نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
درمان شانه یخ زده
آیا می توانید بگویید که شانه من منجمد است یا نشانه مشکل جدی تری است؟ شانه یخ زده دقیقاً چیست و آیا گزینه های درمانی موثری وجود دارد که به من کمک کند؟ اینها سوالات بسیار متداولی هستند که مرتباً پرسیده می شوند. ما در این مقاله از تهران ارتوپدی برای شما چند پاسخ داریم.
دکتر محمدجواد مرتضوی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر نیما باقری فوق تخصص جراحی شانه و آرنج از اینجا اقدام کنید
دکتر محمدحسن کاسب
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمدرضا گیتی فوق تخصص و جراح شانه و دست از اینجا اقدام کنید

چطور شانه تان منجمد می شود؟

شانه یخ زده که کپسولیت چسبنده نیز نامیده می شود، یک اختلال شایع است که باعث درد شانه ، سفتی و از دست دادن دامنه حرکت طبیعی در شانه می شود. افراد بین 40 تا 60 سال و زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر این اختلال قرار می گیرند و در صورت عدم درمان، ناتوانی ناشی از آن می تواند جدی شود. شانه یخ زده معمولاً در اثر آسیب به بافت های نرم مانند التهاب بورس یا بورسیت و التهاب تاندون یا تاندونیت ماهیچه های گرداننده شانه شروع می شود، اما می تواند ناشی از شکستگی نیز باشد. التهاب باعث دردی می شود که با حرکت دادن شانه به اطراف بدتر شده و در نهایت دامنه حرکت تان محدود می شود. افرادی که از ناحیه شانه آسیب می بینند و بلافاصله تحت درمان قرار نمی گیرند، احتمالا شانه شان منجمد شود. حدود 10٪ از افرادی که ماهیچه های گرداننده شانه شان آسیب دیده است، شانه یخ زده و همچنین برخی اختلالات مانند اختلال تیروئید یا بیماری پارکینسون را تجربه می کنند. دلیل اینکه چرا شانه به حالت منجمد می رسد، مشخص نیست اما با احتمال قطعی می توان گفت التهاب در آن نقش دارد و این واقعیت که شانه به مدت طولانی بی حرکت بوده است. خوشبختانه شانه معمولاً می تواند از حالت منجد خارج شود، هرچند نوع درمانی که ترجیح می دهید اعمال شود، انتخابی شخصی است. هنگام انتخاب گزینه درمانی خاص باید دقت شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی برخی از روش های درمانی خاص ارزش خطرکردن نداشته باشند.

گزینه های درمانی رایج برای شانه یخ زده

چندین گزینه درمانی شناخته شده وجود دارد که شاید بسیاری از آنها را بشناسید و قبلاً امتحان کرده و تاثیرات مختلف هر یک را تجربه کرده باشید.
  • داروی ضد التهاب: بیشتر افراد معمولاً با این گزینه درمانی شروع می کنند. کپسول ادویل، ایبوپروفن یا آلو (نام تجاری ناپروکسن) که مانند آب نبات هستند و التهاب و درد را کاهش می دهند. با این حال، اگر شانه تان منجمد است، این نوع درمان تقریبا هیچ تاثیری نخواهد داشت.
  • فیزیوتراپی (ورزش درمانی): یک فیزیوتراپیست آموزش دیده می تواند شانه شما را به آرامی ماساژ داده تا به تدریج سفتی اش برطرف شده و دامنه حرکتی تان بازگردد. انجام این کار ممکن است چندین ماه به مدت 3 بار در هفته طول بکشد و تحمل اش بسیار دردناک است.
  • تزریق کورتیزون: برای تسکین التهاب می توان یک یا چند کورتیزون را در مفصل شانه تزریق کرد. تزریق کورتیزون می تواند مشکلات زیادی در برداشته باشد و منجر به بروز مشکلاتی شود که به مراتب از آسیب اصلی بدتر هستند.
  • تزریقات ضد التهابی طبیعی: مسکن تزریقی مانند ساراپین که پزشکان به مدت بیش از 70 سال برای کنترل درد استفاده می کرده اند، می تواند یک روش طبیعی جایگزین باشد که تقریبا هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.
  • جراحی: بسیاری از افراد پس از عدم نتیجه گیری از روش های قبلی، به عمل جراحی روی می آورند. عمل جراحی توسط متخصص ارتوپدی باید همیشه آخرین گزینه درمانی شما باشد، زیرا عوارض احتمالی جراحی قابل توجه است.

آیا مطمئن هستید که شانه تان منجمد است؟

اگر شانه تان بی حرکت است، به احتمال زیاد منجمد است. با این حال، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، آسیب اولیه به شانه می تواند دلیل اصلی ایجاد شانه یخ زده باشد و همچنین نادیده گرفتن درمان آن در طی یک دوره زمانی، شما را با دنیایی از درد مواجه خواهد کرد. تاکنون فناوری پزشکی به قدری پیشرفت کرده است که گزینه های درمانی جدید و هیجان انگیزی را برای درمان آسیب اولیه در اختیار گذاشته است. پیشرفت های جدید پزشکی با حداقل تهاجم و استفاده از سلول های خود بدن، نه تنها درمان مشکلات شانه را آسان تر کرده است، بلکه ترمیم و بازسازی بافت آسیب دیده را نیز راحت تر کرده است. درمان هایی مثل:
  • درمان با سلولهای بنیادی
  • پی آرپی درمانی
  • مکمل روانساز
می توانند آسیب اولیه شانه را مانند پارگی ماهیچه های گرداننده شانه ترمیم کنند و قبل از اینکه آسیب شدت پیدا کند، از بروز مشکل احتمالی شانه جلوگیری کند. اگر فکر می کنید شانه تان منجمد است یا ممکن است منجمد شود، فوراً به پزشک مراجعه کنید. منتظر نباشید و فکر نکنید که به خودی خود بهتر می شود- دنبال گزینه های درمانی احتمالی بگردید و خود را از درد و اندوه زیاد نجات دهید! مانند هر نوع روش درمانی پزشکی، قبل از شروع هرگونه برنامه درمانی باید با پزشک خود مشورت کنید. اطلاعات مندرج در این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی است و نباید تصور شود که برای اهداف تشخیص بیماری خاص شما دقیق هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین