نوبت دهی آنلاین مشاوره مجازی
دیسک کمر

چرا به دیسک کمر مبتلا می شویم؟ علائم دیسک کمر چیست و روش های درمان آن کدامند؟ در این مقاله از سایت تهران ارتوپدی به بررسی جوانب مختلف بیماری ها و آسیب های دیسک کمر می پردازیم و روش های درمان جراحی و خانگی دیسک را بیان خوهیم کرد.

خلاصه ای از آنچه در این مقاله آمده است:

  • دیسک های بین مهره ای، ضربه گیرهای اسفنجی هستند که بین مهره های (استخوان های) ستون فقرات واقع شده اند.
  • بیرون زدگی های protrusions دیسک (که اغلب “فتق یا بیرون زدگی herniated”، “برجستگی bulging” یا “فروافتادگی “prolapsed دیسک نامیده می شوند) اغلب در افراد، بدون کمر درد مشاهده می شود.
  • عوامل خطرساز برای ایجاد تغییرات در دیسک عبارتند از: افزایش سن، چاقی، ورزش نکردن و بلند کردن بارهای سنگین.
دکتر محمد زارعی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر محمد زارعی فوق تخصص جراحی ستون فقرات از اینجا اقدام کنید
دکتر بابک میرزاشاهی
جهت ویزیت و نوبت دهی دکتر بابک میرزاشاهی فوق تخصص و جراح ستون فقرات از اینجا اقدام کنید

دیسک کمر چیست؟

اصطلاح “دیسک” مخفف شده “دیسک بین مهره ای” است. دیسک ها ضربه گیرهای اسفنجی هستند که استخوان های ستون فقرات (مهره ها) را از هم جدا می کنند. دیسک ها باعث جذب نیروهای وارده می شوند، ستون فقرات را ثابت نگه می دارند و به مهره ها “چرخش و حرکت محوری” می دهد تا بتوانند حرکت کنند. دیسک ها دارای دو قسمت هستند: لایه خارجی قابل ارتجاع (“فیبروز حلقوی”) و ماده ژله مانند مرکزی (“هسته پولپوزوس”). لایه های خارجی “ژله مرکزی هسته” را احاطه کرده و آن را درون هسته دیسک نگه می دارند. دیسک هایی که هیچ گونه مشکلی ندارند، از پس فشار یا بار برمی آیند، اما انواع خاصی از فشارها می توانند باعث ایجاد فشار بر لایه خارجی و تحریک آن شوند.

در برخی موارد، این امر می تواند محتویات آن را بیرون بکشد. به این پدیده، بیرون زدگی دیسک می گویند. تغییرات در دیسک در طول زندگی مان رخ می دهد، زیرا بافت های پیوندی با افزایش سن تغییر می کنند و ساختارهای ستون فقرات برای مقابله با بارهای فیزیکی زندگی روزمره سازگار می شوند. این “تغییرات دژنراتیو یا فرسایش دیسک” در رادیوگرافی یا اسکن کمر، حتی در افراد سالم بدون کمردرد نیز نشان داده می شود. برآمدگی دیسک، باریک شدن فضای دیسک (کم شدن ارتفاع دیسک) و دهیدراته (بی آب) شدن دیسک از تغییرات طبیعی مربوط به افزایش سن هستند. دیسک کمر

علائم دیسک کمر

علائم دیسک تحریک شده بسته به محل و شدت آن می تواند متفاوت باشد. برای اینکه بخواهیم بدانیم کمر درد ناشی از مشکل مربوط به دیسک است یا خیر، اسکن کمر اغلب کاری بیهوده خواهد بود، زیرا دیسک ها با افزایش سن و استفاده تغییر می کنند. با این حال، علائم شامل موارد زیر خواهند بود:

  • کمردرد
  • افزایش کمردرد هنگام خم شدن مکرر یا نشستن طولانی مدت
  • افزایش کمردرد به هنگام سرفه، عطسه، خنده یا وارد آمدن فشار به کمر
  • درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازو یا پا در صورتی که دیسک باعث تحریک عصب مجاور شده باشد.

آقای دکتر بابک میرزاشاهی در این ویدیو در مورد علائم دیسک کمر صحبت می کنند:

عوامل دیسک کمر

بعضی افراد بیشتر از دیگران مستعد مشکلات مربوط به دیسک هستند. عوامل خطرساز عبارتند از:

  • چاقی
  • عدم تناسب اندام
  • نداشتن ورزش منظم
  • کشیدن سیگار
  • سن زیاد
  • قرارگیری بدن در وضعیت بد به هنگام ایستادن یا نشستن
  • بلند کردن بارهای سنگین.

با این حال، عامل خطرساز تغییرات در دیسک اغلب ناشناخته است.

انواع آسیب های دیسک کمر

انواع آسیب های دیسک کمر مشکلات رایج مربوط به دیسک عبارتند از:

  • کشیدگی و پیچ خوردگی دیسک کمر
  • بیماری دژنراتیو یا فرسایش دیسک کمر (در افرادی که هیچ علائمی ندارند، نیز مشاهده می شود)
  • دیسک های بیرون زده (همچنین دیسک های فتق دار شده، فروافتاده، پاره شده یا لغزنده نیز نامیده می شوند). برای برخی از افراد، دیسک های بیرون زده می توانند باعث تحریک عصب مجاور شده و منجر به سیاتیک شوند (درد عصبی به اندام تحتانی گسترش می یابد).

کشیدگی دیسک کمر

کشیدگی دیسک مانند هر گونه کشیدگی یا پیچ خوردگی در سایر قسمت های بدن اتفاق می افتد. اعمال بار مداوم یا بیش از حد به هر بافت نرم بدن (مانند رباط ها، تاندون ها یا ماهیچه ها) می تواند باعث درد شود. اگر نیرو یا بار بیشتر از توان و کشش بافت نرم باشد، باعث تحریک و التهاب آن می شود. التهاب بافت نرم ممکن است در رادیوگرافی یا اسکن نشان داده نشود.

بیماری فرسایش دیسک کمر

دیسک های یک کودک خردسال چرب و مرطوب هستند (با مایع پر شده و به خوبی هیدراته شده اند)، اما میزان آب دیسک ها با افزایش سن کاهش می یابد تا اینکه نسبتاً نازک و سفت می شوند. تصور می شود که روند طبیعی پیری، اصطکاک بین استخوان ها را افزایش داده و منجر به رشد اطراف دیسک ها می شود که خار استخوان نامیده می شوند. اغلب، تغییرات ناشی از کهولت سن مشکلی ایجاد نمی کنند، اما برخی از افراد درد ناشی از آن را تجربه می کنند. این تغییرات اغلب “بیماری فرسایش دیسک” نامیده می شود. شایع ترین علامت آن کمر درد است که با انجام فعالیت یا نشستن طولانی مدت شدید می شود. اغلب تصور می شود که بیماری فرسایش دیسک شایع ترین علت کمردرد در افراد مسن باشد.

بیرون زدگی دیسک کمر

“دیسک لغزنده” اصطلاحی نادرست است که گاهی اوقات برای توصیف بیرون زدگی دیسک استفاده می شود. اصطلاح دیسک لغزنده بیان می دارد که دیسک از موقعیت خارج شده است، اما چنین نیست. دیسک ها توسط رباط ها، ماهیچه ها و خود مهره ها به صورت محکم در جای خود قرار گرفته اند. اصطلاحاتی مانند “بیرون زدگی”، “فتق دار شدگی”، “پارگی”، “برجستگی” یا “فروافتادگی” دیسک وضعیت را بهتر توصیف می کنند. مشکل این نیست که کل دیسک از جای خود می لغزد، بلکه مشکل این است که یک ناحیه کوچک در لایه سخت دیسک خارجی ضعیف می شود و این وضعیت باعث می شود تا محتویات نرم ژله مانند خارج شود. وقتی این “ژله” با سایر ساختارها، خصوصا با عصب های نخاعی مجاور تماس پیدا می کند، باعث بروز موارد زیر می شود:

  • درد عصبی ارجاعی (پخش شدن درد به اندام تحتانی)
  • تغییر در عملکرد عصب (بی حسی یا سوزن سوزن شدن).

شایع ترین محل بیرون زدگی دیسک در قسمت پایین کمر است و کمردرد می تواند یک علامت باشد. با افزایش سن، کمتر در معرض بیرون زدگی دیسک قرار می گیریم. دلیل آن این است که دیسک ها “خشک می شوند” و محتویات آن کمتر قادر به ترشح در نواحی ضعیف شده در لایه بیرونی دیسک هستند.

سیاتیک

درد سیاتیک و دیسک کمر سیاتیک درد عصبی است که در اثر تحریک عصب سیاتیک بروز می کند. درد از ستون فقرات و به سمت پایین به باسن، پشت ران، ساق پا و کف پا گسترش می یابد. درد سیاتیک اغلب به دلیل تغییر عملکرد عصب است. سیاتیک ممکن است باعث تغییر حسی در اندام تحتانی آسیب دیده، از جمله سوزن سوزن شدن یا بی حسی شود. بیرون زدگی دیسک علت شایع سیاتیک است. عصب های نخاعی معمولا فضایی برای لغزیدن به سمت بالا و پایین در داخل ستون فقرات در هنگام حرکت بدن دارند.

با این حال، برجستگی دیسک می تواند با بیرون زدن به ستون فقرات و وارد آوردن فشار بر روی اعصاب نخاعی باعث ایجاد درد در اندام تحتانی شود. این حالت، حرکت عصب ها را مختل می کند. اگر برجستگی دیسک باعث بیرون آمدن مقداری از محتویات در اطراف عصب ها شود، این می تواند باعث تحریک یا التهاب شیمیایی موضعی شود.

تشخیص آسیب های دیسک کمر

تشخیص مشکلات مربوط به دیسک کمر شامل موارد زیر است:

  • گرفتن سابقه پزشکی جهت:
  • تعیین عوامل و شرایط مستعد کننده خطر
  • شناسایی هرگونه درگیری عصب نخاعی مرتبط
  • انجام معاینه جسمی

در صورت بروز موارد زیر، بررسی ها انجام می شود:

  • علیرغم فعال بودن، علائم بیش از شش هفته طول می کشد یا
  • این نگرانی وجود دارد که دیسک روی عصب نخاعی تأثیر می گذارد.

درمان دیسک کمر

درمان دیسک کمر با گذشت زمان، بیشتر مشکلات دیسک صرف نظر از درمان، درست مثل پیچ ​​خوردگی بافت نرم در سایر قسمت های بدن برطرف می شوند. استراحت کوتاه مدت بر روی تخت برای چند روز در مدیریت اولیه سیاتیک شدید کارساز است. با این حال، اکثر افراد می توانند با توجه به میزان درد خود، فعالیت شان را محدود کنند. تسکین مناسب درد و فعالیت فرد بر اساس میزان درد او معمولاً بهترین روش است. برخی از درمان هایی که برای تسکین درد استفاده می شوند، عبارتند از:

  • گرما درمانی (مثلا نایلون/ مشمای حرارتی یا بسته های حرارتی)
  • افزایش تدریجی سطح فعالیت بر اساس میزان درد
  • داشتن برنامه ورزشی که برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و تناسب اندام برنامه ریزی شده است
  • ماساژ به مدت کوتاه (کمتر از 12 هفته)، به حرکت درآوردن ستون فقرات یا درمان دستی آنها
  • استفاده از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا استروئیدها
  • استفاده از داروهای مسکن مانند پاراستامول.

روش های درمان دیسک کمر

آقای دکتر بابک میرزاشاهی در این ویدیو در مورد روش های درمان دیسک کمر صحبت می کنند:

درد سیاتیک با تزریق استروئیدهای ضد التهابی در ناحیه عصب نخاعی آسیب دیده درمان می شود. در موارد شدید سیاتیک ناشی از بیرون زدگی بزرگ دیسک، درد با جراحی برش دیسک بیرون زده برطرف می شود. این عمل برای کاهش فشار بر عصب نخاعی آسیب دیده انجام می شود. در موارد شدید بیماری فرسایش دیسک، جراحی به منظور برداشتن دیسک و ادغام دو مهره در هر دو طرف انجام می شود فیوژن مهره).

با این حال، موارد شدیدی که بیمار همزمان از سیاتیک و بیماری فرسایش دیسک رنج می برد، رایج نیست. به یاد داشته باشید که اکثر مشکلات مربوط به دیسک بدون درمان خاصی برطرف می شوند.

جراحی دیسک کمر

آقای دکتر بابک میرزاشاهی در این ویدیو در مورد زمان مناسب جراحی دیسک کمر صحبت می کنند:

روش های درمان خانگی دیسک کمر

با گذشت زمان، اکثر بیرون زدگی های دیسک خود به خود بهبود می یابند و اندازه آنها کاهش می یابد. راهکارهای مداوم خودمدیریتی به کاهش خطر مشکلات بعدی دیسک در آینده کمک می کند.

فتق دیسک کمر می تواند باعث بروز درد سیاتیک شود که اغلب با درد شدید، سوزش یا انشعاب درد در امتداد عصب سیاتیک و پایین پا همراه است.

هیچ گزینه درمانی واحدی که در مورد تمامی بیماران موثر باشد، وجود ندارد. از این رو، با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید کدام گزینه درمانی در مورد شما بهتر و موثرتر عمل می کند.

برای نیل به این هدف، در اینجا 5 نکته آورده شده است:

  1. گرما به تسکین گرفتگی عضلانی کمک می کند

  • افراد زیادی گرفتگی عضلانی را مشکلی جزئی تلقی می کنند، اما گرفتگی در عضلات بزرگ کمر می تواند بسیار دردناک باشد.
  • سعی کنید در طول روز و به طور دوره ای یک پد گرم کننده یا کمپرس گرم را روی کمر خود قرار دهید.
  • اَشکال مختلف گرمادرمانی -نوارهای گرم و چسب دار که گرمای مستمر و سطحی را طی چند ساعت اعمال می کنند یا استفاده از جکوزی در پایان روز- را امتحان کنید تا ببینید عملکرد کدام یک در مورد شما موثر است. چندین گزینه را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام یک کمک بیشتری به شما می‌کند.
  1. تزریق استروئید اپیدورال را مد نظر داشته باشید

  • تزریق استروئید اپیدورال باعث تسکین فوری درد شدید سیاتیک ناشی از فتق دیسک کمر می شود.
  • استروئید اپیدورال با هدف انتقال مستقیم داروهای ضد التهابی قوی به عصب آسیب دیده در قسمت پایین کمر تزریق می شود.
  • هدف از تزریق اپیدورال تسکین زیاد درد است تا بتوانید برنامه ورزشی را دنبال کنید که در دراز مدت به شما کمک خواهد کرد.
  1. با پزشک یا مهره ورز (متخصص در درمان با روش دستکاری در ستون مهره ای) خود در مورد دستکاری دستی ستون مهره ها صحبت کنید

  • در یک نوع دستکاری دستی، نیرویی با سرعت بالا و دامنه کم (HVLA) به ستون فقرات وارد می شود تا فشار از عصب آسیب دیده دور شود. این روش، شرایط درمانی بهتری به وجود می آورد.
  • انواع مختلف دستکاری دستی از جمله تحرک بخشی (که در آن نیروی وارده نه باعث تولید صدای حاصل از شکستن قولنج می شود و نه سریع و ناگهانی است، بلکه کم است) وجود دارد و بعضی افراد آن را ترجیح می دهند و یا برای شرایطی خاصی مناسب تر است.
  1. در مورد روش مکنزی با یک فیزیوتراپ صحبت کنید

  • روش مکنزی یک روش درمانی با یک رویکرد خاص ورزشی است که در آن هدف، دور کردن درد از ساق پا (سیاتیک) و متمرکز کردن بیشتر آن در قسمت پایین کمر است.
  • پس از اینکه درد و علائم از پایتان دور شد، رویکرد ورزشی روش مکنزی معمولا به توانبخشی در دراز مدت تغییر می کند تا کمر و سایر گروه های عضلانی اصلی بدن را تقویت کند. بدین طریق، از درد و عود آن جلوگیری به عمل می آید.
  1. انجام مدیتیشن آگاهانه به کاهش علائم کمک می کند

  • مدیتیشن از طریق تمرکز بر تنفس درد را تسکین می دهد.
  • برای بعضی افراد، مدیتیشن وابستگی به دارو را در طول زمان کاهش می دهد.
  • روش های زیادی برای مدیتیشن وجود دارد که می تواند اثرات مفیدی برای شما به همراه داشته باشد – ممکن است بخواهید چند روش را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام یک کارایی بیشتری برایتان دارد. این که به هنگام مدیتیشن حتما باید با پاهای روی هم و پشت صاف بنشینید، یک افسانه است، می توانید هر طوری که راحت هستید، مدیتیشن کنید. مثلا می توانید در حالت نشسته بر روی صندلی خود مدیتیشن کنید- اگر این بهترین کار برای شماست.

سایر روش های درمان دیسک کمر در خانه در زیر آورده شده است:

  • سعی کنید از داشتن یک شیوه زندگی بی تحرک اجتناب کنید،
  • از بلند كردن اجسام سنگين خودداري كنيد،
  • به خاطر داشته باشید که حرکاتی مانند خم شدن و چرخیدن (خصوصا همزمان) می تواند فشار یا بار بر روی دیسک ها را افزایش دهد،
  • اگر متوجه شدید که حالت های خاصی باعث ایجاد درد می شوند، شاید لازم باشد مشکلات مربوط به وضعیت خود هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن را اصلاح کنید.
  • سعی کنید آمادگی کلی بدنی خود را حفظ کنید. این بدان معناست که از نظر جسمانی فعال باشید و سطح قدرت عضلانی زیاد را در بازوها، پاها و بالا تنه خود حفظ کنید. ورزش منظم برای بهبود انعطاف پذیری، تحرک را بهبود می بخشد و به کاهش تنش عضلانی و کمردرد کمک می کند،
  • برنامه ی تمرینات ورزشی برای تقویت کمر خود داشته باشید،
  • انجام پیلاتس، پیاده روی منظم یا انجام ورزش تای چی (نوعی ورزش مراقبه ای) یا یوگا به بهبود قدرت و انعطاف پذیری در افرادی که مشکل کمر دارند، کمک می کند. بنابراین، ورزشی را انجام دهید که از آن لذت می برید و می توانید به طور منظم انجامش دهید.

سایر علل کمر درد

علل دیگری نیز برای کمردرد وجود دارد، بنابراین اگر دردِ شدید، مداوم باشد یا در طول شب ادامه داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید. سایر دلایل کمردرد عبارتند از:

  • درد عضلانی

این علت شایع است و معمولاً در پاها گسترش نمی یابد. این درد به احتمال زیاد بدون نیاز به درمان خاصی به خودی خود برطرف می شود.

  • شکستگی ها

بیشتر در موارد زیر رخ می دهد:

    • افراد مسن تر
    • افراد مبتلا به پوکی استخوان
    • افرادی که از داروهایی (مانند استروئیدها، داروهای ضد تشنج یا صرع) استفاده می کنند که باعث ضعیف شدن استخوان ها می شوند.

شکستگی ها همچنین می توانند پس از آسیب مستقیم یا ضربه به کمر (مثلا به دلیل تصادف با وسیله نقلیه موتوری) اتفاق بیفتند،

  • سرطان

برخی از سرطان ها مانند سرطان استخوان باعث کمردرد می شوند. در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

    • درد شدید
    • درد مداوم
    • درد شبانه
    • کاهش وزن یا کاهش اشتهای غیر منتظره
    • سابقه تشخیص سرطان در قسمت دیگری از بدن
    • هرگونه علائم دیگری که باعث نگرانی تان می شود.
  • عفونت

عفونت ممکن است بعد از عمل های تهاجمی (مانند جراحی یا کار دندانپزشکی) بروز کند. همچنین، عفونت در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا داروهای غیرقانونی تزریق می کنند، ایجاد می شود. علائمی که باید سریع تر تحت بررسی پزشک قرار گیرند، عبارتند از:

    • درد شدید
    • درد شبانه
    • تب
    • تعریق
    • خستگی
    • کاهش وزن و اشتهای غیر منتظره
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات)

روماتیسم ستون فقرات باعث شروع تدریجی کمردرد و سفتی مداوم می شود که این درد صبح ها شدیدتر است. معمولا مردان جوان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. درد معمولاً با حرکت یا فعالیت تسکین می یابد، نه با استراحت. این بیماری اغلب باعث درد شبانه و اختلال در خواب می شود. اگر الگوی کمردردتان این است، به پزشک خود مراجعه کنید تا او شما را به روماتولوژیست (متخصص روماتیسم) ارجاع دهد.

  • اسکولیوز (کجی ستون فقرات)

اسکولیوز چیست اسکولیوز افزایش انحنای ستون فقرات است. کودکان و نوجوانان مبتلا به کجی ستون فقرات باید به پزشک مراجعه کنند تا برای معاینه و مدیریت اسکولیوز (خصوصا اگر شدیدتر می شود)، به جراح ستون فقرات ارجاع داده شوند. این متخصصان معمولاً در بیمارستان های مخصوص کودکان کار می کنند. کجی ستون فقرات ممکن است:

  • از بدو تولد باشد
  • به دلیل افزایش کشسانی (“بیش حرکتی”) بافت نرم در فرد ایجاد شود
  • با افزایش سن بروز می کند.

برای درمان دیسک کمر از کجا می توان کمک گرفت؟

  • پزشک (پزشک عمومی)
  • فیزیوتراپیست
  • متخصص روماتیسم
  • پزشک متخصص آسیب های ورزشی
  • جراح ستون فقرات (اگر مشکل اصلی، سیاتیک یا درد گسترش یافته در اندام تحتانی است که برطرف نمی شود، به جراح ستون فقرات مراجعه نمایید).

5 Comments For "آسیب نخاعی چیست؟ روش های درمان و ترمیم ضایعه نخاعی"

  1. ریحانه Said:

    باتشکر از مطلب شما میخواستم بپرسم بد خوابیدن شب روی شانه هم‌میتواند منجر به این آسیب دیدگی یا پارگی شود چون بنده یک صبح پا شدم بدون دلیل درد شانه و بازو ام قطع نشده برای ۳ روز هست.
    تشکر

  2. سید نظام امیری Said:

    با سلام و سپاس فراوان
    درمان برجستگی کارپال چگونه است

  3. مهدی Said:

    سلام
    بنده دوتا از انگشتام کوچک و حلقه رو تاندونهای فلکسور عمقی و سطخیم بریده سد بعد از جراحی یکسال و خورده ای میگذره اونطور که باید بگی خوب تا ته بسته نمیشن نمیتونم دستمو نشت بکنم تا الان چندین دکتر و تحقیق رفته ام و خوندم اصلا درمان قطعی برای بریدگی در منطقه انگشت برای بهبودی کامل نیست تد الان هم نتونستن راه حل مناسبی ارایه دهن هرکی بریده دستشو نمیتونه به خوبی مشت بکنه هرچقدر هم فیزیوتراپی بری و لیزر بزنی تا یه حد خوب میشه نن تجربه خودمو گفتم متخصص دست جراحی کرده بود

  4. غلامرضا معمری Said:

    سلام خیلی عالی بود ممنون

  5. سیدی Said:

    سلام خسته نباشید باتشکر از مطالب کاربردی در این مقاله ..من تصادف شدیدی کردم پای سمت چپ من فمور شکسته خردشدگی داشت پلاتین گذاشتند بعد از شش ماه درد شدید مراجعه کردم دکتر پلاتین با چند بار عکس برداری نگرفته بود پلاتین من با عمل جدید از پای من درآوردند وطبق پزشک ایزولارف میله گذاشتند الان با مراقب خوب انجام دادم داروها را خوب استفاده کردم اما جای میله ها آب عفونت درمیاد جای بخیه ها زرد شده به نظر شما چکار کنم عفونت کم بشه سوزش هم زیاد شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی آنلاین