نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
کف پای صاف بزرگسالان

مشکلات مختلف پا می توانند منجر به کف پای صاف اکتسابی بزرگسالان، بیماری ای که باعث قوس خوابیده با پای متمایل به خارج می شود، شوند. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به صافی کف پای بزرگسالان خواهیم پرداخت. می توان به بیشتر افراد (بدون اینکه علت کف پای صاف آنها اهمیت داشته باشد) با وسایل ارتوپدی ، بریس و فیزوتراپی کمک کرد. در افرادی که این درمان ها را امتحان کرده اند و تسکین نیافته اند، جراحی می تواند یک روش موثر برای کمک به درد و بدشکلی باشد.

دکتر رامین اسپندار
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر رامین اسپندار فوق تخصص و جراح پا و مچ پا از اینجا اقدام کنید
دکتر افشین فرهادی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر افشین فرهادی متخصص و جراح مفاصل و استخوان از اینجا اقدام کنید

این مقاله یک مرور کوتاه بر مشکلاتی که باعث ایجاد کف پای صاف اکتسابی بزرگسالان می شوند را فراهم آورده است. جزئیات بیشتر از جمله بیماری های شایعی که باعث کف پای صاف اکتسابی می شوند و درمان آنها در مقاله های جداگانه ای فراهم آورده شده اند. یکی از علائم شایع تر کف پای صاف داشتن علامت “انگشت زیادی” است. حتی انگشت بزرگ را نیز می توان از پشت پای این بیمار مشاهده کرد. در یک پای طبیعی، تنها انگشت چهارم و پنجم باید قابل مشاهده باشد.

علائم کف پای صاف بزرگسالان

علائم کف پای صاف بزرگسالان بسته به علت کف پای صاف، بیمار ممکن است یک یا چند علامت زیر را تجربه کند:

  • درد در طول تاندون تیبیال خلفی که در سمت داخلی پا و مچ پا قرار دارد. این علامت می تواند با تورم قسمت داخلی مچ پا همراه باشد.
  • درد با فعالیت بدتر می شود. فعالیت های شدید مثل دویدن می توانند بسیار مشکل باشند. برخی بیماران در راه رفتن یا حتی ایستادن طولانی مدت نیز دچار مشکل می باشند.
  • وقتی پا تخریب می شود، استخوان پاشنه تغییر موقعیت داده و به قسمت خارجی استخوان مچ پا فشار وارد می کند (فیبولا). این کار می تواند باعث ایجاد درد در قسمت خارجی مچ پا شود. آرتریت در پاشنه نیز همین درد را ایجاد می کند.
  • بیماران مبتلا به یک آسیب قدیمی یا آرتریت در میانه پا می توانند برآمدگی های استخوانی دردناک در بالا و داخل پا داشته باشند. این برآمدگی ها می توانند پوشیدن کفش را مشکل سازند. گاهی اوقات، خارهای استخوانی آنقدر بزرگ هستند که به اعصاب فشار آورده و باعث بی حسی و گزگز روی پا و انگشتان می شوند.
  • دیابتی ها ممکن است تنها متوجه تورم یا برآمدگی بزرگ کف پا شوند. به دلیل اختلال در حس، افراد دیابتی ممکن است هیچ دردی نداشته باشند. برآمدگی های بزرگ می توانند منجر به مشکلات پوستی و اولسر (زخمی که بهبود نمی یابد) شوند اگر کفش مناسب افراد دیابتی استفاده نشود.

علل کف پای صاف بزرگسالان

همانطور که در بالا بحث شد، بیماری های بسیاری می توانند کف پای صاف دردناک ایجاد کنند.

اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی

آسیب به تاندون تیبیال خلفی شایع ترین علت کف پای صاف اکتسابی بزرگسالان است. اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی تاندون تیبیال خلفی یکی از مهم ترین تاندون های پا است. این تاندون از یک عضله در ساق پا شروع شده و به سمت پایین و داخل پا حرکت کرده و به سمت داخلی استخوان پا متصل می شود. عملکرد اصلی این تاندون این است که قوس کف پا را نگه داشته و از پا در حین راه رفتن حمایت کند. اگر تاندون ملتهب شده یا پاره شود، قوس به آرامی از بین می رود. تاندون تیبیال خلفی عضله ساق پا را به استخوان قسمت داخلی پا می چسباند. زنان بالای چهل سال احتمال بیشتری برای ابتلا به مشکلات تاندون تیبیال خلفی دارند. دیگر عوامل خطر عبارتند از چاقی، دیابت و افزایش فشار خون است. داشتن کف پای صاف از کودکی خطر پارگی تاندون تیبیال خلفی را افزایش می دهد. به علاوه، افرادی که ورزش های سنگین مثل بسکتبال، تنیس یا فوتبال انجام می دهند ممکن است به علت استفاده مکرر دچار پارگی تاندون شوند.

آرتریت

آرتریت التهابی مثل آرتریت روماتوئید می تواند منجر به کف پای صاف دردناک شود. این نوع آرتریت نه تنها به غضروف درون مفصل حمله می کند، بلکه به رباط های حمایت کننده پا نیز حمله می کند. آرتریت التهابی نه تنها باعث ایجاد درد می شود، بلکه باعث تغییر شکل پا و صاف شدن آن می شود. آرتریت می تواند پشت پا و یا وسط پا را تحت تاثیر قرار داده که هر دو خود باعث کاهش قوس کف پا می شوند.

دکتر محمد واحدیان

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد واحدیان فوق تخصص جراحی مفاصل و استخوان و تروماتولوژی از اینجا اقدام کنید

آسیب دیدگی

یک آسیب به رباط پا می تواند منجر به نا هم ترازی پا شود. رباط ها از استخوان ها حمایت کرده و از حرکت آنها جلوگیری می کنند. اگر رباط ها پاره شوند، پا صاف شده و درناک می گردد. این اتفاق به طور شایع تر در میانه پا (آسیب لیسفرانک) رخ می دهد اما می تواند در پشت پا نیز رخ دهد. علاوه بر آسیب رباط، شکستگی و دررفتگی استخوان در میانه پا نیز می تواند باعث بدشکلی یا کف پای صاف شود.

از بین رفتن دیابتی (پای شارکو)

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات عصبی که حس پا را محدود می سازد، می توانند از بین رفتن قوس کف پا را داشته باشند. این نوع از بین رفتن قوس کف پا به طور معمول شدید تر از انواعی است که در پای افراد دارای حس طبیعی دیده می شود. این بدین علت است که این بیماران درد را در پای خود در هنگام از بین رفتن قوس کف پا احساس نمی کنند. علاوه بر این که رباط ها استخوان ها را  در سر جای خود نگه نمی دارند، خود استخوان ها نیز می توانند گاهی شکسته یا متلاشی شوند بدون اینکه بیمار دردی را احساس کند. این اتفاق ممکن است منجر به بدشکلی شدید پا شده که اصلاح آن با جراحی بسیار چالش برانگیز است. کفش های مخصوص یا بریس بهترین روش برای مقابله با این مشکل است.

خلاصه

کف پای صاف اکتسابی بزرگسالان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که پا و مچ پا را درگیر می کند. درمان از یک روش غیر جراحی مثل استفاده از وسایل ارتوپدی و بریس تا جراحی متفاوت است. پزشک شما یک برنامه درمانی بر اساس آنچه عامل کف پای صاف اکتسابی شما است، محیا می کند.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین