آدرس تهران ارتوپدی

از تاریخ ۱۴۰۱/۰1/27 مرکز تهران ارتوپدی به ساختمان جدید واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان ظفر، نرسیده به بلوار اسفندیار، خیابان بابک بهرامی، پلاک 7، ساختمان پزشکان بابک، طبقه 4 نقل مکان می کند.

سندرم خروجی قفسه سینه
سندرم خروجی قفسه سینه اصطلاح مورد استفاده برای چند عارضه مختلف است که وقتی اعصاب و یا رگ های خونی در مجرای خروجی قفسه سینه فشرده یا تحریک می شوند، بروز می کند. خروجی قفسه سینه فضای بین استخوان ترقوه و اولین دنده است. این مجرای باریک مملو از عروق خونی، ماهیچه ها و اعصاب است. اگر عضلات شانه در قفسه سینه به اندازه کافی قوی نباشند و نتوانند استخوان ترقوه را در جای خود ثابت نگه دارند، استخوان ترقوه به سمت پایین و قسمت جلو می لغزد و به اعصاب و رگ های خونی که در زیر آن قرار دارند، فشار می آورد. این باعث بروز علائم مختلفی می شود که همه آنها با هم سندرم خروجی قفسه سینه نامیده می شوند. سندرم خروجی قفسه سینه

خروجی قفسه سینه فضای بین استخوان ترقوه و اولین دنده است.

سندرم خروجی قفسه سینه می تواند ناشی از آسیب، بیماری یا یک مشکل مادرزادی مانند دنده گردنی غیر طبیعی باشد. این سندرم در زنان شایع تر از مردان است و وضعیت قرارگیری نامناسب بدن و چاقی می تواند باعث تشدید آن شود. تغییرات روانی اغلب در بیماران مبتلا به سندرم خروجی قفسه سینه دیده می شود. مشخص نیست که آیا این تغییرات علت یا نتیجه این سندرم است.
دکتر محمد زارعی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد زارعی فوق تخصص جراحی ستون فقرات از اینجا اقدام کنید
دکتر بابک میرزاشاهی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

علائم سندرم خروجی قفسه سینه

علائم ممکن است با توجه به اینکه کدام اعصاب یا رگ های خونی فشرده شده اند، متفاوت باشند. علائم فشردگی عصب بسیار شایع تر از علائم فشردگی رگ های خونی است.
  • فشار بر روی اعصاب (شبکه بازویی) ممکن است باعث درد مبهم و شدید در گردن، درد شانه، بازو یا دست شود. همچنین ممکن است باعث درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در قسمت داخلی ساعد و انگشت چهارم و پنجم دست شود. ضعف هم باعث ناهنجاری در دست می شود.
  • فشار بر روی رگ های خونی می تواند جریان خون خارج شده از بازو را کاهش دهد و در نتیجه باعث تورم و کبودی بازو شود. به ندرت پیش می آید که فشار بتواند جریان خون را در داخل بازو و دست کاهش دهد و باعث احساس سردی و خستگی شود.
  • انجام فعالیت های مربوط به قسمت بالای سر بسیار دشوار هستند، چون هر دو نوع فشرده سازی را بدتر می کنند.
  • ممکن است فرورفتگی در شانه یا تورم یا تغییر رنگ در بازو به وجود آید.
  • دامنه حرکت بیمار محدود می شود.

معاینه پزشکی

تشخیص این عارضه می تواند پیچیده تر از تشخیص سایر عوارض شایع تر مربوط به شانه باشد، چون ممکن است علائم زیادی برای توضیح وجود داشته باشد. معاینات پزشکی شامل بررسی گسترده سابقه پزشکی، معاینه جسمی و انجام آزمایشات تشخیصی است.

سابقه پزشکی و معاینه جسمی

پزشک از بیمار در مورد سابقه علائم می پرسد، معاینه کامل جسمی را انجام می دهد و سعی می کند با معاینه دست و بازوی بیمار در چندین جهت، علائم را تشخیص دهد.

آزمایشات

تست استرس دست بالای سر: تستی که پزشکان اغلب برای کمک به تشخیص سندرم خروجی قفسه سینه از آن استفاده می کنند، تست استرس دست بالای سر است. پزشک از بیمار می‌خواهد دست هایش را بالای سر ببرد، سپس مشت ها را به مدت تقریباً ۳ دقیقه باز و بسته کند. اگر این حرکت علائم بیمار را دوباره ایجاد کند، ممکن است بیمار سندرم خروجی قفسه سینه داشته باشد. با این حال، افرادی که سندرم خروجی قفسه سینه ندارند، نیز ممکن است گاهی اوقات جواب تست شان مثبت باشد. تست سندرم خروجی قفسه سینه

تست استرس دست بالای سر

آزمایشات تصویربرداری: برای مشاهده و ارزیابی بهتر استخوان ها، ماهیچه ها، تاندون ها و رگ های خونی، پزشک ممکن است آزمایشات تصویربرداری را تجویز کند. این آزمایشات شامل رادیوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و یا سونوگرافی خواهند بود. سایر آزمایشات: پزشک ممکن است برای کمک به تشخیص، آزمایشهای خاص بررسی گردش خون و آزمایشهای هدایت عصبی را تجویز کند.

درمان سندرم خروجی قفسه سینه

درمان غیر جراحی

فیزیوتراپی: تمرینات ورزشی به تقویت ماهیچه های اطراف شانه کمک می کند تا از استخوان ترقوه بهتر محافظت کنند. تمرینات مربوط به وضعیت و حالت بدن می توانند به شما کمک کنند صاف تر بایستید و بنشینید و فشار وارده بر روی اعصاب و رگ های خونی را کاهش می دهد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی: داروهایی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن می توانند درد و تورم را کاهش دهند. کاهش وزن: اگر بیمار اضافه وزن داشته باشد، پزشک توصیه خواهد کرد تا برنامه کاهش وزن را شروع کند. اضافه وزن می تواند بر عضلات شانه ای که از استخوان ترقوه محافظت می کنند، فشار وارد کند. تغییر سبک زندگی: شاید لازم باشد بیمار برنامه کاری خود را تغییر دهد، از فعالیت های سنگین خودداری کند و حتی فعالیت های روزمره ای را که باعث تشدید علائم می شوند، تعدیل کند.

درمان جراحی

اگر درمان غیرجراحی باعث تسکین علائم نشود، پزشک جراحی را توصیه خواهد کرد. جراحی سندرم خروجی قفسه سینه، شامل برداشتن بخشی از دنده اول غیرطبیعی و یا آزادسازی عضله ای است که به گردن و قفسه سینه می پیوندد و گاهی اوقات این عمل شامل هر دو آنها است.

پیشگیری از سندرم خروجی قفسه سینه

اگر بیمار علائم سندرم خروجی قفسه سینه داشته باشد، بایستی از حمل وسایل سنگین بر روی شانه خودداری کند، زیرا این کار استخوان ترقوه را تحت فشار قرار می دهد و فشار بر ساختارهای مهم در خروجی قفسه سینه را افزایش می دهد. بیمار همچنین برای قوی نگه داشتن عضلات شانه باید چند تمرینات ساده را انجام دهد. در اینجا به چهار مورد از آنها اشاره می شود که می توانید آنها را امتحان کنید- از هر تمرین 10 تا و 2 بار در روز انجام شود:
  • تمرین کششی در گوشه دیوار: در یک گوشه دیوار بایستید (به فاصله تقریبا 30 سانتی متر از گوشه) و هر یک از دستان خود را در ارتفاع شانه بر روی هر یک از دیوارها قرار دهید. به سمت گوشه خم شوید تا اینکه که کشش ملایمی را روی قفسه سینه خود احساس کنید. تا 5 ثانیه در همین وضعیت بمانید.
  • کشش گردن: دست چپ خود را روی سر و دست راست خود را پشت سر قرار دهید. سر را به سمت شانه چپ بکشید تا جایی که کشش ملایمی را در سمت راست گردن خود احساس کنید. 5 ثانیه در همین وضعیت بمانید. دست ها را عوض کنید و تمرین را در جهت مخالف تکرار کنید.
  • چرخش شانه: شانه های خود را با حرکات دایره ای به سمت بالا، عقب و سپس پایین بچرخانید.
  • حرکت اصلاحی گردن (تو کشیدن گردن): سر خود را صاف به سمت عقب بکشید و در سطح و راستای فک خود نگه دارید. 5 ثانیه در همین وضعیت بمانید.
مانند تمام برنامه های ورزشی، اگر هر یک از این حرکات باعث درد شد، بلافاصله آن را متوقف کنید. درمان سندرم خروجی قفسه سینه تمرین کششی در گوشه دیوار: باید این کشش را در جلوی شانه، قفسه سینه و قسمت بالایی پشت خود احساس کنید.

7 Comments For "مرگ استخوان (استئونکروز) مفصل ران چیست؟"

1. حامد رحمانی Said:

سلام خسته نباشید.
    من موقع تولد شدن دچار یک دررفتگی شانه میشم که بعد مدتی خانواده متوجه شده و به شکسته بند مراجعه کرده و تا حدودی شانه من را جا میندازه،اما دست من کج میماند و الان که شانزده سال گذشته من متوجه شدم دچار دررفتگی خلفی هستم.
    آیا بعد این همه مدت،امیدی برای عمل جراحی هست که اقدامی کنیم؟

2. مهرداد Said:

سلام.بنده ازحدوددوهفته پیش متوجه شدم که نمیتونم روی مچ پای راستم بشینم چون یه کیست روی مچ پام ایجادشده بودکه وقتی روش فشارمیادگزگزمیکنه!حتی هیچ گونه دردی هم نداره!ممنون میشم اگه درمان خانگی واسه محوشدنش هست راهنمایی کنید؟

3. افشین صفاپیشه Said:

4. mehrad Said:

سلام من بین انگشت وسط و انگشت انگشتری احساس یه جسم خارجی میکنم که به استخوان انگشت وسط چسبیده و وقتی فشارش میدم احساس درد میکنه زیر پوسته و اصلا برامدگی نداره

5. محبوبه Said:

چ سلام

6. افشین صفاپیشه Said:

7. مجتبی Said:

سلام من حدودا ده سال پیش درد شدیدی در ناحیه لگن سمت راست داشتم پس از ام آر آی متوجه شدند که مفصل لگن آسیب جدی دیده و باید تعویض شود ولی یک دکتر گفت چون سن زیادی نداری فعلا عمل نکن با مصرف امگا سه و سلکسیب رفته رفته درد ازبین رفت الان یکسالی میشه که پای سمت چپ از زانو.به پایین بشدت ورم میکنه و در ناحیه قوزک سیاه و.کبود شده آزمایشات چیزی نشون نمی ده درضمن درد مفصل لگنم هم شروع شده میشه که تورم وکبودی ساق پا بخاطر همین باشه ؟ الان 51 سال دارم و کارمم خیلی سنگینه چکار کنم