نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
درمان خانگی زانو درد

زانو درد یک وضعیت شایع است که می تواند هم به دلیل مشکلات کوتاه مدت و هم طولانی مدت ایجاد شود. در بسیاری از مشکلات کوتاه مدت زانو، نیازی به مراجعه به  پزشک نیست و افراد اغلب می توانند خودشان را درمان کنند. درمان های خانگی زانو درد می توانند به بسیاری از مشکلات طولانی مدت زانو درد نیز کمک کنند. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به بررسی روش های درمان خانگی زانو درد می پردازیم.

روش های درمان خانگی زانو درد

درمان زانو درد تا حدودی به علت مشکل بستگی خواهد داشت. با این حال، روش های درمانی ساده ذیل می توانند به اَشکال مختلف به درمان زانو درد کمک کنند:

دکتر محمدجواد مرتضوی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدجواد مرتضوی فوق تخصص و جراح زانو و لگن از اینجا اقدام کنید

دکتر محمدحسن کاسب

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدحسن کاسب فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی زانو از اینجا اقدام کنید

  1. فعالیت بدنی و ورزش

ورزش برای تقویت قسمت فوقانی ران و برای مفصل زانو می تواند مفید باشد. ورزش می تواند پیشرفت آرتروز زانو (OA) -یکی از مهمترین دلایل زانو درد- را به تأخیر بیندازد. پزشکان از مردم می خواهند برای مدیریت آرتروز زانویشان ورزش کنند. پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، تای چی  (ورزش مراقبه ای) و یوگا همگی می توانند مفید باشند. فعالیت جسمی سلامت بافت غضروف را افزایش می دهد، خواه شخص آرتروز داشته باشد، خواه نداشته باشد. ورزش همچنین بدن را به گونه ای تقویت می کند که از مفاصل محافظت کند. به ویژه تقویت عضلات پا برای زانوها مفید است. افراد مبتلا به مفصل درد می توانند از ورزش هایی مانند ایروبیک در آب بهره مند شوند، زیرا این ورزش فشار زیادی روی زانوها وارد نمی کند.

  1. تمرینات تقویت کننده

افراد می توانند از یک متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرند. متخصص می تواند بهترین تمرینات و برنامه ها را بر حسب نیازهای افراد تعیین کرده و ارائه دهد. تقویت عضلات بالای پا -عضلات چهار سر ران- از طریق ورزش می تواند به محافظت از مفصل زانو کمک کند. این عضلات در کناره ها و جلوی ران ها قرار دارند. در اینجا چند روش برای تقویت این عضلات آورده شده است:

  • در حالت خوابیده یا نشسته، پا را صاف و بلند کنید.

تمرین برای درمان زانو درد

  • یک پا را روی یک پله بالا قرار دهید، سپس پای دیگر را پایین بیاورید.

تمرین برای درمان زانو درد

  • روی صندلی بنشینید و سپس بایستید و یک دقیقه مکرراً بنشینید. این کار را به آهستگی و کنترل شده انجام دهید و از دست تان برای این کار کمک نگیرید.

تمرین برای درمان زانو درد

  • صندلی را نگه دارید و چمباتمه بزنید تا جایی که کشکک زانوها انگشتان پایتان را بپوشاند. این کار را 10 بار انجام دهید.

تمرین برای درمان زانو درد

  1. حالت نشستن و اقلام محافظتی

اقداماتی که می توانند به کاهش کشیدگی زانو کمک کنند، شامل موارد ذیل هستند:

  • خودداری از نشستن روی صندلی ها و مبل هایی که در آنها فرو می روید،
  • در صورت لزوم، نشستن بر روی یک بالش تا سطح نشیمن را بالا نگه دارند،
  • بررسی اینکه حالت نشستن تان مناسب است- نشستن بدون قوز کردن یا خم شدن،
  • پوشیدن کفش های محافظتی و اجتناب از کفش های دارای قوس های ناهموار، زیرا باعث ایجاد فشار غیرطبیعی و ساییدگی در زانو می شوند،
  • اجتناب از نشستن طولانی مدت و بی تحرکی زیاد، زیرا مفاصل، بدون حرکت سفت و دردناک می شوند.

دکتر محمد آیتی فیروزآبادی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد آیتی فیروزآبادی فوق تخصص جراحی زانو از اینجا اقدام کنید

  1. کاهش وزن و رژیم

رژیم مدیترانه ای به افراد در حفظ وزن متعادل کمک می کند و دارای خواص ضد التهابی است. افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، بیشتر در معرض خطر زانو درد قرار دارند. تحمل وزن اضافی، فشار بیشتری را به مفاصل اِعمال می کنند. کم کردن وزن به کاهش درد طولانی مدت زانو، از جمله درد ناشی از آرتروز کمک می کند. وزن اضافی روی بدن شما باعث افزایش التهاب در بدن می شود و زانوها را تحت تأثیر قرار می دهد. تغذیه خوب به کاهش وزن کمک می کند. یک رژیم غذایی سالم به معنای یک رژیم متعادل است که:

  • سرشار از میوه، سبزیجات و فیبر
  • حاوی گوشت، چربی حیوانی و سایر چربی ها به میزان کم باشد

بنیاد آرتروز، رژیم غذایی مدیترانه ای را توصیه می کند که سرشار از محصولات تازه باشد. متخصصان به افراد مبتلا به آرتروز استخوان زانو توصیه می کنند که در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، وزن شان را کم کنند. یک پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به فرد بگوید که چه قدر باید وزن کم کند. آنها همچنین می توانند به فرد در برنامه ریزی یک رژیم غذایی مناسب کمک کنند.

  1. داروها

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و سایر داروها می توانند به زانو درد ناشی از آرتروز کمک کنند. برخی از این موارد باید در مطب پزشک تجویز شوند، اما برخی دیگر چه با نسخه و چه بدون نسخه می توانند در منزل استفاده شوند. داروهایی که می توانند به کنترل درد کمک کنند عبارتند از:

  • داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی خوراکی یا موضعی (NSAIDs)
  • کرم های ضد درد موضعی
  • تزریق استروئید (کورتون) به مفصل
  • ترامادول

استامینوفن و دولوکستین که ضد افسردگی هستند، نیز موثر هستند. متخصصان استفاده از مواد افیونی را توصیه نمی کنند، به جز ترامادول. برخی از این داروها از جمله داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی خوراکی یا موضعی ایبوپروفن و ناپروکسن را می توان بدون نسخه یا بصورت آنلاین تهیه کرد.

ماساژ برای درمان زانو درد

ماساژ برای درمان زانو درد

  • دست ها را شل و به صورت مشت کرده و با دو دست 10 بار روی ران بالا، پایین و میانی بزنید. این کار را سه بار تکرار کنید.
  • پاها را صاف روی زمین گذاشته و بنشینید، کف دست را در بالای ران قرار داده و تا زانو بلغزانید، سپس رها کنید. این کار را پنج بار تکرار کنید. همین کار را برای دو طرف خارجی و داخلی ران انجام دهید.
  • چهار انگشت را به داخل بافت زانو فشار داده و پنج بار به سمت بالا و پایین حرکت دهید. این کار را در اطراف زانو تکرار کنید.
  • کف دست خود را در بالای ران قرار دهید، آن را به سمت پایین ران، روی زانو و پشت ران خارجی بکشید.

ماساژ دادن عضلات ران تأثیر خوبی بر روی زانو خواهد داشت. دستورالعمل های اخیر، ماساژ را یک گزینه درمانی برای آرتروز زانو توصیه نمی کنند، زیرا شواهد کافی برای اثبات تاثیر آن در کاهش علائم وجود ندارد. با این حال، ماساژ فواید دیگری مانند کنترل استرس نیز دارد.

  1. مقدمات رایحه درمانی

روغن های اصلی (فرّار) به کاهش درد کمک می کنند. مطالعه ای که در سال 2008 منتشر شد، حاکی از آن است که ماساژ با روغنی حاوی زنجبیل و پرتقال باعث بهبود عملکرد و کاهش زانو درد متوسط ​​تا شدید ناشی از آرتروز بود. در یک تحقیق محققان دریافتند که استفاده از پماد حاوی دارچین، زنجبیل، کُندر رومی و روغن کنجد همان تأثیر استفاده از پماد سالیسیلات را بر روی درد، سفتی و حرکت داشت.

دکتر محمد واحدیان

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد واحدیان فوق تخصص جراحی مفاصل و استخوان و تروماتولوژی از اینجا اقدام کنید

  1. مراقبت، استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع (PRICE)

برای محافظت از زانو و تسکین درد از فشرده سازی استفاده کنید. استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع به درمان درد خفیف زانو که ناشی از آسیب به بافت نرم مانند پیچ ​​خوردگی است، کمک می کند. مراقبت به محافظت از زانو در برابر آسیب بیشتر اشاره دارد. مثلا ایجاد وقفه در فعالیتی که باعث آن آسیب شده است. استراحت می تواند خطر آسیب دیدگی بیشتر را کاهش دهد و به بافت ها فرصت می دهد تا بهبود یابند. با این حال، متوقف کردن همه حرکات توصیه نمی شود، زیرا این امر می تواند منجر به سفتی و به مرور زمان، ضعف عضلانی شود. یخ می تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند. یخ را باید در پارچه ای بپیچید و در اولین روز آسیب به مدت 20 دقیقه چند بار استفاده کنید. هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید، زیرا این کار می تواند منجر به آسیب بیشتر شود. فشرده سازی، مثلاً با زانوبند، می تواند میزان راحتی را افزایش دهد. زانوبند یا باند کِشی باید ثابت باشد اما سفت و محکم نباشد. ارتفاع، یا بالا نگه داشتن پا، به گردش خون کمک می کند و تورم را کاهش می دهد. در حالت ایده آل، زانو باید بالاتر از سطح قلب باشد.

  1. گرما و سرما

گرما و سرما می تواند در درمان درد در ناحیه کمر موثر باشد و برای کاهش درد مفاصل ناشی از آرتروز توصیه می شود.

  • گرما باعث شل شدن عضلات و بهبود روانکاری می شود و این امر منجر به کاهش سفتی می شود. برای این کار از بطری آب گرم یا پد گرمایشی استفاده کنید.
  • یخی که در پارچه پیچیده شده است، می تواند درد، التهاب و تورم را کاهش دهد.

برخی از افراد ممکن است از گرما برای بهبود تحرک در صبح و کاهش تورم در اواخر شب استفاده کنند. به یاد داشته باشید هر مورد داغی را قبل از استفاده امتحان کنید، مخصوصاً اگر آن را برای یک فرد مسن یا شخصی استفاده می کنید که نمی تواند به راحتی ارتباط برقرار کند.

  1. اقلیم و آب و هوا

تصور بر این است که آب و هوای سردتر باعث تشدید درد می شود. یافته های مطالعات این موضوع را تأیید نمی کند- هرچند زندگی در یک آب و هوای مطبوع از نظر روانی می تواند درد را آرام تر، و همچنین فرصت های مناسب تری را برای دستیابی به سبک زندگی سالم تر فراهم کند. محققان در سال 2014 دریافتند که حساسیت به آب و هوا، نه خود آب و هوا، در افراد مسن مبتلا به آرتروز بر میزان احساس درد مفاصل تأثیر می گذارد. افرادی که میزان اضطراب زیادی داشتند، اعلام کردند که به آب و هوا حساسیت دارند و افرادی که میزان حساسیت شان بیشتر بود، میزان دردشان به ویژه در هوای مرطوب یا بارانی و سرد بیشتر بود. نتایج پژوهش اشاره شده این باور رایج را که درد در آب و هوای سردتر بدتر می شود، مورد تایید قرار نداد. مطالعه ای که در سال 2017 در ایالات متحده انجام شد، این نظریه را تأیید کرد: یافته ها هیچ ارتباطی بین میزان بارندگی و افزایش ویزیت های پزشکی برای دردهای مفصلی نشان نداد.

  1. طب سوزنی برای درمان زانو درد

طب سوزنی برای درمان زانو درد در سال 2017 مطالعه ای بر روی 570 نفر، شواهدی یافت که نشان می دهد طب سوزنی به افراد مبتلا به آرتروز استخوان زانو کمک می کند. شرکت کنندگان یا از 23 جلسه طب سوزنی واقعی یا 23 جلسه طب سوزنی نمایشی در طی 26 هفته، یا 6 جلسه طب سوزنی در طی 12 هفته برخوردار شدند. افرادی که در جلسات طب سوزنی واقعی حضور داشتند و درمان شدند، در مقایسه با بقیه افراد درد کمتر و عملکرد بالاتری داشتند. محققان نتیجه گرفتند: “وقتی گروه طب سوزنی نمایشی و گروه طب سوزنی کنترل و تحت درمان واقعی با هم مقایسه می شوند، به نظر می رسد طب سوزنی به عنوان یک درمان کمکی باعث بهبود عملکرد و تسکین درد شود.” دانشکده رماتیسم شناسی آمریکا و بنیاد آرتروز اذعان می کنند که طب سوزنی به کاهش درد کمک می کند.

  1. تای چی

تای چی نوعی ورزش مراقبه ای است و در قسمت بالا به فواید ورزش پرداخته شده است. یک مطالعه یک ساله بر روی 204 شرکت کننده ی مبتلا به آرتروز استخوان زانو نتیجه گرفت که تای چی در مقایسه با فیزیوتراپی (ورزش درمانی) اگرچه مزایای بیشتری نداشته باشد، اما مزایای مشابه با آن را دارد. میانگین سنی شرکت کنندگان 60 سال بود. بهبود نمرات اولیه نتیجه در هر دو گروه در طول 12 هفته ثبت شد و این کار در طول برنامه مطالعه ادامه داشت. علاوه بر این، افرادی که تای چی انجام دادند، در مقایسه با افرادی که تحت درمان فیزیوتراپی استاندارد قرار گرفتند، در علائم افسردگی و جنبه های جسمی کیفیت زندگی نیز پیشرفت های چشمگیری داشتند. دانشکده رماتیسم شناسی آمریکا و بنیاد آرتروز اکیداً تای چی را نوعی ورزش برای افراد مبتلا به آرتروز استخوان زانو معرفی و توصیه می کنند.

  1. سرکه سیب و سایر مواد غذایی

طبق برخی منابع، سرکه سیب (ACV) دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین آرتروز و سایر انواع درد کمک کند. با وجود این، شواهد علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد. بنیاد آرتروز، سرکه سیب را “افسانه غذایی” تلقی می کند. سایر توصیه های معروف در مورد آرتروز شامل موارد زیر است:

  • مصرف کلاژن، ژلاتین یا پکتین و غذاهای خام.
  • اجتناب از مصرف لبنیات، غذاهای اسیدی و سبزیجات شب بو مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و بادمجان.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این موارد مفید هستند یا حتی توصیه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین