نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
رگ به رگ شدن گردن

هفت استخوان از ستون فقرات در گردن (مهره های گردنی) بوسیله رباط ها و ماهیچه ها، نوارهای محکم از بافت نرم که مانند نوارهای ضخیم لاستیکی عمل میکنند به یکدیگر متصل شده اند. بدنبال یک حرکت ناگهانی مانند یک برخورد با وسیله نقلیه موتوری، یا یک سقوط سخت، که باعث خم شدن شدید گردن در یک موقعیت میشود، یک رگ به رگ شدگی (کشیدگی) یا پارگی میتواند در یک یا بیش از یکی از این بافت های نرم رخ دهد. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به علائم رگ به رگ شدن گردن می پردازیم.

دکتر بابک میرزاشاهی

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

 

علائم رگ به رگ شدن گردن

فردی با رگ به رگ شدگی گردن ممکن است طیف وسیعی از علائم احتمالی را تجربه کند که شامل:

  • درد، بخصوص در قسمت پشت گردن که در حین حرکت بدتر میشود
  • دردی که در یک روز یا پس از یک آسیب اوج میگیرد، بجای گردن درد ناگهانی
  • اسپاسم عضلات و درد در قسمت بالایی شانه
  • سر درد، در قسمت پشت سر
  • کج خلقی، خستگی، سخت خوابیدن و سختی در تمرکز کردن افزایش یافته
  • بی حسی در بازو یا دست
  • خشکی شانه یا کاهش طیف حرکتی در آن (به طرفین، بالا و پایین، چرخشی)
  • مور مور شدن یا ضعف در بازو
علائم رگ به رگ شدن گردن

تصویر ناحیه متداول درد در اثر رگ به رگ شدن گردن را نشان می دهد

برخی علائم ممکن است نشان دهنده علائم جدی تر آسیب گردنی باشند. شما میبایست بدنبال رسیدگی پزشکی باشید چنانچه دارای درد گردنی هستید که:

  • ثابت و مداوم است
  • شدید است
  • همراه با اشاعه و انتشار درد به دست و پا است
  • همراه با سردرد و بی حسی، مور مور شدن، یا ضعف در بازوان و پاها باشد

نحوه تشخیص رگ به رگ شدن گردن توسط معاینه پزشک

معاینه بالینی

برای تشخیص کشیدگی گردن (رگ به رگ شدگی گردن)، پزشک معاینه بالینی کاملی را انجام میدهد. در خلال معاینه، پزشک در مورد نحوه وارد شدن آسیب خواهد پرسید، طیف حرکتی گردن را مورد بررسی قرار میدهد، و نقاط حساس را جستجو میکند.

  • عکس رادیولوژی: عکس رادیولوژی تصویری از ساختارهای متراکم، مانند استخوان تهیه میکند. از آنجاییکه رگ به رگ شدن گردن بافت های نرم (عضلات و رباط ها) را درگیر میکند در عکس رادیولوژی قابل رؤیت نیست، ولی ممکن است پزشک بمنظور کمک به رد کردن سایر احتمالات جدی که باعث ایجاد درد میشوند، مانند شکستگی ستون فقرات، در رفتگی یا آرتریت، آن را درخواست نماید.
  • بررسی های تصویربرداری دیگر: در موارد خاص، ممکن است سی تی اسکن یا ام آر آی درخواست گردد تا اطلاعات بیشتری در رابطه با آسیب به پزشک ارایه دهد.

تمامی پیچ خوردگی ها و کشیدگی ها، فارغ از اینکه در کجای بدن رخ میدهند، به شیوه های مشابه درمان میشوند. پیچ خوردگی گردن، مانند سایر پیچ خوردگی ها، معمولاً با فرصت دادن و رفتار مناسب بتدریج درمان میشوند. ممکن است از یک گردنبند نرم که به حمایت از سر و رهایی رباط ها از فشار بمنظور یافتن فرصت درمان کمک میکند استفاده کنید.

مسکن های درد مانند آسپرین یا ایبوپروفن میتوانند به کاهش درد یا هر التهابی کمک کنند. شل کننده های عضلات میتوانند به آزاد سازی اسپاسم ها کمک کنند. شما میتوانید از آیس پک برای 15 تا 30 دقیقه در هر وعده و چند بار در روز طی 2 تا 3 روز اول پس از آسیب استفاده کنید. این کار میتواند به کاهش التهاب و ناراحتی کمک کند. اگرچه که حرارت، بخصوص حرارت مرطوب، میتواند به شل کردن عضلات دچار گرفتگی کمک کند؛ ولی نباید خیلی بسرعت اعمال شود.

درمان های دیگر وقتی آسیب شما شروع به بهبود میکند، میتوانند مفید باشند. هرچند این درمانها نباید بدون نظارت پزشک آغاز شوند. آنها شامل موارد زیر میشوند:

  • ماساژ نواحی حساس
  • درمان با امواج مافوق صوت
  • کشش گردنی
  • ورزشهای هوازی و ایزومتریک

بیشتر علائم رگ به رگ شدن گردن پس از 4 تا 6 هفته از بین میروند. اگرچه که آسیب های شدیدتر ممکن است زمان بیشتری برای درمان کامل نیاز داشته باشند.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین