نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک از جمله آسیب های شایع زانو است. ورزشکاران، خصوصا ورزشکارانی که ورزش های برخوردی انجام می دهند، در معرض پارگی مینیسک قرار دارند. با این حال، هر فردی و در هر سنی ممکن است دچار پارگی مینیسک شود. وقتی مردم در مورد غضروف پاره شده زانو صحبت می کنند، معمولاً به پارگی مینیسک اشاره می کنند. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به این موضوع می پردازیم.

آناتومی زانو

آناتومی زانو برای تشکیل مفصل زانوی شما سه استخوان به هم متصل می شوند: استخوان ران، استخوان درشت نی و کاسه زانو (کشکک). دو قطعه غضروف گوه ای شکل بین استخوان ران و استخوان درشت نی شما مانند “ضربه گیر” عمل می کند که مینیسک نامیده می شوند. مینیسک ها محکم و لاستیک مانند هستند تا به خاصیت ارتجاعی مفصل و پایداری آن کمک کنند.

دکتر محمدجواد مرتضوی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدجواد مرتضوی فوق تخصص و جراح زانو و لگن از اینجا اقدام کنید

دکتر محمدحسن کاسب

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدحسن کاسب فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی زانو از اینجا اقدام کنید

پارگی مینیسک زانو چیست؟

چگونگی پارگی مینیسکی: پارگی ها با توجه به شکل ظاهری و همچنین محل پارگی در منیسک مشخص می شوند. پارگی های شایع شامل دسته سطلی، فلپ و شعاعی هستند. پارگی مینیسک ناشی از ورزش اغلب با سایر آسیب های زانو مانند رباط صلیبی قدامی همراه است.

انواع پارگی مینیسک

انواع پارگی مینیسک (تصویر سمت چپ) پارگی دسته سطلی. (تصویر سمت راست) پارگی فلپ. انواع پارگی مینیسک (تصویر سمت چپ) پارگی شعاعی. (تصویر سمت راست) پارگی تحلیل برنده.

علت پارگی مینیسک زانو

پارگی های ناگهانی مینیسک اغلب در ورزش ها اتفاق می افتند. چمباتمه زدن و پیچ خوردن زانویشان باعث پارگی مینسک بازیکنان می شود. برخورد مستقیم مانند تکل زدن نیز گاهی اوقات منجر به پارگی مینسک می شود. افراد مسن بیشتر دچار پارگی مینیسک تحلیل برنده می شوند. غضروف ها به مرور ضعیف شده و نازک می شوند. بافت پیر و فرسوده بیشتر در معرض پارگی قرار می گیرد. اگر یک مینیسک با افزایش سن ضعیف شده باشد، فقط یک چرخش ناجور هنگام برخاستن از صندلی ممکن است برای ایجاد پارگی کافی باشد.

علائم پارگی مینیسک زانو

هنگام پارگی مینیسک ممکن است “صدای تق” آن را بشنوید. با این شرایط، بیشتر افراد هنوز می توانند روی زانوی آسیب دیده خود راه بروند. بسیاری از ورزشکاران با همان پارگی به بازی و ورزش ادامه می دهند. طی 2 تا 3 روز زانوی شما به تدریج سفت و متورم می شود.

دکتر محمد آیتی فیروزآبادی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد آیتی فیروزآبادی فوق تخصص جراحی زانو از اینجا اقدام کنید

شایعترین علائم پارگی مینیسک عبارتند از:

  • درد
  • سفتی و تورم
  • گرفتن یا قفل شدن زانو
  • احساس “ضعیف شدن” زانو
  • عدم توانایی حرکت دادن زانو در دامنه حرکتی کامل آن.

بدون درمان ممکن است قسمتی از مینیسک شل شده و به طرف مفصل کشیده شود. این امر می تواند باعث لغزش، باز شدن یا قفل شدن زانویتان شود.

معاینه پزشک برای تشخیص پارگی مینیسک زانو

معاینه پزشک برای تشخیص پارگی مینیسک زانو

معاینه فیزیکی و سابقه بیمار

پس از بحث درباره علائم و سابقه پزشکی، پزشک زانوی شما را معاینه می کند. وی حساسیت و نرمی را در امتداد خط مفصلی که مینیسک در آن قرار دارد، بررسی خواهد کرد. این حساسیت و نرمی اغلب نشانگر پارگی است. یکی از آزمایشات اصلی برای پارگی مینیسک، آزمایش مک موری است. پزشک زانوی شما را خم می کند، سپس آن را صاف کرده و می چرخاند. این باعث ایجاد کشش در مینیسک پاره می شود. اگر پارگی مینیسک داشته باشید، این حرکت باعث صدای کلیک می شود. هر بار که پزشک این تست را انجام می دهد، زانوی شما صدای کلیک تولید خواهد کرد.

آزمایشات عکسبرداری

از آنجایی که سایر مشکلات زانو علائم مشابهی دارند، پزشک برای تأیید تشخیص خود، آزمایشات عکسبرداری را تجویز می کند. رادیوگرافی: اگرچه در رادیوگرافی پارگی مینیسک مشاهده نمی شود، اما علل دیگر زانو درد مانند آرتروز را نشان می دهد. ام آر آی: این آزمایش می تواند تصاویر بهتری از بافت نرم مفصل زانوی شما مانند مینیسک را در اختیار پزشک بگذارد. ام آر آی پارگی مینیسک زانو

درمان پارگی مینیسک زانو

نحوه درمان پارگی مینسک توسط جراح ارتوپدی به نوع پارگی، اندازه و محل آن بستگی خواهد داشت. یک سوم خارجی منیسک، منبع خون زیادی است. پارگی در این ناحیه “قرمز” به خودی خود بهبود می یابد یا اغلب با جراحی قابل ترمیم است. پارگی طولی نمونه ای از این نوع پارگی است. در مقابل، دو سوم داخلی مینیسک فاقد منبع خون است. بدون وجود مواد مغذی خون، پارگی در این ناحیه “سفید” قابل بهبود نیست. این پارگی های پیچیده غالباً در غضروفهای نازک و فرسوده رخ می دهند. از آنجایی که بخش ها نمی توانند دوباره با هم رشد کنند، پارگی های این ناحیه معمولاً در جراحی بریده و اصلاح می شوند. علاوه بر نوع پارگی، سن، میزان فعالیت و هرگونه آسیب دیدگی ناشی از آن در برنامه درمانی شما نقش دارند.

درمان غیرجراحی و خانگی پارگی مینیسک زانو

اگر پارگی کوچک و در لبه خارجی مینیسک باشد، نیازی به ترمیم آن از طریق جراحی نیست. تا وقتی که علائم مشاهده نشود و زانویتان ثابت باشد، درمان غیرجراحی آن چیزی است که شما به آن نیاز دارید. استراحت، استفاده از یخ، فشرده سازی و بالا نگه داشتن: پروتکل استراحت، استفاده از یخ، فشرده سازی و بالا نگه داشتن برای اکثر آسیب های ناشی از ورزش موثر است.

  • استراحت: از فعالیتی که باعث آسیب شده است، مدت کوتاهی فاصله گرفته و استراحت کنید. پزشک تان استفاده از چوب زیر بغل را برای جلوگیری از ایجاد سنگینی وزن روی پا توصیه خواهد کرد.
  • استفاده از یخ: چند بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه از بسته های یخ استفاده کنید. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
  • فشرده سازی: برای جلوگیری از تورم اضافی و خون ریزی، از یک باند فشرده سازی الاستیک برای زانو استفاده کنید.
  • بالا نگه داشتن: برای کاهش تورم، هنگام استراحت لم داده و پایتان را بالاتر از سطح قلب تان قرار دهید.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی: داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن باعث کاهش درد و تورم می شوند.

درمان از طریق جراحی پارگی مینیسک زانو

اگر علائم شما با درمان غیرجراحی ادامه یابد، پزشک جراحی آرتروسکوپی را توصیه می کند. آرتروسکوپی: آرتروسکوپی زانو یکی از رایج ترین روش های جراحی است که انجام می شود. در این روش، دوربین کوچکی از طریق برشی کوچک (پورتال) وارد زانو می شود. این دوربین نمای واضحی از داخل زانو را در اختیار می نهد. جراح ارتوپدی شما ابزارهای جراحی کوچک را از طریق پورتال های دیگر وارد می کند تا پارگی را اصلاح یا ترمیم کند. آرتروسکوپی برای درمان پارگی مینیسک زانو منیسکتومی جزئی: در این روش، بافت مینیسک آسیب دیده برش داده می شود. (برش و برداشت هلال لیفی غضروفی مفصلی از طریق جراحی مثلا برداشت یکی از غضروفهای نیمه هلالی مفصل زانو) ترمیم مینیسک: برخی از پارگی های مینیسک را می توان با بخیه زدن (دوختن) قسمت های پاره شده روی هم ترمیم کرد. موفقیت درمان پارگی از طریق ترمیم به نوع پارگی و همچنین به وضعیت کلی مینیسک آسیب دیده بستگی دارد. از آنجایی که مینیسک ها باید دوباره با هم بهبود یابند، زمان بهبودی برای ترمیم بسیار طولانی تر از مینیسکتومی است. درمان پارگی مینیسک زانو (تصویر سمت چپ): نمای نزدیک منیسکتومی جزئی. (تصویر سمت راست): ترمیم منیسک پاره شده با بخیه زدن. پس از بهبودی اولیه، پزشک تمرینات توان بخشی را برای شما تجویز می کند. ورزش منظم برای بازیابی تحرک و قدرت زانو ضروری است. شما یک سری تمرینات برای بهبود دامنه حرکتی خود شروع خواهید کرد. تمرینات تقویت کننده به تدریج به برنامه توانبخشی شما اضافه خواهند شد. در بیشتر موارد، توانبخشی می تواند در منزل انجام شود، ولی ممکن است پزشک تان فیزیوتراپی را توصیه کند. زمان توان بخشی برای ترمیم مینیسک تقریبا 3 ماه است. مینیسکتومی زمان کمتری – تقریبا 3 تا 4 هفته- برای بهبودی لازم دارد.

بهبود

پارگی های مینیسک آسیب های بسیار شایع زانو هستند. با تشخیص، درمان و توانبخشی مناسب، بیماران اغلب به توانایی های خود قبل از آسیب دست می یابند.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین