نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای عارضه ای است که در آن یکی از انگشتان دست در حالت خمیده گیر می کند. انگشت شما مانند ماشه ای که کشیده شده و رها می شود، ممکن است با یک بشکن خم یا صاف شود. انگشت ماشه ای، التهاب غلاف سینوویال تاندون نیز نامیده می شود. انگشت ماشه ای زمانی بروز می کند که التهاب، فضای غلاف احاطه کننده اطراف تاندون انگشت آسیب دیده را باریک کند. اگر انگشت ماشه ای شدید باشد، انگشت شاید در حالت خمیده قفل شود. افرادی که در شغل یا سرگرمی شان ملزم به استفاده مکرر از انگشتان دست و محکم گرفتن چیزی با دست هستند، در معرض خطر ابتلای بیشتر به انگشت ماشه ای هستند. این عارضه همچنین در بین زنان و افراد مبتلا به دیابت شایع تر است. درمان انگشت ماشه ای بسته به شدت آن متفاوت است. دکتر آیدین عرب زاده

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر آیدین عرب زاده فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی از اینجا اقدام کنید

علائم انگشت ماشه ای

علائم و نشانه های انگشت ماشه ای ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد و شامل موارد زیر است:

  • سفتی انگشت دست، به خصوص صبح ها،
  • احساس بیرون زدن یا صدا دادن انگشت وقتی آن را حرکت می دهید،
  • حساسیت یا برآمدگی (گرهگ) در کف دست در بیخ انگشت آسیب دیده،
  • گرفتگی یا قفل شدن انگشت دست در حالت خمیده که ناگهان بیرون می زند،
  • قفل شدگی انگشت در حالت خمیده که نمی توانید آن را صاف کنید.

انگشت ماشه ای ممکن است همه انگشتان از جمله انگشت شست را تحت تاثیر قرار دهد. احتمال دارد هم زمان بیش از یک انگشت تحت تاثیر قرار گیرد و یا هر دو دست درگیر شوند. این وضعیت انگشت معمولاً صبح ها وقتی چیزی را محکم در دست می گیرید یا وقتی انگشت خود را صاف می کنید، بیشتر بروز می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر مفصل انگشت تان گرم و ملتهب است، فوراً به دنبال دریافت مراقبت های پزشکی باشید، زیرا این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت باشند. اگر هر گونه سفتی، گرفتگی، بی حسی یا درد در مفصل انگشت دارید یا اگر نمی توانید انگشت خود را خم یا صاف کنید، به پزشک مراجعه نمایید.

علل انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای تاندون ها تارهای فیبری هستند که ماهیچه ها را به استخوان وصل می کنند. هر تاندون را یک غلاف محافظ احاطه کرده است. انگشت ماشه ای زمانی بروز می کند که غلاف تاندون انگشت آسیب دیده تحریک و ملتهب می شود. بروز چنین وضعیتی باعث ایجاد اختلال در حرکت و لغزیدن طبیعی تاندون در غلاف می شود. تحریک طولانی مدت غلاف تاندون می تواند باعث ایجاد اثر زخم، ضخیم شدن و ایجاد برجستگی (گرهک) در تاندون شود که حرکت تاندون را بسیار زیاد مختل می کند.

دکتر نیما باقری

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر نیما باقری فوق تخصص جراحی شانه و آرنج از اینجا اقدام کنید

عوامل خطر

عواملی که شما را در معرض خطر ابتلا به انگشت ماشه ای قرار می دهند، عبارتند از:

  • گرفتگی مکرر: شغل ها و سرگرمی هایی که شامل استفاده مکرر از دست و گرفتن طولانی مدت شی یا جسمی با دست هستند، خطر ابتلا به انگشت ماشه ای را افزایش می دهند.
  • بعضی بیماری ها: افرادی که به دیابت یا آرتروز رماتیسمی مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انگشت ماشه ای هستند.
  • جنسیت: انگشت ماشه ای در بین زنان شایع تر است.
  • جراحی سندرم تونل کارپال: انگشت ماشه ای ممکن است عارضه ی ناشی از جراحی سندروم تونل کارپال ، خصوصا در شش ماه اول پس از جراحی باشد.

تشخیص انگشت ماشه ای

تشخیص انگشت ماشه ای نیازی به آزمایش دقیق ندارد. پزشک تشخیص این عارضه را بر اساس بررسی سابقه بیماری بیمار و معاینه جسمی انجام می دهد. در طول معاینه جسمی، پزشک ارتوپد از بیمار می‌خواهد دست خود را باز و بسته کند تا بتواند نواحی درد، یکنواختی حرکت و علائم قفل شدگی را بررسی کند. پزشک همچنین کف دست بیمار را لمس می کند تا ببیند آیا توده ای وجود دارد یا خیر. اگر انگشت ماشه ای همراه با توده باشد، توده با حرکت انگشت حرکت خواهد کرد، زیرا توده، ناحیه متورم بخشی از تاندون است که انگشت را حرکت می دهد.

درمان انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای درمان انگشت ماشه ای بسته به شدت و مدت آن متفاوت است.

داروها

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی -مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB) یا ناپروکسن (Aleve)- درد را تسکین می دهند، اما بعید است که باعث تسکین تورمی شود که غلاف تاندون را منقبض کرده یا تاندون را جمع کرده است.

درمان غیر جراحی انگشت ماشه ای

درمان های غیرجراحی غیر تهاجمی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • استراحت: تا زمان بهبود علائم، از انجام فعالیت هایی که نیاز به نگه داشتن مکرر چیزی در دست، گرفتن مکرر یا استفاده طولانی مدت از ماشین آلات دستی لرزاننده خودداری کنید. اگر کلا نمی‌توانید از این فعالیت ها اجتناب کنید، از دستکش های بالشتک دار محافظتی استفاده کنید.
  • آتل: شاید پزشک از شما بخواهد که به مدت شش هفته شب هنگام از آتل استفاده کنید تا انگشت آسیب دیده تان در حالت کشیده نگه داشته شود. آتل کمک می کند تا تاندون استراحت کند
  • تمرینات کششی: پزشک همچنین ممکن است نرمش هایی را برای کمک به حفظ تحرک انگشت تان توصیه کند.

جراحی و سایر روش ها

درمان انگشت ماشه ای اگر علائم شدید باشد یا اگر درمان های غیرجراحی موثر ثمر واقع نشده باشند، پزشک ممکن است موارد ذیل را توصیه کند:

  • تزریق استروئید: تزریق یک داروی استروئیدی در نزدیکی یا داخل غلاف تاندون التهاب را کاهش می دهد و به تاندون امکان لغزیدن دوباره را می دهد. این روش رایج ترین درمان است و معمولاً در بیشتر افراد تحت درمان تا مدت یک سال یا بیشتر موثر واقع می شود، اما گاهی اوقات بیش از یک تزریق نیاز است.

در افراد مبتلا به دیابت، تزریق استروئید تاثیر چندانی در برطرف کردن این مشکل ندارد.

  • انتشار زیر پوستی: پزشک پس از بی حس کردن کف دست شما سوزن محکمی را در بافت اطراف تاندون آسیب دیده وارد می کند. حرکت سوزن و انگشت به برطرف کردن انقباضی که مانع از حرکت یکنواخت تاندون می شود، کمک می کند.

این درمان ممکن است تحت هدایت سونوگرافی انجام شود، بنابراین پزشک می تواند محل قرارگیری نوک سوزن زیر پوست را مشاهده کند تا مطمئن شود که غلاف تاندون را بدون آسیب رساندن به تاندون یا اعصاب مجاور باز می کند. این روش معمولاً در مطب پزشک یا در اتاق عمل انجام می شود.

  • عمل جراحی: جراح با ایجاد یک برش کوچک در نزدیکی بیخ انگشت آسیب دیده می تواند بخش منقبض شده غلاف تاندون را باز کند. این روش نیز معمولا در اتاق عمل انجام می شود.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین