نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

در بسیاری از افراد، جراحی تعویض مفصل زانو باعث بهبود حرکتی و کاهش میزان درد در دراز مدت می شود. با این حال، این عمل جراحی می تواند دردناک نیز باشد و مدتی طول می کشد تا بتوانید هر طور که می خواهید، حرکت کنید. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی یاد می گیرید که انتظار چه اتفاقاتی را باید داشته باشید.

سازگاری با زانوی جدید

پس از اتمام مراحل، احتمالاً با چالش های مختلفی روبرو خواهید شد. در بسیاری از افراد، بهبودی 6 تا 12 ماه طول می کشد و در برخی افراد این زمان احتمالاً طولانی تر خواهد بود. دانستن اینکه چه چیزی را باید انتظار داشته باشید، می تواند به شما کمک کند تا روزتان را به طور موثرتری سپری کنید و از زانوی جدید خود بیشترین بهره را ببرید. مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

رانندگی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

یکی از بزرگترین اهداف شما شروع دوباره رانندگی خواهد بود. اکثر افراد بسته به اظهارات پزشکشان، پس از 4 تا 6 هفته می توانند پشت فرمان بنشینند. اگر جراحی روی زانوی چپ تان بود و با وسیله نقلیه ای با دنده اتوماتیک رانندگی می کنید، می توانید در عرض دو هفته دوباره رانندگی کنید. به گفته کارشناسان تحقیقات ارتوپدی، اگر جراحی بر روی زانوی راست تان انجام شده باشد، می توانید در عرض 4 هفته رانندگی را از سر بگیرید. اگر با وسیله نقلیه ای با دنده دستی رانندگی می کنید، بیش از 4 هفته زمان طول خواهد کشید تا بتوانید دوباره رانندگی کنید. در هر صورت باید بتوانید زانوی خود را به اندازه کافی خم کنید تا بتوانید پدال ها را فشار دهید. اگر داروهای مخدر یا داروهای دیگری استفاده می کنید که ممکن است توانایی شما در کار با وسیله نقلیه را مختل کند، باید از رانندگی خودداری کنید. آكادمی جراحان ارتوپدی توصیه می كند قبل از نشستن پشت فرمان خودرو با پزشك خود مشورت كنید. در صورت لزوم، به خصوص اگر هنگام استفاده از واکر یا وسیله کمکی دیگر مجبور هستید مسافت زیادی را در هوای نامناسب پیاده بروید، کارت پارکینگ معلولان را دریافت کنید.

دکتر محمدجواد مرتضوی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدجواد مرتضوی فوق تخصص و جراح زانو و لگن از اینجا اقدام کنید

دکتر محمدحسن کاسب

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدحسن کاسب فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی زانو از اینجا اقدام کنید

بازگشت به سرکار

انتظارات واقع بینانه ای را درباره زمان بازگشت به کار خود داشته باشید. در بیشتر موارد، 3 تا 6 هفته طول می کشد تا بتوانید به کار خود برگردید. اگر در منزل کار کنید، ممکن است در عرض 10 روز به کار خود برگردید. با این حال، اگر کارتان سنگین و فشرده باشد، احتمالاً مدت زمان طولانی تری – احتمالاً 3 ماه یا بیشتر- لازم خواهد بود تا سر کار برگردید. در ابتدا، انتظار زیادی از خود نداشته باشید. با رئیس و همکاران خود صحبت کنید تا آنها از وضعیت شما مطلع شوند. سعی کنید ساعات کامل کاری خود را تقلیل دهید.

مسافرت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو مسافرت، به خصوص پرواز طولانی که در آن فضا برای پایتان تنگ است، برای شما سخت است. در اینجا چند نکته برای حفظ مناسب بدن تان در حین پرواز ذکر شده است:

  • جوراب واریس بپوشید،
  • هر ساعت یا هر دو سه ساعت در هواپیما بدن تان را کش و قوس دهید و راه بروید،
  • هر پا را مرتب 10 بار در جهت عقربه های ساعت و 10 بار در جهت خلاف عقربه ساعت بچرخانید،
  • هر پا را 10 بار به بالا و پایین خم کنید.

ورزش و جوراب های کشباف واریس می توانند از ایجاد لخته خون جلوگیری کنند. همچنین ممکن است به دلیل تغییر فشار در کابین هواپیما زانوی شما متورم شود. شاید در چند ماه اول پس از جراحی بخواهید قبل از هر مسافرت مسافت طولانی با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که نگرانی و مشکل خاصی وجود ندارد. شاید بعد از جراحی تان، سیستم امنیتی و بازرسی فرودگاه برایتان مسئله ساز شود. قطعات فلزی در زانوی مصنوعی شما می توانند فلزیاب های فرودگاه را به کار بیندازند. برای بازرسی بیشتر آماده باشید. لباسی بپوشید که به راحتی بتوانید بریدگی زانویتان را به عوامل امنیتی فرودگاه نشان دهید.

فعالیت جنسی

اکثر افراد متوجه می شوند که چند هفته پس از جراحی، می توانند به انجام فعالیت جنسی بپردازند. با این حال، در کل بهتر است زمانی به انجام آن اقدام کنید که در زانویتان احساس درد نداشته باشید و راحت باشید.

دکتر محمد آیتی فیروزآبادی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد آیتی فیروزآبادی فوق تخصص جراحی زانو از اینجا اقدام کنید

کارهای منزل

به محض اینکه احساس کردید می توانید روی پاهایتان به راحتی بایستید و آزادانه حرکت کنید، می توانید آشپزی، نظافت و سایر کارهای خانه را از سر بگیرید. در نظر داشته باشید که باید چندین هفته صبر کنید تا بتوانید چوب های زیر بغلی یا عصا را کاملاً کنار بگذارید و به بیشتر کارهای روزمره برگردید. همچنین ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بدون داشتن درد بتوانید زانو بزنید. توجه کنید که موقع زانو زدن بالشتکی زیر زانویتان بگذارید.

ورزش کردن و راه رفتن

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو فیزیوتراپیست تان شما را تشویق می کند که هرچه زودتر شروع به راه رفتن بکنید. در ابتدا، شما از یک وسیله کمکی استفاده خواهید کرد، اما بهتر است فقط تا زمانی که به آن نیاز دارید، از آن استفاده کنید. راه رفتن بدون وسیله کمکی به شما کمک می کند تا قدرت زانوی خود را بازیابید. کار با فیزیوتراپیست در هفته های اول مهم است، زیرا او می تواند هرگونه مشکلی را در زانویتان تشخیص دهد. می توانید مسافت زیادی را راه بروید و پس از حدود 12 هفته شروع به انجام فعالیت های دیگر کنید. شنا و سایر ورزش های آبی گزینه های خوبی هستند، زیرا چنین فعالیت های کم فشاری، برای زانویتان راحت است. قبل از وارد شدن به استخر مطمئن شوید که زخم تان کاملاً خوب شده است. چند ماه اول وزن خود را بر روی پایتان نیندازید و از لیفت پا (بلند کردن پا) بر روی دستگاه های وزنه خودداری کنید تا این که متخصص فیزیوتراپی یا پزشک تان اجازه این کار را به شما بدهد. زانوی جدیدتان، انجام فعالیت های متنوع را برای شما بسیار آسان تر می کند. با این حال، نباید فشار زیادی به مفصل وارد کنید. آكادمی جراحان ارتوپدی انجام فعالیت های زیر را توصیه می کند:

  • پیاده روی
  • گلف
  • دوچرخه سواري
  • رقص های رسمی دونفره

از چمباتمه زدن، پیچ خوردن، پریدن، بلند کردن اجسام سنگین و سایر حرکاتی که می توانند به زانوی شما آسیب برسانند، خودداری کنید.

کار دندانپزشکی یا جراحی

تا 2 سال پس از تعویض مفصل زانو، احتمال عفونت زیاد است. به همین دلیل ممکن است قبل از هرگونه کار دندانپزشکی یا روال کار جراحی تهاجمی نیاز داشته باشید آنتی بیوتیک مصرف کنید. دستورالعمل های عملی ممکن است در مورد استفاده از آنتی بیوتیک تغییر کنند، بنابراین قبل از اینکه تحت هرگونه روش درمانی قرار بگیرید، حتما با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید.

دارو

در زمان بهبودی، وقتی داروها را مصرف می کنید، دقیقاً به دستورالعمل های پزشک خود، خصوصاً به دستورالعمل های مربوط به داروهای تسکین درد، عمل کنید. مصرف طولانی مدت داروها می تواند به عضوهای داخلی از جمله کبد و کلیه ها آسیب برساند. برخی از داروها همچنین می توانند اعتیاد آور باشند. پزشک تان می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای قطع تدریجی داروهای مسکن داشته باشید. سوای از داروها، موارد زیر می تواند به تسکین زانو درد و کاهش التهاب کمک کند:

  • رژیم غذایی سالم
  • مدیریت وزن
  • ورزش
  • استفاده از یخ و گرما

لباس

در چند هفته اول، لباس های گشاد و سبک راحت تر خواهند بود، اگرچه این کار در زمستان امکان پذیر نخواهد بود. پس از جراحی تعویض مفصل زانو در زانویتان جای زخم خواهد بود. اندازه آن به نوع روال کار شما بستگی دارد. جای زخم با گذشت زمان تا حدی از بین می رود. با این حال، می توانید شلوارهای بلند یا لباس های بلندتری برای پوشاندن یا محافظت از زخم خود، خصوصاً در ابتدای کار بپوشید. از ضد آفتاب و لباس هایی استفاده کنید که از شما در برابر آفتاب محافظت می کنند.

بازگشت به حالت عادی

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو با گذشت زمان به کارهای روزمره خود باز خواهید گشت. حتی ممکن است بتوانید فعالیت هایی را از سر بگیرید که با شروع زانو درد رهایشان کرده بودید. کیفیت زندگی تان به احتمال زیاد بهبود می یابد، زیرا قادر هستید راحت تر از زمان پیش از جراحی حرکت کنید و راه بروید. باید با ارائه دهنده خدمات پزشکی خود برنامه ریزی کنید تا در هر مرحله آنچه را که باید، انجام دهید. او می تواند ورزشها و فعالیتهای متناسب با نیازهایتان را توصیه کند. اگر در مورد فعالیت ها و بدن خود سوالی دارید، با پزشک، فیزیوتراپیست یا کادر درمانگر خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا شناخت بهتری از شیوه زندگی خود و دوره نقاهت پس از تعویض مفصل زانو داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین