نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
آرتروز ستون فقرات

آرتروز یک بیماری مفصلی تحلیل برنده (دژنراتیو) نیز نامیده می شود. آرتروز عارضه ای است که در آن غضروف محافظت کننده قسمت بالایی استخوان ها تحلیل رفته یا فرسوده می‌شود. این تحلیل رفتگی یا فرسودگی باعث تورم و درد می شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد خارهای استخوانی (استئوفیت ها) شود.

آرتروز ستون فقرات چیست؟

دکتر محمد زارعی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد زارعی فوق تخصص جراحی ستون فقرات از اینجا اقدام کنید
دکتر بابک میرزاشاهی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

آرتروز ستون فقرات، شکستگی غضروف مفاصل و دیسک های گردن و کمر است. گاهی اوقات، آرتروز باعث به وجود آمدن خارهایی (برآمدگی های استخوانی) می شود که بر اعصاب خروجی ستون فقرات فشار وارد می کند و این باعث ضعف و درد در بازوها یا پاها می شود.

چه کسانی به آرتروز ستون فقرات مبتلا می شوند؟

آرتروز ستون فقرات به طور کلی، آرتروز با افزایش سن بروز می کند. جوان ترها ممکن است به یکی از دلایل مختلف ذیل به آن مبتلا شوند:

  • آسیب یا ضربه به مفصل
  • نقص ژنتیکی مربوط به غضروف.

در افراد کمتر از 45 سال، آرتروز در بین مردان شایع تر است. در افراد بالاتر از 45 سال، آرتروز در بین زنان شایع تر است. آرتروز استخوان بیشتر در میان افرادی که اضافه وزن دارند، بروز می کند و همچنین در بین کسانی بیشتر بروز می کند که به واسطه شغل یا فعالیت های ورزشی شان فشار مکرری بر روی بعضی مفاصل شان وارد می شود.

علائم آرتروز ستون فقرات چیست؟

آرتروز ستون فقرات ممکن است باعث سفتی یا درد در گردن یا کمر شود. همچنین اگر آرتروز ستون فقرات به قدری شدید باشد که اعصاب نخاعی یا خود نخاع را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است باعث ضعف یا بی حسی در پاها یا بازوها شود. معمولاً وقتی بیمار دراز می کشد، ناراحتی کمر از بین می رود. آرتروز ستون فقرات در بعضی بیماران، تداخل کمتری را در فعالیت های زندگی شان ایجاد می کند، در حالی که بعضی دیگر را به شدت درمانده و ناتوان می کند. علاوه بر اثرات جسمی، فرد مبتلا به آرتروز ممکن است مشکلات اجتماعی و عاطفی را نیز تجربه کند. مثلا یک فرد مبتلا به آرتروز که بیماری مانع از فعالیت های روزانه و عملکرد شغلی اش می شود، ممکن است احساس افسردگی یا درماندگی کند.

آرتروز ستون فقرات چگونه تشخیص داده می شود؟

آرتروز ستون فقرات بهترین راه برای تایید تشخیص آرتروز، انجام رادیوگرافی است. پزشک ارتوپد در مورد سابقه پزشکی بیمار از او سوال می کند و معاینه جسمی انجام می دهد تا ببیند آیا فرد درد، التهاب و قدرت حرکت گردن یا کمر را دارد یا اینکه علائمی از جمله ضعف، تغییرات واکنش غیرعادی یا از دست دادن حس، درگیری عصبی را نشان می دهد. پزشک ممکن است آزمایشات خاصی را برای کمک به تشخیص آرتروز ستون فقرات تجویز کند. این آزمایشات عبارتند از:

  • رادیوگرافی برای بررسی آسیب استخوان، خار استخوان و از بین رفتن غضروف یا دیسک. با این حال، رادیوگرافی آسیب اولیه به غضروف را نشان نمی دهد.
  • آزمایشات خون برای رد سایر بیماری ها.
  • تصویربرداری ام آر آی برای نشان دادن آسیب احتمالی به دیسک کمر یا باریک شدن نواحی خروج اعصاب نخاعی.

روش های درمان آرتروز ستون فقرات

درمان آرتروز ستون فقرات در بیشتر موارد، درمان آرتروز ستون فقرات به منظور تسکین علائم کمر درد و افزایش توانایی عملکرد فرد انجام می شود. هدف، داشتن دوباره یک سبک زندگی سالم است. درمان اولیه شامل کاهش وزن در صورت نیاز و سپس حفظ وزن متناسب در تمامی بیماران است. ممکن است ورزش نیز در درمان اولیه گنجانده شود. ورزش علاوه بر کمک به متعادل نگه داشتن وزن می تواند به موارد زیر نیز موثر باشد:

  • افزایش انعطاف پذیری
  • بهبود نگرش و خلق و خوی
  • تقویت قلب
  • بهبود جریان خون
  • آسان تر کردن انجام کارهای روزانه.

شنا، پیاده روی و ایروبیک آبی از جمله ورزش ها برای درمان آرتروز هستند. تمرینات ورزشی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • تمرینات تقویتی: این تمرینات باعث تقویت عضلاتی می شوند که از مفاصل محافظت می کنند. این تمرینات با استفاده از وزنه ها یا نوارهای لاستیکی مقاومت را از بین می برد.
  • تمرینات هوازی: تمرینات هوازی تمریناتی هستند که قلب را قوی تر می کنند و سیستم گردش خون را بهبود می بخشند.
  • تمریناتی برای افزایش دامنه حرکتی: این تمرینات باعث افزایش انعطاف بدن می شوند.

گنجاندن دوره های استراحت در برنامه کلی درمان ضروری است. اما استراحت در بستر، آتل بندی، استفاده از بریس یا کشش ستوان فقرات (تراکشن) برای مدت طولانی توصیه نمی شود.

درمان خانگی آرتروز ستون فقرات

درمان آرتروز ستون فقرات درمان های غیردارویی موجود برای آرتروز عبارتند از:

  • ماساژ
  • طب سوزنی
  • کمپرس های گرما یا سرد که به قرار دادن کمپرس های یخ یا گرم بر روی مفصل آسیب دیده اشاره دارد (با پزشک خود مشورت کنید که کدام گزینه یا کدام گزینه های ترکیبی گرما و سرما برای شما بهترین است.)
  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) با استفاده از دستگاه کوچکی که پالس های الکتریکی را به ناحیه آسیب دیده ساطع می کند.
  • مکمل های غذایی.

همچنین ممکن است از داروهای ضد درد برای درمان آرتروز استفاده شود. از جمله داروهای بدون نسخه، استامینوفن (تیلنول) است. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) نیز بدون نسخه در مقادیر خاصی قابل دسترسی هستند. از جمله آنها می توان به آسپرین، ناپروکسن سدیم (Aleve) و ایبوپروفن (Motrin یا Advil) اشاره کرد. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشند. این عوارض عبارتند از: حمله قلبی، سکته مغزی، تحریک معده و خونریزی و در موارد نادر، آسیب به کلیه. پمادها و کرم های موضعی نیز برای تسکین درد وجود دارند که آنها را می توان بر روی پوست در ناحیه ای که درد وجود دارد، مالید، اما در کل موثر نیستند. نمونه هایی از داروهای موضعی عبارتند از بنگی (Ben-Gay) و آسپرکرم (Aspercreme). پزشک همچنین ممکن است داروهای تجویزی را برای تسکین علائم بیماری تجویز کند، زیرا هیچ دارویی وجود ندارد که این روند را برعکس کند. داروهای تجویزی ممکن است شامل داروهای مسکن، مخدرهای خفیف یا تزریق کورتیکواستروئیدها در اطراف ستون فقرات (تزریق استروئید اپیدورال) باشد. باید این را دانست که این تزریق ها مشکل اصلی را برطرف نمی‌کنند و گاهی اوقات بدون اینکه اثری از درمان موثر طولانی مدت باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. استروئیدهای خوراکی معمولا استفاده نمی شوند. بیشتر موارد آرتروز ستون فقرات را می توان بدون جراحی درمان کرد، اما گاهی اوقات جراحی ضروری است. آرتروز ستون فقرات یکی از علل تنگی کانال نخاعی است. در مواردی که عملکرد مثانه و روده مختل شده باشد یا سیستم عصبی آسیب دیده باشد یا راه رفتن بسیار دشوار باشد، جراحی توصیه می شود.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین