نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
درد سیاتیک
درد سیاتیک در اثر تحریک، التهاب، فشرده شدن یا انقباض عصب در کمر ایجاد می شود. شایعترین علت آن فتق یا لغزش دیسک کمر است که باعث فشار بر ریشه عصب می شود. بیشتر مبتلایان به سیاتیک با گذشت زمان و درمان های خود مراقبتی خود به خود بهبود می یابند. در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به بررسی درد سیاتیک می پردازیم.
دکتر محمد زارعی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد زارعی فوق تخصص جراحی ستون فقرات از اینجا اقدام کنید
دکتر بابک میرزاشاهی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک، درد عصبی ناشی از آسیب یا تحریک عصب سیاتیک است که از ناحیه کفلی یا سرینی منشا می گیرد. عصب سیاتیک طولانی ترین و ضخیم ترین عصب (تقریباً به اندازه عرض یک انگشت) در بدن است و در واقع از پنج ریشه عصبی تشکیل شده است: دو ریشه از ناحیه کمر که ستون فقرات کمری نام دارد و سه ریشه از قسمت انتهایی ستون فقرات که استخوان خاجی نام دارد. پنج ریشه عصب به هم می پیوندند و عصب سیاتیک راست و چپ را تشکیل می دهند. در هر طرف بدن تان، یک عصب سیاتیک از طریق لگن ها، کفل به سمت پایین پا می رود و دقیقاً به زیر زانو می رسد. از این رو، عصب سیاتیک به سایر اعصاب منشعب می شود و به سمت پایین ساق پا و پا و انگشتان پایتان ادامه می یابد.
سرخوردگی مهره کمر چیست؟ – علائم و روش های درمان جابجایی مهره های کمر
در واقع امر، آسیب واقعی به عصب سیاتیک که “سیاتیک” نام دارد، نادر است، اما اصطلاح درد سیاتیک معمولاً برای توصیف دردی استفاده می شود که از قسمت پایین کمر منشعب شده و به قسمت پایین پا پخش می شود. وجه مشترک این درد آسیب دیدگی عصب است: تحریک، التهاب، فشرده شدن یا انقباض عصب در کمرتان. اگر به درد سیاتیک مبتلا هستید، در هر نقطه از مسیر عصب سیاتیک -یعنی از پایین کمر تا لگن ها، کفل ها و پایین ساق پاها- درد خفیف تا شدیدی را تجربه می کنید. سیاتیک همچنین می تواند باعث ضعف عضلانی در ساق پا و پا، بی حسی در پا و احساس سوزن سوزن شدن ناخوشایند در ساق پا، پا و انگشتان پا شود. درد سیاتیک چیست سیاتیک واقعی، آسیب یا تحریک عصب سیاتیک است که از ناحیه کفلی یا سرینی شروع می شود.

درد سیاتیک چگونه است؟

افراد درد سیاتیک را بسته به علت درد آن، مختلف توصیف می کنند. بعضی افراد اظهار می کنند که دردشان شدید، مثل تیرکشیدن یا تکانه های درد است. برخی دیگر این درد را “تند و پر التهاب”، “مثل برق گرفتگی” یا “شدید و ناگهانی و گزنده” توصیف می کنند. درد ممکن است مداوم یا آنی باشد. همچنین، درد در ساق پایتان معمولاً بیشتر از درد در کمرتان است. اگر طولانی مدت بنشینید یا بایستید، هنگام ایستادن و چرخش بالاتنه تان، درد بیشتری را احساس می کنید. یک تکان اجباری و ناگهانی بدن، مانند سرفه یا عطسه نیز می تواند درد را بدتر کند.

آیا درد سیاتیک می تواند در پایین هر دو ساق پا ایجاد شود؟

سیاتیک معمولاً هر بار فقط یک پا را درگیر می کند. با این حال، ممکن است هر دو پا را هم درگیر کند. این مشکل صرفا به این امر بستگی دارد که در کجا در امتداد ستون فقرات به عصب فشار وارد می شود.

آیا درد سیاتیک ناگهان بروز می کند یا طول می کشد تا بروز کند؟

سیاتیک می تواند به طور ناگهانی یا تدریجی بروز کند و به علت آن بستگی دارد. فتق یا بیرون زدگی دیسک می تواند باعث بروز درد ناگهانی شود. آرتروز ستون فقرات با گذشت زمان به آرامی ایجاد می شود.

درد سیاتیک چقدر شایع است؟

سیاتیک عارضه ای بسیار شایع است. حدود 40% از مردم در طول زندگی خود سیاتیک را تجربه می کنند. کمر درد سومین دلیل شایع مراجعه مردم به پزشکان است.

عوامل خطر برای سیاتیک چیست؟

در صورتی که موارد ذیل را تجربه کنید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سیاتیک قرار دارید:
  • آسیب دیدگی داشته باشید و یا از قبل آسیب دیده باشید: آسیب دیدگی در ناحیه کمر یا ستون فقرات شما را در معرض خطر بیشتر دچار شدن به سیاتیک قرار می دهد.
  • به زندگی عادی ادامه می دهید: همگام با پیری طبیعی، بافت استخوان و دیسک های ستون فقرات به طور طبیعی ساییده می شوند. پیری طبیعی می تواند در اثر تغییرات و جابجایی استخوان، دیسک ها و رباط ها باعث آسیب یا فشار بر عصب ها شود.
  • اضافه وزن دارید: ستون فقرات شما مانند یک بالابر عمودی است. عضلات تان وزنه های تعادل هستند. وزنی را که در جلوی بدن خود حمل می کنید، همان چیزی است که ستون فقرات (جرثقیل) تان تحمل و بلند می کند. هرچه وزن تان بیشتر باشد، عضلات کمر (وزنه های تعادل) باید بیشتر کار کنند. این می تواند منجر به کشیدگی پشت، درد و سایر مشکلات کمر شود.
  • بنیه قوی ندارید: “بنیه” شما عضلات پشت و شکم تان هستند. هرچه بنیه تان قوی تر باشد، کمرتان بیشتر محافظت خواهد شد. برخلاف ناحیه قفسه سینه -که قفسه دنده ها از آن محافظت می کند- عضلات تنها تکیه گاه کمرتان هستند.
  • شغلی دارید که بدنتان فعال است: مشاغلی که مستلزم بلند کردن اجسام سنگین هستند، خطر ابتلا به مشکلات کمر را افزایش می دهند و استفاده از کمر یا داشتن مشاغلی که با نشستن طولانی مدت همراه هستند، احتمال بروز مشکلات کمر را افزایش می دهند.
  • در سالن وزنه برداری، بدن تان حالت و وضعیت مناسبی ندارد: اگر در طول وزنه برداری یا سایر تمرینات قدرتی بدن تان فرم و شکل مناسبی نداشته باشد، حتی اگر از نظر جسمی متناسب و فعال باشید، باز هم مستعد سیاتیک هستید.
  • دیابت دارید: دیابت احتمال آسیب عصب را افزایش می دهد و این خود احتمال سیاتیک را افزایش می دهد.
  • آرتروز استخوان دارید: آرتروز استخوان می تواند به ستون فقرات تان آسیب بزند و عصب ها را در معرض آسیب قرار دهد.
  • سبک زندگی غیرفعال دارید: نشستن طولانی مدت و ورزش نکردن و عدم تحرک و انعطاف پذیری عضلات می تواند خطر ابتلا به سیاتیک را افزایش دهد.
  • دخانیات مصرف می کنید: نیکوتین موجود در تنباکو می تواند به بافت نخاعی آسیب برساند، استخوان ها را ضعیف کرده و باعث سایش سریع دیسک های مهره ای شود.

آیا وزن دوران بارداری علت بروز درد سیاتیک در بسیاری از زنان باردار است؟

درست است که سیاتیک در بارداری شایع است، اما افزایش وزن در زنان باردار دلیل اصلی ابتلا به سیاتیک نیست. توضیح بهتر این است که هورمون های خاص دوران بارداری باعث شل شدن رباط ها می شوند. رباط ها مهره ها را به هم نگه داشته و از دیسک ها محافظت کرده و ستون فقرات را ثابت نگه می دارند. رباط های شل شده باعث ناپایداری ستون فقرات می شوند و ممکن است باعث لغزش دیسک ها گردد و این امر منجر به فشرده شدن عصب ها و ایجاد سیاتیک می شود. وزن و موقعیت جنین نیز می تواند به عصب فشار وارد کند. خبر خوب این است که روش هایی برای کاهش درد سیاتیک در دوران بارداری وجود دارد و پس از وضع حمل، درد برطرف می شود. فیزیوتراپی و ماساژ درمانی، دوش آب گرم، گرما، داروها و سایر اقدامات می توانند به شما کمک کنند. اگر باردار هستید، حتماً تکنیک های وضعیت مناسب بدن در دوران بارداری را دنبال کنید تا دردتان نیز تسکین یابد.

علت درد سیاتیک چیست؟

چندین بیماری مختلف از جمله بیماری ها و عوارض ذیل می توانند باعث بروز سیاتیک شوند:
  • فتق دیسک (دیسک بیرون زده) یا لغزنده که باعث فشار به ریشه عصب می شود: این مورد شایعترین علت سیاتیک است. حدود 1% تا 5% از کل مردم در یک دوره از زندگی خود دیسک لغزنده دارند. دیسک ها لایه های بالشتکی بین هر مهره ستون فقرات هستند. فشار از سوی مهره ها باعث می شود مرکز ژل مانند دیسک در اثر ضعف دیواره خارجی آن بیرون بزند (دچار فتق شود). وقتی فتق دیسک در مهره های کمرتان بروز پیدا می کند، این دیسک می تواند بر عصب سیاتیک فشار بیاورد.
فتق دیسک (دیسک بیرون زده)
  • بیماری دیسک تحلیل برنده، سایش طبیعی دیسک های بین مهره های ستون فقرات است. ساییده شدن دیسک ها باعث کوتاه شدن ارتفاع آنها و باریک شدن مجاری عصب می شود (تنگی نخاع). تنگی نخاع می تواند ریشه های عصب سیاتیک را هنگام خروج از ستون فقرات فشرده سازد.
  • تنگی کانال نخاعی باریک شدن غیرطبیعی کانال نخاع است. این باریک شدن فضای موجود برای نخاع و عصب ها را کاهش می دهد.
تنگی کانال نخاعی علت درد سیاتیک
  • اسپوندیلولیستزیس لغزش یک مهره است، به طوری که مهره پایینی با مهره بالایی هم ردیف نیست و دهانه ای را که عصب از آن خارج می شود، باریک می کند. استخوان نخاعی بسط یافته می تواند عصب سیاتیک را فشرده کند.
  • آرتروز استخوان: خارهای استخوان (لبه های دندانه دار استخوان) می توانند در خارهای فرسوده تشکیل شده و عصب های کمر را فشرده کنند.
  • آسیب به ستون فقرات کمر یا عصب سیاتیک.
  • تومورهایی در کانال نخاع کمر که عصب سیاتیک را فشرده می کند.
  • سندرم ماهیچه گلابی شکل/ هرمی (پیریفورمیس) نوعی بیماری است. این بیماری وقتی بروز می کند که عضله پیریفورمیس –عضله کوچکی که در عمق کفل ها قرار دارد- سفت یا اسپاسم می شود. این می تواند عصب سیاتیک را تحت فشار قرار داده و آن را تحریک کند. سندرم ماهیچه گلابی شکل/ هرمی یک اختلال عصبی عضلانی غیرمعمول است.
  • سندرم دم اسب یک بیماری نادر اما جدی است که روی دسته عصب های انتهایی نخاع به نام دم اسب تأثیر می گذارد. این سندرم باعث درد در پایین ساق پا، بی حسی در اطراف مقعد و از دست دادن کنترل روده و مثانه می شود.

علائم درد سیاتیک چیست؟

علائم درد سیاتیک عبارتند از:
  • درد متوسط ​​تا شدید در ناحیه کمر، کفل و ساق پا.
  • بی حسی یا ضعف در کمر، باسن، ساق پا یا پاها.
  • دردی که با حرکت بدتر می شود؛ عدم توانایی حرکتی
  • احساس سوزن سوزن شدن در ساق پا، انگشتان پا یا پا.
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه (به دلیل سندروم دم اسب).

نحوه تشخیص درد سیاتیک

ابتدا، پزشک درمانی سابقه پزشکی تان را بررسی می کند. سپس، علائم را از شما می پرسد. در طول معاینه فیزیکی، پزشک از شما می خواهد راه بروید تا بتواند ببیند که ستون فقرات تان چگونه وزن تان را تحمل می کند. او از شما می خواهد که روی انگشتان پا و پاشنه پا راه بروید تا قدرت عضلات ساق پا را بررسی کند. او همچنین ممکن است تست بلندکردن مستقیم پا را بر روی شما انجام دهد. برای انجام این تست، باید به پشت بخوابید و پاها را به صورت صاف دراز کنید. او به آرامی هر پا را بلند می کند و به نقطه ای که درد شروع می شود، دقت می کند. این آزمایش کمک می کند تا او عصب های آسیب دیده را مشخص کند و تشخیص دهد که آیا مشکلی در دیسک هایتان وجود دارد یا خیر. از شما می خواهد کشش ها و حرکات دیگری را نیز برای مشخص شدن درد و بررسی انعطاف پذیری و قدرت عضلات تان انجام دهید. نحوه تشخیص درد سیاتیک تست بلند کردن مستقیم پا به پزشک کمک می کند تا محل درد را تشخیص دهد. این تست به شناسایی مشکل دیسک کمک می کند. بسته به تشخیص پزشک در معاینه فیزیکی، تصویربرداری و سایر آزمایشات نیز انجام خواهد شد که شامل موارد زیر خواهد بود:
  • رادیوگرافی ستون فقرات برای تشخیص شکستگی ستون فقرات، مشکلات دیسک، عفونت، تومورها و خارهای استخوان.
  • ام آر آی یا سی تی اسکن برای مشاهده تصاویر دقیقی از استخوان و بافت های نرم پشت. ام آر آی می تواند فشار بر روی عصب، فتق دیسک و هر عارضه التهابی را که بر عصب فشار وارد می کند، نشان دهد. ام آر آی را معمولاً برای تأیید تشخیص سیاتیک توصیه می کنند.
  • بررسی های سرعت انتقال عصب یا الکترومیوگرافی برای ثبت میزان حرکات و تکانه های الکتریکی از طریق عصب سیاتیک و پاسخ عضلات.
  • میلوگرام برای تعیین اینکه آیا مهره یا دیسک باعث درد می شود یا خیر.

درد سیاتیک چگونه درمان می شود؟

هدف از درمان درد سیاتیک کاهش درد و افزایش تحرک است. بسته به علت آن، بسیاری از موارد سیاتیک با گذشت زمان و با درمان های ساده خودمراقبتی از بین می روند.

درمان های خودمراقبتی شامل موارد ذیل هستند:

  • استفاده از بسته های یخ و یا گرما: ابتدا از کیسه های یخ برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. کیسه های یخ یا کیسه ای از سبزیجات منجمد پیچیده شده در حوله را بر روی ناحیه آسیب دیده بچرخانید. این کار را چند بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه انجام دهید. پس از چند روز اول به سراغ بسته گرم یا پد گرم کننده بروید. هر بار به مدت 20 دقیقه آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. اگر هنوز هم درد دارید، بسته های سرد و گرم را جابجا کنید- هر کدام از بسته ها که درد و ناراحتی تان را به راحتی برطرف می کنند، استفاده کنید.
  • مصرف داروهای بدون نسخه: از داروهایی برای کاهش درد، التهاب و تورم استفاده کنید. بسیاری از داروهای رایج در این گروه که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) نامیده می شوند، شامل آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، مورتین) و ناپروکسن (Aleve®) هستند. در صورت انتخاب و استفاده از آسپرین، مراقب باشید، چرا که آسپرین می تواند در برخی افراد باعث بروز زخم و خونریزی شود. اگر نمی توانید داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مصرف کنید، می توانید از استامینوفن (تیلنول) استفاده کنید.
  • انجام کشش های ملایم: کشش های مناسب را از مربی با تجربه که متخصص کمردرد است، یاد بگیرید. سایر تمرینات تقویت عمومی، تقویت عضلات اصلی و هوازی را انجام دهید.

قبل از مراجعه به پزشک متخصص، چه مدت باید درمان های خودمراقبتی را برای بهبود درد سیاتیک انجام داد؟

افراد مبتلا به درد سیاتیک متفاوت هستند. نوع درد، شدت درد و علت درد، همگی می توانند متفاوت باشند. بعضی از بیماران ممکن است ابتدا یک درمان تهاجمی تر داشته باشند. با این حال، در کل، اگر انجام شش هفته ای درمان های غیر جراحی، مراقبت از خود مانند استفاده از یخ، گرما، تمرینات کششی، داروهای بدون نسخه موجب تسکین دردتان نشد، وقت آن رسیده است که به یک متخصص بهداشت و درمان مراجعه کنید و سایر گزینه های درمانی را امتحان کنید.

سایر گزینه های درمان درد سیاتیک عبارتند از:

  • داروهای تجویز شده: پزشک تان ممکن است شل کننده های عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین (آمریکس®، فلکسریل) را برای تسکین ناراحتی ناشی از اسپاسم عضلات تجویز کند. داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و داروهای ضدتشنج از دیگر داروهای تسکین دهنده درد هستند. بسته به میزان دردتان ممکن است در اوایل برنامه درمانی خود از داروهای تجویز شده درد استفاده کنید.
  • فیزیوتراپی: هدف از فیزیوتراپی حرکات ورزشی است که با کاهش فشار بر عصب، سیاتیک را کاهش می دهد. یک برنامه ورزشی باید شامل تمرینات کششی برای بهبود انعطاف پذیری عضلات و ورزش های هوازی (مانند پیاده روی، شنا، ایروبیک در آب) باشد. پزشک تان می تواند شما را به یک متخصص فیزیوتراپی معرفی کند که برای شخصی سازی برنامه حرکات کششی و هوازی با شما کار کند و سایر تمرینات را برای تقویت عضلات پشت، شکم و ساق پاها توصیه کند.
  • تزریقات ستون فقرات: تزریق کورتیکواستروئید –یک داروی ضد التهاب- در قسمت کمر ممکن است به کاهش درد و تورم در اطراف ریشه های عصبی آسیب دیده کمک کند. تزریق باعث تسکین کوتاه مدت درد (معمولاً تا سه ماه) می شود و تحت بی حسی موضعی به عنوان یک درمان سرپایی انجام می شود. هنگام تزریق ممکن است احساس فشار و احساس سوزش یا نیش زدگی کنید. از پزشک خود در مورد تعداد دفعات تزریقاتی که می توانید انجام دهید و همچنین درباره خطرات تزریقات بپرسید.
  • درمان های جایگزین: روش های درمانی جایگزین محبوبیت فزاینده ای دارند و برای درمان و مدیریت انواع دردها استفاده می شوند. روش های جایگزین برای بهبود درد سیاتیک شامل ماساژ ستون فقرات توسط یک متخصص مهره ورز (متخصص درمان با روش دستکاری در ستون مهره ای) دارای مجوز، یوگا یا طب سوزنی است. ماساژ به اسپاسم عضلانی کمک می کند که اغلب همراه با سیاتیک بروز می کند. بازخورد زیستی، گزینه ای برای کمک به کنترل فشار و تسکین درد است.

چه زمانی برای درد سیاتیک جراحی در نظر گرفته می شود؟

جراحی ستون فقرات معمولاً توصیه نمی شود، مگر اینکه با سایر روشهای درمانی مانند کشش و دارو بهبود پیدا نکردید، دردتان بدتر شد، ضعف شدید در عضلات اندام های نیم تنه پایینی تان داشتید یا دچار بی کنترلی ادرار و بی کنترلی مدفوع شدید. اینکه چه قدر زود جراحی در نظر گرفته شود، بستگی به علت بروز سیاتیک تان دارد. جراحی معمولاً یک سال پس از بروز علائم در نظر گرفته می شود. دردی که شدید و غیرقابل تحمل است و شما را از ایستادن یا کار باز می دارد و در بیمارستان بستری شده اید، به درمان تهاجمی تر و جدول زمانی کوتاه تری برای جراحی نیاز دارد. اگر تشخیص داده شود که عدم توانایی کنترل مثانه یا روده به دلیل سندرم دم اسب است، به جراحی فوری نیاز دارید. هدف از جراحی ستون فقرات برای دردهای سیاتیک حصول اطمینان از ثابت بودن ستون فقرات و نیز برداشتن فشار از روی عصب های تحت فشاراست.

گزینه های جراحی برای تسکین درد سیاتیک عبارتند از:

  • میکرودیسککتومی: میکرودیسککتومی روشی تقریبا تهاجمی است که برای برداشتن بخش های فتق دیسک استفاده می شود که به عصب فشار می آورند.
میکرودیسککتومی برای درمان درد سیاتیک
  • لامینکتومی (برداشتن صفحه مهره): در این روش صفحه (بخشی از استخوان مهره ای؛ تیغک (roof) کانال نخاع) که باعث فشار بر عصب سیاتیک می شود، برداشته می شود.
لامینکتومی (برداشتن صفحه مهره) برای درمان درد سیاتیک

جراحی ستون فقرات چقدر طول می کشد و مدت زمان معمول برای بهبودی چقدر است؟

انجام دیسککتومی و لامینکتومی معمولاً یک تا دو ساعت طول می کشد. زمان بهبودی به شرایط شما بستگی دارد. جراح به شما می گوید چه زمانی می توانید به تمام فعالیت های خود برگردید. به طور کلی زمان مورد نیاز برای بهبودی شش هفته تا سه ماه است.

خطرات جراحی ستون فقرات کدامند؟

اگرچه این روش ها بسیار ایمن و موثر در نظر گرفته می شوند، همه جراحی ها خطراتی دارند. خطرات جراحی ستون فقرات شامل موارد زیر است:
  • خون ریزی.
  • عفونت.
  • لخته شدن خون.
  • آسیب عصبی.
  • بیرون آمدن مایع نخاعی.
  • عدم توانایی کنترل ادرار یا مدفوع.

عوارض درد سیاتیک چیست؟

بیشتر افراد مبتلا به درد سیاتیک بهبودی کامل حاصل می کنند. با این حال، درد مزمن (مداوم و پایدار) می تواند از عوارض سیاتیک باشد. اگر عصب فشرده شده به شدت آسیب دیده باشد، در صورتی که بی حسی در پا، راه رفتن طبیعی را غیر ممکن کند، ضعف عضلانی مزمن رخ خواهد داد. سیاتیک به طور بالقوه می تواند باعث آسیب دائمی عصب شود و در نتیجه حس در پاهای آسیب دیده از بین برود. اگر حس در ساق پا و پا را از دست دادید یا نگران زمان بهبودی هستید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

پیشگیری از درد سیاتیک

برخی از منشاهای سیاتیک مانند بیماری دیسک تخریبی یا تحلیل برنده، سیاتیک دوران بارداری یا زمین خوردن تصادفی ممکن است قابل پیشگیری نباشد. اگرچه جلوگیری از همه موارد سیاتیک ممکن نیست، انجام اقدامات زیر می تواند به محافظت از کمر و کاهش خطر کمک کند:
  • وضعیت و حالت بدنی مناسبی داشته و آن را حفظ کنید: دنبال کردن اصول وضعیت و حالت بدن به هنگام نشستن، ایستادن، بلند کردن اشیا و خوابیدن به کاهش فشار روی کمرتان کمک می کند. درد می تواند علامت هشدار اولیه باشد که وضعیت بدن تان در جهت مناسبی قرار ندارد. اگر احساس درد و سفتی کردید، وضعیت بدن خود را تنظیم کنید.
  • سیگار نکشید: نیکوتین خون رسانی به استخوان ها را کاهش می دهد، ستون فقرات و دیسک های مهره ای را ضعیف می کند و این فشار بیشتری را به ستون فقرات و دیسک ها وارد کرده و باعث مشکلات کمر و ستون فقرات می شود.
  • وزن متناسب را حفظ کنید: وزن اضافی و رژیم غذایی نامناسب با التهاب و درد در بدن تان ارتباط دارد. برای کاهش وزن یا یادگیری عادات غذایی سالم، رژیم غذایی مدیترانه ای را بررسی کنید. هرچه به وزن ایده آل بدن نزدیکتر باشید، فشار کمتری به ستون فقرات وارد می کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید: ورزش شامل کشش برای انعطاف پذیری مفاصل و تمرینات برای تقویت بنیه -عضلات کمر و شکم- است. این عضلات از ستون فقرات تان محافظت می کنند. همچنین، به مدت طولانی ننشینید.
  • فعالیت های بدنی را انتخاب کنید که کمترین احتمال آسیب به کمرتان را دارند: فعالیت های کم فشار مانند شنا، پیاده روی، یوگا یا تای چی را مد نظر داشته باشید.
  • خانه را امن کنید تا از افتادن در امان باشید: کفش های مناسب بپوشید و همیشه پله ها و راهروهایتان را بدون درهم و برهمی و خلوت نگه دارید تا احتمال افتادن تان کاهش یابد. اطمینان حاصل کنید که اتاق ها به اندازه کافی از نور و روشنایی برخوردار هستند و در حمام، میله هایی برای گرفتن و نرده هایی در راه پله ها وجود دارند.

در صورت تشخیص درد سیاتیک چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

خبر خوب در مورد درد سیاتیک این است که این درد معمولاً با گذشت زمان و درمان های خود مراقبتی به خودی خود برطرف می شود. بیشتر افراد (80% تا 90%) مبتلا به سیاتیک بدون جراحی بهبود می یابند و تقریباً نیمی از این افراد در طی شش هفته به طور کامل از یک دوره درد سیاتیک بهبود می یابند. اگر درد سیاتیک تان بهبود نمی یابد و نگران هستید که بر اساس انتظارتان به سرعت بهبود نیابید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرم؟

در صورت تجربه موارد ذیل، از مراقبت های پزشکی بهره مند شوید:
  • درد شدید در ساق پا که بیش از چند ساعت طول می کشد و غیر قابل تحمل است،
  • بی حسی یا ضعف عضلانی در همان ساق پا،
  • عدم کنترل روده یا مثانه که می تواند به دلیل اختلالی به نام سندرم دم اسب باشد که دسته های عصبی موجود در انتهای نخاع را تحت تأثیر قرار می دهند،
  • درد ناگهانی و شدید ناشی از یک حادثه رانندگی یا ضربه دیگر.
حتی اگر معلوم شود که مراجعه تان اضطراری نباشد، ولی بهتر است آن را بررسی کنید.

آیا عصب سیاتیک تنها منشا درد سیاتیک است؟

خیر، عصب سیاتیک تنها منبع “سیاتیک” یا درد سیاتیک نیست. بعضی اوقات منشأ درد در ناحیه بالای کمر بیشتر است و باعث درد در جلوی ران یا در ناحیه لگن می شود. به این درد هم سیاتیک می گویند.

چگونه می توان تشخیص داد که درد در ران مربوط به مشکل ران است یا سیاتیک؟

مشکلات مفصل ران، از جمله آرتروز مفصل ران معمولاً باعث درد کشاله ران، درد به هنگام انداختن وزن روی پایتان یا درد به هنگام حرکت پا به اطراف می شود. اگر دردتان از پشت شروع می شود و به سمت ران یا پایین ساق پا می رود و یا درد از ران شروع می شود و با بی حسی، گزگز یا ضعف در ساق پایتان همراه است، محتمل ترین دلیل آن سیاتیک است.

آیا رادیکولوپاتی (دیسک کمری) مثل درد سیاتیک است؟

رادیکولوپاتی اصطلاح عمومی تری است که علائم ناشی از عصب فشرده شده در ستون فقرات را توصیف می کند. سیاتیک نوع خاص و متداول ترین نوع دیسک کمری است.

اگر دچار درد سیاتیک هستم، آیا باید استراحت کنم؟

کمی استراحت و تغییر در فعالیت ها و میزان فعالیت تان لازم خواهد بود. با این حال، استراحت بیش از حد، استراحت در رختخواب و عدم تحرک بدنی می تواند دردتان را بدتر کرده و روند بهبودی را کُند کند. حفظ هرچه بیشتر فعالیت برای انعطاف پذیری و تقویت عضلات مهم است. قبل از شروع برنامه تمرینی خود، ابتدا به پزشک یا متخصص ستون فقرات مراجعه کنید تا تشخیص درست حاصل شود. پزشک متخصص شما را به یک متخصص فیزیوتراپی خوب یا سایر متخصصین آموزش دیده ورزش یا حرکت بدن ارجاع می دهد تا یک برنامه ورزشی و تقویت عضلات را برایتان طراحی کند.

آیا درد سیاتیک می تواند باعث تورم ساق پا و یا مچ پا شود؟

سیاتیکی که در اثر فتق دیسک، تنگی نخاع یا خار استخوان که عصب سیاتیک را فشرده می کند، ایجاد شود، می تواند باعث التهاب یا تورم در ساق پای آسیب دیده شود. عوارض سندرم پیریفورمیس نیز می تواند باعث تورم در ساق پا شود.

آیا سندرم پای بی قرار، اسکلروز چندگانه (ام اس)، سندرم تونل کارپ، ورم غلاف کف پا، زونا یا بورسیت (التهاب کیسه های مفصلی) با سیاتیک در ارتباط هستند؟

در حالی که تمام این شرایط بر نخاع، عصب ها، عضلات، رباط ها یا مفاصل تأثیر می گذارند و همگی می توانند باعث درد شوند، هیچ یک ارتباط مستقیمی با سیاتیک ندارند. علل اصلی این بیماری ها متفاوت هستند. سیاتیک فقط عصب سیاتیک را درگیر می کند. همانطوری که گفته شد، شبیه ترین حالت و بیماری، سندرم تونل کارپ است که عصب را فشرده می کند.

سخن آخر در مورد درد سیاتیک

بیشتر مبتلایان به سیاتیک نیازی به جراحی ندارند. گذشت زمان و درمان خودمراقبتی معمولاً تمام آن چیزی است که این افراد به آن نیاز دارند. با این حال، اگر درمان های ساده خودمراقبتی درد شما را تسکین نمی دهد، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک می تواند علت دردتان را تشخیص دهد، گزینه های درمانی دیگری را به شما پیشنهاد دهد و یا در صورت لزوم شما را به سایر متخصصان ستون فقرات ارجاع دهد.

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین