علائم استخوانی در سرطان خون

بسیاری از سرطان های خونی دارای علائم و نشانه های استخوانی هستند. مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می باشد:

Acute lymphoblastic leukaemia (ALL)

Acute lymphoblastic leukaemia (ALL) سرطانی شدن یکی از سلول‌های بنیادی سلول‌های خونی است که با رشد تعداد زیاد سلول های نابالغ مشخص می‌شود. علایم ممکن است شامل احساس خستگی، رنگ پوست کم‌رنگ، تب، خونریزی و یا کبودی، گسترش غدد لنفاوی و یا درد استخوان باشد.

دکتر صادق صابری
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر صادق صابری متخصص ارتوپدی و جراح تومور استخوانی از اینجا اقدام کنید
دکتر مسعود میرکاظمی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر مسعود میرکاظمی متخصص جراحی ارتوپدی و فلوشیپ فوق تخصصی ارتوپدی انکولوژی (تومورهای استخوانی و عضلانی) از اینجا اقدام کنید.

Acute myelogenous leukemia (AML)

Acute myelogenous leukemia (AML) واژه “حاد” در leukemia myelogenous نشان‌دهنده پیشرفت سریع این بیماری است. در این بیماری گروهی از سلول‌های خونی سفیدی به نام سلول‌های myeloid که به طور طبیعی به انواع مختلف سلول‌های خونی بالغ مانند سلول‌های خونی قرمز، سلول‌های خونی سفید و پلاکت‌ها تبدیل می‌شود، سرطانی می شود. علائم کلی و علائم مراحل اولیه سرطان خون myelogenous حاد ممکن است از آنفولانزا یا سایر بیماری‌های شایع تقلید کند. علائم بیماری مزمن myelogenous leukemia عبارتند از:

• درد استخوان
  • خستگی و خستگی
  • رنگ‌پریدگی پوست
  • عفونت‌های مکرر
  • کوفتگی
  • خونریزی غیر معمول، such مکرر و خونریزی

Chronic myelogenous leukemia (CML)

Chronic myelogenous leukemia (CML) نوعی سرطان مغز استخوان است که  باعث افزایش تعداد سلول‌های سفید خون در خون می‌شود. واژه “مزمن” در این ببماری نشان می‌دهد که این سرطان با رشدی کندتر نسبت به انواع حاد سرطان خون تمایل دارد. عبارتmyelogenous  در سرطان خون مزمن به نوع سلول‌هایی که مبتلا به این سرطان هستند، اشاره دارد. بیماری  اغلب منجر به نشانه‌ها و علائم خاصی نمی‌شود و ممکن است در طی یک آزمایش خون تشخیص داده شود. بیماری در موارد علامت دار ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• درد استخوان
  • خونریزی آسان
  • احساس سیری که بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • احساس خستگی و یا خستگی
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • فقدان اشتها
  • در سمت چپ، درد و یا کامل بودن زیر قفسه‌سینه،
  • عرق ریختن بیش از حد در حین خواب (عرق شب)

CLL (Chronic lymphocytic leukemia)

CLL (Chronic lymphocytic leukemia سرطان خون مزمن شایع‌ترین سرطان خون در بزرگسالان است. این نوعی از سرطان است که در سلول‌هایی که به سلول‌های سفید ویژه‌ای به نام lymphocytes در مغز استخوان تبدیل می‌شوند، آغاز می‌شود. سلول‌های سرطانی در مغز استخوان شروع می‌شوند اما سپس وارد خون می‌شوند. این بیماری سبب می‌شود که مغز استخوان در نهایت کارایی‌اش را از دست بدهد.

MULTIPLE MYELOMA

MULTIPLE MYELOMA این بیماری معمولا با تکثیر neoplastic سلول‌های پلاسما که یک immunoglobulin monoclonal تولید می‌کنند مشخص می‌شود. سلول‌های پلاسما در مغز استخوان تکثیر می‌شوند و می‌توانند منجر به تخریب شدید اسکلتی شوند. تشخیص MM به دلیل یک (یا بیشتر) از نمایش‌های بالینی زیر مشخص می شود:

• درد استخوان با ضایعات lytic در عکس های رادیولوژی
  • افزایش غلظت پروتیین سرم و / یا حضور پروتیین مونوکلونال در ادرار یا سرم
  • علائم سیستمیک یا نشانه‌هایی از malignancy مانند کم‌خونی غیرقابل توضیح
  • Hypercalcemia که یکی از علائم بیماری است یا به طور اتفاقی کشف می شود.

Myeloma   به دو روش منجر به از دست رفتن استخوان می‌شود.

1. چندین سلول Myeloma توده‌هایی را در مغز استخوان تشکیل می‌دهند که ممکن است ساختار طبیعی استخوان اطراف را مختل کنند.
  2. سلول‌های Multiple Myeloma موادی را ترشح می‌کنند که در فرآیند عادی ترمیم و رشد استخوان اختلال ایجاد می‌کنند.

در حدود ۸۵ درصد از افراد مبتلا به این بدخیمی دارای ضایعات osteolytic یا پوکی استخوان هستند. بیش‌ترین مناطق متاثر  شامل ستون فقرات، لگن و قفسه‌سینه می باشد. افراد با چند استخوان درگیر اغلب درد استخوانی را تجربه می‌کنند و ریسک بالایی برای شکستگی دارند. آن‌ها همچنین در معرض خطر فشردگی طناب نخاعی هستند که نیازمند درمان فوری به منظور جلوگیری از آسیب‌های طولانی‌مدت است.

Lymphoma

Lymphoma تورم  غدد لنفاوی نشانه اصلی  بیماری است. بیمار مبتلا ممکن است این غدد لنفاوی متورم  را در گردن، بغل و یا کشاله ران خود احساس نماید. غدد لنفاوی متورم ممکن است روی مناطق تشریحی بدن فشار بیاورند و باعث سرفه، کوتاهی تنفس، یا درد در سینه، شکم و یا استخوان شوند. مطالعات نشان داده‌اند در طی درمان یا مراقبت‌های حمایتی مربوط به لنفوم ممکن است عارضه‌ی استخوانی تحت عنوان نکروز آوسکولار رخ دهد که بیشتر مفاصل زانو، لگن و شانه را درگیر می‌کند.

Comment "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

1. ریحانه Said:

باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر