماران مثلا بر روی کالسکه خرید خم شده اند، از این رو، توانستند بدون علائم پا راه بروند.

وقتی بیماران مبتلا به لنگش عصبی دچار عود حاد می شوند، تحمل راه رفتن آنها به شدت کاهش می یابد و باید به طور مکرر استراحت کنند تا اعصاب شان آرام شود. انواع کشش ها و رویکردهای مبتنی بر خم کردن باید به این بیماران ارائه شود تا در طول روز آنها را انجام دهند و به طور موقت، مسافت پیاده روی و راه رفتن را کاهش دهند. با تسکین علائم، تمرینات و حرکات ورزشی برای کاهش چرخش لگن به سمت جلو در حالت ایستاده، موثر خواهد بود. این بیماران نباید “با درد مقابله کنند” یا “خود را وادار کنند” که بتوانند بیشتر راه بروند. در غیر این صورت، این کار همانند دامن زدن به آتش خواهد بود، یعنی درد را بدتر خواهد کرد. در مورد فردی که از دروه های لنگش عصبی رنج می برد، مراقبت های بازتوانی باید دو اولویت اصلی را لحاظ کند: اول، قدرت عضلات شکم باید به حدی باشد که فرد بتواند بدون حالت قوس یا کشیده ستون فقرات راه برود. دوم اینکه لگن بیمار باید به حدی تحرک داشته باشد که هنگام ایستادن و راه رفتن لگن به سمت جلو چرخش پیدا نکند. هر چه بیمار قوی تر و متحرک تر باشد، احتمال نیاز به جراحی برای رفع فشار به منظور ایجاد فضا برای عصب ها کمتر خواهد بود. فیزیوتراپیستی که در زمینه مراقبت از ستون فقرات به خوبی آموزش دیده است، می تواند یک برنامه ورزشی جهت کاهش کشش مستمر کمر موقع راه رفتن ارائه دهد.

  1. کمر درد التهابی

کمردرد التهابی کمتر از کمر درد مکانیکی شایع است، اما اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود. این نوع درد در اثر التهاب بیش از حد در مفاصل ستون فقرات بروز می کند و در مقایسه با یک بیماری که باعث حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل ستون فقرات می شود، چندان حاد نیست. نمونه ای از بیماری هایی که باعث کمردرد التهابی می شوند، رماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت آنکیلوزان) است. با این حال، بعضی بیماری ها هستند که می توانند منجر به کمردرد التهابی شوند. وظیفه فیزیوتراپیست تشخیص درد التهابی و ارجاع بیمار به پزشک (اغلب روماتولوژیست) برای ارزیابی و انجام آزمایشات بیشتر است. با این حال، هنگامی که درد التهابی تشخیص داده شد و هماهنگی پزشکی انجام شد، فیزیوتراپیست به مدیریت علائم می تواند اقدام کند.

علائم و نشانه ها

  • درد معمولاً در بیماران زیر 35 سال دیده می شود و این درد به دلیل ضربه نیست،
  • درد بیش از سه ماه ادامه دارد،
  • کمر درد و سفتی با بی حرکتی، به خصوص در شب و در اوایل صبح، بدتر می شود،
  • درد و سفتی کمر با فعالیت بدنی و ورزش ملایم کاهش می یابد،
  • داروهای ضد التهابی (NSAIDs، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن) در تسکین درد و سفتی در اکثر بیماران موثر هستند،
  • شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زردچوبه به عنوان یک روش طبیعی و بدون داشتن عوارض جانبی داروهای ضد التهابی به کاهش التهاب کمک می کند.

به بیماران یک برنامه مدیریتی باید ارائه شود و در آن وضعیت های (پوزیشن های) تسکین دهنده و همچنین فعالیت هایی آموزش داده شود که بیماران به هنگام عود از آن ها اجتناب کنند. متأسفانه هیچ راهی برای تغییر مسیر طبیعی این عارضه با فیزیوتراپی وجود ندارد، اما یک برنامه ورزشی سبک برای حفظ تحرک و کاهش درد موثر خواهد بود. وقتی علائم به خوبی کنترل شدند و میزان درد کاهش یافت، بیمار می تواند از یک برنامه بازتوانی تهاجمی تر یک فیزیوتراپیست ماهر بهره گیرد. علاوه بر این، برخی تمرینات قدرتی عملکردی کم فشار نیز می تواند موثر واقع شوند.

  1. اختلالات درد مزمن

انواع کمر درد اختلال دردی که کمر را درگیر می کند، یک از چالش برانگیزترین بیماری ها برای متخصصان پزشکی است. سیستم عصبی محرک هایی را که عموما برای بدن دردناک یا مضر نیستند، خطرناک تفسیر می‌کند و از این رو، مغز آن ها را دردناک تلقی می کند. این اختلال عارضه ای پیچیده است که نیاز به درک عمیق بیمار و دلایلی دارد که باعث بیماری آنها شده است. وقتی متخصصان ارتوپد مکرر به آنها می گویند که هیچ دلیل عضوی برای دردشان مشاهده نمی شود، آنها احساس خستگی و فرسودگی زیاد می کنند. باید توجه داشت دردی که این بیماران تجربه می کنند، از نظر جسمی به اندازه درد ناشی از آسیب مکانیکی ملموس و واقعی است. درمان های معمولی به این بیماران کمکی نمی کنند، بلکه این درمان ها همراه با همکاری تیم مراقبت های جسمی متشکل از متخصصان از چند رشته، از جمله فیزیوتراپیست با دانش و سواد کافی از علم درد، به بهترین وجه موثر کارگر می افتد.

علائم و نشانه ها

  • بسیار متفاوت هستند،
  • درد از الگوهای تشریحی عادی تبعیت نمی کند،
  • درد ممکن است به سایر قسمت های بدن منتقل شود،
  • با داشتن اضطراب یا افسردگی، درد بدتر می شود،
  • افزایش و کاهش درد لزوماً به ضربه مکانیکی یا حوادث استرس زای جسمی مربوط نیست.

بیمارانی که از اختلال درد رنج می برند، اغلب با روش های تسکین درد آزمایش می کنند تا ترکیبی را بیابند که برایشان موثر باشد. فیزیوتراپیست ها باید به این بیماران کمک کنند تا درد خود را درک کنند و آنها را برای حفظ آمادگی جسمانی و عملکردی راهنمایی کنند. همچنین عوامل پیچیده ای مانند اضطراب یا افسردگی که ممکن است در بیماری دخیل باشند، باید بررسی شوند. این مشکلات و عوارض را باید یک متخصص آموزش دیده و حرفه ای برطرف کند. این نوع اختلالات درد شایع نیستند.

نتیجه گیری

در تمامی انواع کمر دردها رویکرد درمانی “برای تمامی بیماران، یکسان نیست”، بلکه درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. حتی پس از تشخیص صحیح، یک فیزیوتراپیست ماهر با بیمار بر روی یک برنامه درمانی با تمرکز بر عوامل ایجاد کننده مشکل خاص کار خواهد کرد. اگر مشکل کمر درد دارید و درصدد رفع مشکل خود هستید، یک فیزیوتراپیست با تجربه و آموزش دیده در زمینه اختلالات ستون فقرات می تواند کمک بزرگی برایتان باشد.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین