نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
ویسکوساپلیمنت برای درمان آرتریت زانو

آرتریت زانو یکی از دلایل عمده ناتوانی حرکتی در دنیاست. این بیماری به آرامی گسترش می یابد و درد بیمار در طی زمان بیشتر می شود. اگرچه هیچ درمان قطعی ای برای آرتروز وجود ندارد، گزینه های درمانی زیادی برای کنترل زانو درد و فعال نگه داشتن افراد مبتلا وجود دارد. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به روش درمان آرتریت زانو با هیالورونیک اسید می پردازیم.

دکتر محمدجواد مرتضوی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدجواد مرتضوی فوق تخصص و جراح زانو و لگن از اینجا اقدام کنید

دکتر محمدحسن کاسب

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدحسن کاسب فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی زانو از اینجا اقدام کنید

 

آرتریت زانو در مراحل اولیه به روش های غیر جراحی درمان می شود، پزشک شما ممکن است طیفی از روش های درمانی را به شما پیشنهاد دهد، که شامل:

  • تغییر در سطح فعالیتها
  • کاهش وزن
  • مسکن های درد، مانند استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن
  • فیزیوتراپی
  • تزریق کورتیکواستروئیدها (که بعنوان کورتیزول یا کورتون نیز شناخته می شوند)   

هیالورونیک اسید چیست؟

نوع دیگری از درمان روشی است که ویسکوساپلیمنت (مکمل هایی برای افزایش لغزندگی مفصل) نامیده می شود، اگر شما تمام روشهای غیر جراحی را امتحان کرده اید و همچنان درد فعالیت های شما را محدود کرده است، ویسکوساپلیمنت میتواند بعنوان یک گزینه درمانی غیر جراحی دیگر مطرح باشد.

در این پروسه درمانی یه مایع ژل مانند که هیالورونیک اسید نامیده می شود در داخل مفصل زانو تزریق می شود. هیالورونیک اسید ماده ایست که بطور طبیعی در مایع مفصلی که مفاصل را احاطه میکند یافت می شود. هیالورونیک اسید موجود در مایع مفصلی بعنوان یک روانساز جهت حرکت آرام و راحت استخوانها روی یکدیگر و همچنین بعنوان یک جاذب شُک در هنگام اعمال بار روی مفاصل عمل می کند. افراد دارای آرتروز دارای غلظت زیر حد نرمال هیالورونیک اسید در مایع مفصلی هستند. تئوری این روش درمانی این است که اضافه نمودن اسید هیالورونیک به مفصل درگیر آرتروز، حرکت را تسهیل و درد را کاهش می دهد.

ویسکوساپلیمنت در ابتدا در اروپا و آسیا مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1977 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تأیید قرار گرفت. در حال حاضر انواع مختلفی از هیالورونیک اسید در بازار در دسترس است.

دکتر محمد آیتی فیروزآبادی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد آیتی فیروزآبادی فوق تخصص جراحی زانو از اینجا اقدام کنید

فرایند تزریق در ویسکوساپلیمنت

بسته به نوع محصولی که برای شما مورد استفاده قرار می گیرد، طی چندین هفته و یک تا پنج وعده تزریق در مفصل شما انجام می شود.

در حین فرایند تزریق، چنانچه زانوی شما ورم داشته باشد، پزشک شما مایع اضافه زانوی شما را پیش از تزریق هیالورونیک اسید تخلیه میکند. معمولاً تخلیه مایع اضافه و تزریق هیالورونیک اسید بوسیله یک سوزن واحد انجام میگردد، ولی برخی از پزشکان ترجیح می دهند که از دو سوزن جداگانه استفاده کنند.

برای 48 ساعت پس از تزریق، شما باید از اعمال وزن بیش از حد روی پا، مانند ایستادن های طولانی مدت، دویدن یا بلند کردن اجسام یا وزنه‌های سنگین بپرهیزید.

عوارض جانبی هیالورونیک اسید

ممکن است بلافاصله پس از تزریق عکس العمل ها و عوارضی مانند درد، گرم شدن و تورم کم در موضع تزریق توجه شما را جلب کند. این علائم معمولاً ماندگاری زیادی ندارند. شما ممکن است بخواهید برای رهایی از آنها بر روی موضع دارای عوارض یخ قرار دهید.

  • عوارض بغرنج

بندرت بیماران ممکن است بصورت موضعی در زانو با عوارضی مانند حساسیت مواجه شوند. در این موارد ممکن است زانو پر از مایع شود، قرمز شود، گرم شود و درد داشته باشد، که میبایست بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید.

عفونت و خونریزی نیز از عوارض بغرنج خیلی نادر این فرایند می باشند.

نتیجه گیری

همانطور که در بالا اشاره شد، ویسکوساپلیمنت به برخی از بیماران کمکی نمیکند. برای کسانیکه رهایی از درد به کمک این روش گزارش شده است، چندین هفته طول کشیده است تا متوجه بهبودی خود شوند. ولی مدت زمان اثربخشی اینگونه مکمل ها متفاوت است.

بعضی از بیماران اثربخشی چندین ماهه پس از تزریق را گزارش داده اند.

اگر تزریقها اثربخش بودند ممکن است پس از یک دوره زمانی تکرار شوند، معمولاً پس از 6 ماه.

اگرچه برخی از بیماران رهایی از علایم آرتریت را بکمک ویسکوساپلمنت ها گزارش داده اند، ولی این فرایند هرگز روند معکوس آرتریت یا تولید مجدد غضروف های از دست رفته را نشان نداده اند.

اثربخشی ویسکوساپلمنت در درمان آرتریت بطور واضح مشخص نشده است. چیزیکه مشخص شده است بیشترین اثربخشی ویسکوساپلیمنت ها در آرتریت هاییست که در مراحل اولیه هستند. ولی تحقیقات بیشتری برای تأیید آن نیاز است. تحقیقات در مورد ویسکوساپلمنت ها و اثربخشی طولانی مدت آنها همچنان ادامه دارد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین