بهترین جراح پا

جراح پا کیست؟

پزشکان عمومی پس از طی کردن دوره 7 ساله تحصیل خود در این رشته، با شرکت در آزمون دستیاری می توانند وارد رشته تخصصی ارتوپدی شوند. تحصیل در این رشته 4 سال به طول انجامیده و در پایان پزشکان متخصص این رشته به درمان بیماری های سیستم عضلانی اسکلتی می پردازند.

دکتر رامین اسپندار
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر رامین اسپندار فوق تخصص و جراح پا و مچ پا از اینجا اقدام کنید
دکتر افشین فرهادی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر افشین فرهادی متخصص و جراح مفاصل و استخوان از اینجا اقدام کنید

همچنین برخی از پزشکان ارتوپدی به ادامه تحصیل داده و به حیطه های فوق تخصصی این رشته وارد می شوند. جراحی پا یکی از این حوزه های فوق تخصصی می باشد. یک جراح پا به درمان و جراحی بیماری های این رشته می پردازد. بهترین جراح پا و مچ پا

بیماری های پا و مچ پا

رگ به رگ شدن مکرر مچ پا

رگ به رگ شدن مکرر مچ پا بیمار احساس می کند که مچ پای او پایداری و ثبات واقعی خود را ندارد. در سابقه این بیماران یک مورد رگ به رگ شدن نسبتا شدید مچ پا که به طور صحیح درمان نشده است وجود دارد. جهت درمان کفش پوتینی، تقویت عضلات مچ پا و راه نرفتن روی زمین ناهموار توصیه می شود. در صورت عدم موفقیت، رباط های طرفی خارجی مچ پا باید با عمل جراحی بازسازی شود.

استئوآرتریت (آرتروز) مچ پا

استئوآرتریت مچ پا کمتر از استئوآرتریت سایر مفصل های بزرگ اندام پایینی دیده می شود. از علل بروز آن شکستگی های قدیمی مچ پا، استئوکندریت جدا شونده، عفونت چرکی مچ پا و هموفیلی می باشد. دردر و محدودیت حرکات مفصلی، از علائم برجسته این بیماری است. درمان طبی شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، تزریق درون مفصلی کورتیکواستروئید، گرمای موضعی، آب درمانی و استفاده از کفش چکمه ای می باشد. درمان جراحی در موارد غیر موثر بودن درمان طبی استفاده می شود.

درد پاشنه بزرگسالان

درد پاشنه این بیماری در بین مردم به خار پاشنه معروف می باشد. در واقع خار پاشنه در 50 درصد افراد به طور طبیعی وجود دارد ولی درد ندارد. این بیماری در اثر التهاب و کشیدگی نیام کف پا در محل اتصال آن  به استخوان پاشنه به وجود می آید. این بیماری بیشتر در افراد چاق که به علت شغلی، مدت زیادی سر پا هستند دیده می شود. نکته قابل توجه اینکه درد بیمار پس از بیدار شدن و راه رفتن شدید بوده و با چند قدم راه رفتن تخفیف می یابد. همچنین مدتی پس از نشستن در شروع راه رفتن درد شدید بوده و بعد از چند قدم راه رفتن تسکین می یابد. درمان غیر جراحی شامل کم کردن وزن، تجویز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استفاده از پاشنه داخل کفش، فیزیوتراپی، تزریق موضعی کورتیکواستروئید و درمان جراحی شامل قطع نیام کف پایی در محل چسبیدن آن به استخوان پاشنه می باشد.

دکتر محمد واحدیان

جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد واحدیان فوق تخصص جراحی مفاصل و استخوان و تروماتولوژی از اینجا اقدام کنید

پارگی تاندون آشیل

انقباض ناگهانی عضله سه سر ساق، متعاقب دویدن و یا بالا پریدن در حالی که با مقاومت وزن بدن مواجه شود باعث پارگی تاندون آشیل می شود. محل پارگی غالبا در پنج سانتی متر محل اتصال تاندون به استخوان پاشنه است. بیمار قادر به خم کردن پا نیست و نمی تواند روی پنجه پا بایستد. درمان با گچ گیری (به مدت 8 هفته) در بیمارانی مفید است که یکی دو روز بیشتر از پارگی آنها نگذشته باشد و همچنین پارگی به علت زخم باز نباشد. درمان جراحی شامل دوختن تاندون پاره شده است.

هالوکس والگوس یا پینه پا

پینه پا تغییر شکلی است در شست پا که سر اولین استخوان کف پا به داخل و اولین بند شست به خارج انحراف پیدا می کند. بیماری در زنان مسن شایع است و اکثر موارد دو طرفه است. این ناراحتی ممکن است با چکشی شدن انگشت دوم توام باشد. علل بروز چنین بیماری عبارتند از:

• مادرزادی
  • اکتسابی

هالوکس والگوس کفش جلو پهن و پاشنه کوتاه از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و ناراحتی بیمار را تا حدودی بهبود می بخشد. در مواردی که درمان های طبی موثر نباشند و یا بیمار برای اصلاح وضعیت ناخوشایند پا مراجعه کرده باشد و یا کفش متناسب با پا پیدا نکند باید اقدام به عمل جراحی نمود.

شست پای سخت

در حقیقت استئوآرتریت اولیه مفصل شست پا است. در این بیماری تغییر شکل پا شدید نیست بلکه بیمار، بیشتر از درد و محدودیت حرکات مفصل شکایت دارد. این بیماری بیشتر در مردان میانسال دیده می شود. کناره های سطوح مفصلی به خصوص سطح بالایی آن، ناهموار است و برجستگی هایی روی آن لمس می شود. استفاده از کفش طبی غالبا در تسکین درد و ناراحتی موثر است. درمان جراحی به کمک یکی از روش های زیر انجام می گیرد:

• خشک کردن مفصل
  • برداشتن یک سوم انتهای بالایی اولین بند شست

انگشت چکشی

در این بیماری غالبا انگشت دوم پا مبتلاست. بیماری غالبا دو طرفه است و ممکن است همراه هالوکس والگوس باشد. درمان انگشت چکشی شامل خشک کردن مفصل یا برداشتن بند اول انگشت مبتلا می باشد.

Comment "آناتومی لگن (مفصل ران) چگونه است؟"

1. اشرفی Said:

سلام وقتتون بخیر اشرفی هستم از مریوان ۴۱ ساله. با توجه به ام آر آی و عکس ظاهرا نکروز دارم(سیاه شدن سر استخان ران چپ) دنبال فوق تخصص لگن خوب هستم. ممنون میشم کمکم کنید